Kritika

Mese Hollywoodról – Ave, Cézár!

Semmi sem túl fontos ebben a lüke világban, mondják Coenék. Legkevésbé a filmek.

A Coen fivérek egy talán sose volt Álomgyárról készítették ezt az rétegzett komédiát, bizonyítva vele: Hollywood nem változik. Elmondom, mit hüvelyeztem ki belőle – nem állítom, hogy méltó befogadója lennék a Coenek gyönyörű ámokfutásának, de mint őskeresztény a krisztusi misztériumra, mély hittel tekintek fel rájuk, tudva, hogy értelmes elemzésük megírása még várat magára.

Az Ave, Cézár! egy stúdióvezető két napját mutatja be, amint primadonna rendezői, színészei és a fél világ problémái között zsonglőrködik. (Josh Brolin alakításában „Eddie Mannix” egy híres hollywoodi megoldóemberről kapta a nevét, de történeti hasonlóság nincs.) Tele is van a film az ötvenes évek Hollywoodját nevetségessé tevő betétekkel. A legtöbb a címbeli óriáseposzt, a stúdió „Ave, Cézár – Történet Krisztus korából” című presztízsfilmjét figurázza ki, George Clooney mint ostoba filmsztár-főszereplő örömteli alakításával a középpontban. Egy másik a giccses musicaleket. A harmadik a még giccsesebb művészdrámákat. A paródiák láttán alig hihető, hogy emberek ezeket nézték és komolyan vették és nem röhögték ki őket a világból – bár gyanítom, a karikatúra eltúlzott kissé. (És azt is, hogy pár évtized múlva ugyanígy fognak rábámulni az unokáink a mai szuperhős-zsáner toposzaira.)

ave_caesar_2

Coenék a játékos paródián kívül azonban visszafogták magukat: egy emberrablásnak általában véres és sötéten humoros következményei lennének náluk, de akár egy állások közötti rivalizálásnak is – itt semmi. A legtöbb szereplő ebben a filmben is hülye kissé (mint Coenéknél általában), de a hülyeségükre nem sújt le a világ rendje (mint Coenéknél általában). Következmények és félelem nélküli burokban élnek.

És mégis túl komolyan veszik magukat! Mégis mindenki úgy viselkedik, mintha a világ sorsa múlna azon a pár képkockán! Önhitt bulvárhisztérikáktól a még önhittebb entellektüel-írókig mindenki a földkerekség súlyát érzi a vállán. Komikus komolyságuk annál viccesebb, minél abszurdabb az Esther Williamst idéző vízibalett-musical betét és a Cecil B. DeMille-eposz és a homoerotikus Gene Kelly-táncjelenet és „az új DiCaprio”, a fiatal Alden Ehrenreich röhejes dialektusú cowboy-színész karakterének botladozása.

ave_caesar_1Az Ave, Cézár! tele van szokatlan írói-rendezői megoldásokkal. A szálai nem futnak ki katarzisra (sőt, néhány éppen semmiféle kielégítő megoldásra sem), és mellékkarakterekkel zsúfolják tele őket. Sokkal jobban emlékeztet a film a való világ káoszára és narratíva-mentességére, mint a forgatókönyvekre. Az Ave, Cézár! emellett a Technikolort idéző színpompája miatt is különleges (ami megágyaz a film egyszerre nosztalgikus és parodisztikus hangulatának): a vizualitásért a Coen fivérek régi alkotótársa, Roger Deakins felel, akit a Sicarióért éppen most jelöltek operatőri Oscar-díjra.

Ezt a világ reális viselkedésébe lehorgonyzott, öntelt alakokkal teli technikolor-komédiát lehetetlen nem a mai Hollywood tükörképének látni. Ebbe a tükörbe ágyazva a színes-játékos-komikus filmecske egyetlen üzenetre fut ki végül: hiába veszi Hollywood oly véresen komolyan magát, semmi sem túl fontos ebben a lüke világban. Legkevésbé a filmek.

ave_caesar_3

Szép, nem? Ilyen önreflexív Hollywood-paródiát igazán csak a Coen-fivérek nagyságából követhet el az ember. Persze az is lehet, hogy az egész Ave, Cézár! egy blöff, én meg túlmagyarázom. De nem hiszek benne. Annál inkább Joel és Ethan Coen nagyságában. A kérdés már csak az, hogy a filmet kezdő és záró Megváltó-szimbolika csak egy újabb csavaros utalás (mondjuk a film-a-filmben történelmi eposz naivitására való reflexió), vagy netán azt szimbolizálja, hogy hit nélkül neki se állj a filmnek. És Hollywoodnak úgy általában.

[author_bio author=”havasmezoi”]

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com