nick cutter melysegNick Cutter igazából Craig Davidson, de olykor Patrick Lestwka is. A filmes világban eredeti nevén ismerhetjük, ugyanis Rozsda és csont című novelláskötetéből Jacques Audiard forgatott filmet azonos címmel. A Mélység sci-fi thriller és egyben dráma is sok belső monológgal, önboncolgatással. A külső események pedig nemcsak a szárazföldet, az általunk létezőnek vélt határokat is elhagyják.

A bevezetés egy világkatasztrófát eredményező járványról számol be, melynek következményeképpen az emberek elfejtenek mindent, nem csak a nevüket, elfelejtenek enni, lélegezni. Annyira mohó részletességgel számol be az író a betegség stádiumairól, hogy teljesen elhittem neki, hogy ez egy járvány-regény lesz, ráadásul egy elég sablonos fajta. Ám a kór jelentősége egy-két fejezettel arréb szinte el is felejtődik és egyszerre csak egy olyan utazás tanúi lehetünk, melyet Verne igencsak elirigyelt volna. A Mélység a tenger mélyére csal, de nemcsak a tenger, a lélek mélyére is. Mindkét hely sötét és senki nem tudja mit rejt. Ráadásul mintha táplálnák egymást, egyre nyomsztóbb körülmények között egyre nyomasztóbb emlékek kerülnek elő.

Arthur C. Clarke azonos címmel fordított regénye egy űrhajósról szól, aki nem tud az űrben tovább dolgozni, ezért a vízi mélységben tevékenykedik tovább. A hasonlóság a két világ között a határok elérése: létezésünk, létformánk, életképességünk egy új nézőpontból való megszemlélése. A biztos dolgok, tények, működési mechanizmusok megváltoznak, vagy éppen megszűnnek. Nick Cutter is erre használja a mélységet, egy olyan határpontot teremt vele, ahol az emberiség véget ér és elkezdődik valami más. A kór csak csali volt az olvasóknak és a szereplőknek egyaránt, akik a gyógyír reményében ereszkednek alá.

Hirdetés

A történetet középpontjában egy testvérpár áll, akik végül mindketten a tenger mélyén kötnek ki. Ez adja a családi dráma alapot, s ugyan sokat nem lelkiznek egymással, de közösek a gyerekkori traumáik, a szörnyeteg anyjuk, s így árnyaltabbá (több nézőpontúvá) válik a történet. A tudós fiú azért kell, hogy megteremtse a sci-fi közeget, a másik fiú pedig azért, hogy legyen valaki, akinek vannak érzései.

Nick Cutter nem ír túl izgalmasan, az olvasó szájába adja a gondolatokat, például rengetegszer elmondatja szereplőivel a tenger fenekén, hogy itt valami nem stimmel, illetve miután részletesen leírja, mennyiféle állat támadta meg és próbálta megakadályozni a lejutást, még pluszban odabiggyeszti mindezen események konklúzióját, miszerint tán meg akarták akadályozni, hogy leérjenek? A történetek sem éppen újkeletűek: a tenger mélye, a kór, a tudós tesó, s az akció rész is inkább adagolt futkosás a túlélésért (igaz, minden roppant részletes és érzékletes!), mégis addig-addig pakolja a regényben ezeket a szálakat, hogy egyre izgalmasabb lesz és egyre érdekesebbé válik a végső kérdés. No nem, hogy túlélik-e, hanem hogy mivégre ez az egész? S ugyan erről egy szót sem ejthetek, azt azért szívesen tudatom, érdemes végigolvasni, mert a végső kérdések a legizgalmasabbak, a legtágabbak és a leginkább határáttörőek.

Nick Cutter regénye egy nagy klasszikust, Solarist is megidézi. A saját vágy- és rémképeikkel élő hősök, a lépések zaja a fedélzeten, a lélek ama részének bemutatása, mely sosem felejti, akit szeretett, ezek mind visszaköszönnek itt is. Csak éppen a vad őrület, a zúzás kap nagyobb hangsúlyt, mely nem retten vissza sem a vértől, sem a visszataszítótól. S majd amikor kő kövön nem marad, csavar még egyet a történeten az író, s végre eljutunk a végső kérdésekig; mit rejt a lélek és mit rejt a lent?

Adatlap

Nick Cutter: Mélység

Agave, 2015
Fordította: Tillinger Zsófia

A regény könyv és ebook formában is elérhető.

, , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments