Értékelés: 7/10 Így értékelünk mi »


Crimson-Peak--TrailerA Tűzgyűrű rövidke sci-fis kitérője után Guillermo del Toro visszatért arra a terepre, amit otthonának mondhat: a látványos horrorok világába, ahol a fényből a szörnyekre is esik, és az árnyékban sokszor emberek állnak. A Bíborhegy A faun labirintusának gótikus parafrázisa, mely azonban csak látványvilágában tudja felvenni elődjével a versenyt.

Guillermo del Toro időről-időre visszatér kedvenc témáihoz, a gyerekkor végének tragédiájához, az emberben lakozó horrorhoz, a szépség mögött rothadó lélekhez és a bársonykezeivel megfojtó szerelemhez. A Bíborhegy ezek hihetetlenül látványos képekbe bújtatott katalógusa: a lista kifejtése a direktor életművének ismerőire marad, a többi nézőnek be kell érnie a festményszerű képekkel és – ezt azért el ne vitassuk tőle – a szórakoztató borzongással.

A jómódú Edith (Mia Wasikowska) anyja elvesztése után apjával (Jim Beaver) él New Yorkban. A város előkelő társaságában egyszer csak felbukkan testvérével, Lucille-lal (Jessica Chastain) a sima modorú Sir Thomas Sharpe (Tom Hiddleston), aki egy csapásra felforgatja a lány életét. Bár apja ellenzi frigyükkel, Edith végül mégis Angliában, a férfi – a helyiek között a vörös agyag miatt csak Bíborhegyként emlegetett – birtokán köt ki. A hatalmas romos ház, úgy tűnik, nemcsak hármuknak, de a múlt szellemeinek is otthont ad…

Hirdetés

jessicaA történet felfogható egyfajta felnövéstörténetnek is: csakúgy, ahogy Carlos az Ördöggerincben, Ofélia A faun labirintusában vagy bizonyos értelemben Hellboy a Pokolfajzatban (vagy talán még inkább a Helbboy II – Az Aranyhadseregben), Edith sem csak a gyermekkorától búcsúzik, de szembenéz a halállal és saját magával is. Ahogy a rendező is utal erre: „Megtalálható az Alice Csodaországban meséjében, a Hókirálynőben, Oscar Wilde több művében és Andersen számos más alkotásában is. Az egyik cél, hogy a karakter elnyerje függetlenségét; a beavatási rítusok a sötétség birodalmán keresztül vezetnek, földrajzi téren át, keresztül az óceánon, le az alvilágba.” Edith is megjárja a poklok poklát, és elnyeri méltó szabadságát – a (szó szerinti és átvitt értelemben vett) érintetlenségéért és szerelméért cserébe.

„…a Bíborhegy első pillanatától az utolsóig egy mozgóképbe oltott festmény.”

A szerelem ára is olyan téma, ami nem először kerül elő a rendező munkáiban – a forgatókönyv írása során del Toro és Matthew Robbins (aki a Mimic – A júdás faj készítésében is a direktor partnere volt) most olyan klasszikusokból merítettek, mint az Üvöltő szelek, A szép remények vagy A Manderley-ház asszonya – nem véletlen hát, hogy a film nézése közben nem egyszer idéződött fel bennem az irodalmi értelemben vett romantikusok világa. A rideg angol táj, a szél csontig hatoló hidege és a szereplők egymás iránti szenvedélye tapintható kontrasztként húzódik végig a Bíborhegyen. A kettősség nem csak ezen a szinten mutatkozik meg, szinte az egész filmet szimbolikus ellentétpárok uralják: a vörös és a zöld, vagy még inkább, a piros és a fehér egymásnak feszülése, az élők és a holtak egymás mellett élése (és itt most nemcsak a házat uraló szellemekre gondolok, de az egész omladozó épületet és az oszladozó bútorokat ellepő pillangókra is), a hideg és a meleg, illetve a fény és árnyék egymást kioltó szembenállása. Del Toro a valóság és a képzelet ütköztetésével, a gótika modernizálásával és a karakterek kiválasztásával is folytatta a fenti sort: Edith és Lucille, Thomas és Alan (Charlie Hunnam) mintha egymás kifordított tükörképei lennének.

3311-Biborhegy-Crimson-Peak-kep-3A színészek remekül megoldották a rájuk osztott feladatot, különösen Jessica Chastain lubickol, valljuk be, a film leghálásabb szerepében. Bár most alig kapott kibontakozási lehetőséget, Doug Jones, del Toro arctalan színésze – a Pokolfajzat két részében Abe Sapiensként, A faun labirintusában a faunként tűnt fel – ezúttal Edith anyjaként riogatja a nézőket. Itt érdemes szólni róla, hogy a Bíborhegy szellemei szakítanak a kísértetek hagyományos ábrázolásával: nemcsak rikító vörös színükkel, de hússzerű megjelenésükkel szinte testet öltött érzelmekként vannak jelen a film legrémisztőbb szereplőiként – miközben a valódi horrort ismételten nem ők, hanem az emberi romlottság szolgáltatja.

Mielőtt mesterművet kiáltanánk, fontos tisztázni, hogy del Toro remek iparos, aki precíziós mérleggel készít filmet, s most a Mimic – A júdás fajban már a rendezőnek is bizonyított Dan Laustsen operatőrrel a vízióihoz méltó megjelenítőt talált. A látványvilágra nem is lehet panasz, a Bíborhegy első pillanatától az utolsóig egy mozgóképbe oltott festmény. A káprázatos képek mellett azonban a történetvezetésre már nem jutott kellő figyelem, s bár a film mindvégig érdekes marad, a kiszámítható cselekmény jócskán levon az értékéből. A fordulatok egytől egyig megjósolhatók, a film legvégén napvilágra kerülő botrányt pedig olyannyira előkészítik az alkotók, hogy gyakorlatilag szerintem nem akadt olyan néző a moziteremben, aki már a film felénél ne tudta volna pontosan, mire is megy ki a játék. S bár a klasszikus gótikus horror rajongói feltehetően hálásak lesznek a gyönyörűen kivitelezett megvalósításért, valószínűleg csak kevesen akadnak majd köztük is, akiket érzelmileg is be tud rántani a film. Ez az, amiben A faun labirintusa több tudott lenni: bár ismert elemekből épített mesét, azt úgy tudta tálalni, hogy nehezen tudtunk kikerülni a hatása alól – erre, bár, ismétlem, remek szórakozást kínál, a Bíborhegy nem lett képes.

Adatlap

Bíborhegy (Crimson Peak)
színes, magyarul beszélő, amerikai horror, 119 perc, 2015 (18)

rendező: Guillermo Del Toro
forgatókönyvíró: Guillermo Del Toro, Matthew Robbins
zeneszerző: Fernando Velázquez
operatőr: Dan Laustsen
producer: Guillermo Del Toro, Callum Greene, Jon Jashni, Thomas Tull
vágó: Bernat Vilaplana

szereplők:
Mia Wasikowska (Edith Cushing)
Tom Hiddleston (Sir Thomas Sharpe)
Jessica Chastain (Lady Lucille Sharpe)
Charlie Hunnam (Dr. Alan McMichael)
Burn Gorman (Holly)
Jim Beaver (Carter Cushing)
Doug Jones (Mrs. Cushing)

szinkronhangok:
Szilágyi Csenge (Edith Cushing)
Csőre Gábor (Sir Thomas Sharpe)
Pálfi Katalin (Lady Lucille Sharpe)
Nagy Ervin (Dr. Alan McMichael)
Kaszás Gergő (Holly)
Újréti László (Carter Cushing)

IMDb
Mafab

, , , , , , , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments