Értékelés: 8/10 Így értékelünk mi »


Legujabb_testamentum_5Ti mit tennétek, ha megtudnátok a halálotok pontos időpontját? Világkörüli utazásra indulnátok? Netán unalmas munkát fejvesztetten hátrahagyva, madárfüttyöt hallgatnátok a hátralévő időben, avagy felkutatnátok titkos, gyermekkori szerelmeteket? A Legújabb testamentum jó apropót ad arra, hogy elgondolkozzatok mindezen!

A Mr. Nobodyt is jegyző Jaco Van Dormael feketekomédiájának egyik alapproblémája az a feltevés: mi van akkor, ha a teremtő Isten nem is a mennyekben, hanem közöttünk, a Földön él, és nem jóindulattal, ám annál nagyobb gonoszsággal telve teremt(get)i a világot. A kérdés nem is olyan mondvacsinált, hiszen Máté evangéliumában így idézi Jézus szavait: „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy békességet bocsássak e földre; nem azért jöttem, hogy békességet bocsássak, hanem hogy fegyvert. Mert azért jöttem, hogy meghasonlást támasszak az ember és az ő atyja, a leány és az ő anyja, a meny és az ő napa közt. És hogy az embernek ellensége legyen az ő háza népe.”

A filmbéli lepukkant, enyhén alkoholmámorosnak tetsző Isten (Benoit Poelvoorde) tehát Brüsszelben él, és minden erejével a világ rontásán munkálkodik, elpuhult, visszahúzódó feleségével (Yolende Moreau) és misztikus képességgel megáldott Ea (Pili Groyne) nevű lányával, egy kispolgári ízléssel berendezett lakásban tengetve mindennapjait. Dolgozószobája magában rejti az emberiségről gyűjtött adatok kartotékrendszerét – ő maga innen irányítja számítógépéről a világot. Ez a tenyérbemászó Isten azzal múlatja az idejét, hogy mélyütős gonoszságai mellé még bosszantó, emberszomorító szabályokat is kiötöljön, csak hogy – miként azt ő nevezi – az Univerzális Basztatással örökre megkeserítse a földi halandók életét. S őszintén valljuk be, mi is jót mulatunk mindezen!

Hirdetés

pic_20150920150131_2eekhjs2jh3Az eseményeket begyorsítja, hogy a tízéves Ea, elérkezettnek látván az időt, elszökik fullasztó otthonából, hogy megváltoztassa a világ működését. Ám előtte még feltöri apja számítógépét, és sms-ben tudatja mindenkivel saját halálának időpontját – totális káoszt szabadítva ezzel a világra. Isten elveszíti az emberek feletti hatalmát, hiszen onnantól fogva mindenki maga akarja rendezni a sorsát. Isten őrjöng. És a nézők maguk is mélyen elgondolkodhatnak a film másik alapproblémáján: mit is kezdjen az ember a hátralévő életével, ha a halála felől kell „visszafutnia” önmagához? Szépen és körültekintően felépített életek milliói dőlnek romba, és emberek százezreit nem más, mint a saját bakancslistájuk ébresztik rá életük valódi értelmére.

A mulatságos feketekomédia akkor veszi igazán kezdetét, mikor az összezavarodott népség közé megérkezik Ea, hogy hat új apostolt keressen, akikkel megírhatja a legújabb testamentumot. A rendező a biztos szakmai tudást igénylő dramedy műfajához nyúl, hiszen abszurd utazása során Ea a maga teljességében és sokszínűségében tapasztalja meg az életet, ami szétvetné egy műfaj kereteit. A kislány találkozik a nyomorral, testi fogyatékossággal, elfojtottságával abszurditásba forduló indulatokkal, titkos vágyakkal, betegséggel és halállal egyaránt. A dráma, a sötét humor és a komédia együttese szükségeltetik mindezen tapasztalatok megéléséhez, és a rendező jó arányérzékkel adagolja a poénokat: hol elszomorodunk, időnként a szürreális fordulatokon elképedünk, megint máskor a bizarr történéseken jót kacagunk.

55Jaco Van Dormael kiváló szereplőgárdával dolgozik: Istent az egyik legsokszínűbb, közkedvelt belga színész, Benoît Poelvoorde játssza, de igazán kimagasló alakítást a tízéves kislánya szerepében Pili Groyne nyújt. Mellettük fontos szerepet kap még François Damiens, Laura Verlinden, Serge Lariviére és Didier De Neck, nem szólva a hatalmas gorilla szeretetét és gondoskodását élvező Catherine Deneuve-ről.

Ötletesen építkezik a film és izgalmas eseményeknek válunk részeseivé, ám nemegyszer érezzük azt is, hogy a lazán egymáshoz kapcsolódó, esetleges történetek csak úgy magukban lebegnek térben és időben. Mindezért azonban kárpótolnak azok a valóban elgondolkodtató, alaposabban végiggondolandó problémák, melyeket a rendező felvet a filmjében. Bár az is igaz, hogy ehhez kicsit soknak tűnik két óra – még akkor is ha kopernikuszi fordulatnak lehetünk tanúi a film végén, ami miatt mindenképpen érdemes megnézni a filmet.

Adatlap

A legújabb testamentum (The Brand New Testament)
színes, magyarul beszélő, luxemburgi-francia-belga vígjáték, 113 perc,

rendezte: Jaco Van Dormael
forgatókönyv: Jaco Van Dormael, Thomas Gunzig
fényképezte: Christophe Beaucarne
producer: Jaco Van Dormael
zene: An Pierlé
vágó: Hervé de Luze

szereplők:
Benoit Poelvoorde (Isten)
Yolende Moreau (Isten felesége)
Pili Groyne (Ea)
Catherine Deneuve (Martine)
Francois Damiens (Francois)
Laura Verlinden (Aurélie)
Serge Lariviére (Mark)
Didier De Neck (Jean-Claude)
Marco Lorenzini (Victor)

IMDb
Mafab

, , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments