hawkins_a_lany_a_vonatonAz utóbbi években erős másodvirágzása van a nyomozós krimi-elemeket magukba olvasztó thrillerkönyveknek. A rendkívül népszerű skandináv szerzők, például Jo Nesbø mögött más országok szerzői sem maradnak le nagyon: sőt, a közelmúlt két legnagyobb könyvsikere két angol nyelvű írónőhöz, a Holtodiglan-t jegyző Gillian Flynn-hez és A lány a vonaton szerzőjéhez, Paula Hawkins-hoz köthető. Nem csoda, hogy mindkét regényből film is készült.

Flynn és Hawkins mindketten újságíróként dolgoztak regényíró karrierük előtt, és abszolút bombasikert értek el alkotásaikkal, de a két regény közötti párhuzamvonás nemcsak ezért adja magát. Mindkét regényben a főhősök maguk narrálják az eseményeket, és mindkét műben igen fontos szerepet játszanak a diszfunkcionális párkapcsolatok, a házasság törékenysége és az ezekből kirobbanó gyilkos indulatok. A lány a vonaton főhőse, Rachel nemrég esett túl egy kemény váláson, lelkiállapotát még ziláltabbá teszi súlyos alkoholizmusa (ami többek között az állásába is kerül). Egyetlen örömét az jelenti, amikor a napi vonatutak alkalmával megfigyelheti egy fiatal házaspár, Scott és Megan Hipwell tökéletesnek látszó életét. Egyik nap a szokásosnál is durvábban felönt a garatra, aminek során több óra kiesik neki abból a bizonyos napból. Mikor magához tér, két rendőrnyomozó értesíti, hogy Megan eltűnt. Rachel önszántából elkezd nyomozni Megan és saját emlékei után, egyre inkább részese kíván lenni a pár múltjának, megszállottá váló kutakodása pedig nemcsak magát, de egykori férjét és annak újdonsült feleségét is magával rántja az egyre sötétebb titkok mélyére.

Az eseményeket naplószerűen közlő személyes narrációval Hawkins erős kapcsolatot létesít az olvasó és Rachel között, az idő előrehaladtával egyre jobban bevezet minket lelki világába, zaklatott múltjába. Ugyanakkor az írónő több fogással is alaposan felkavarja az állóvizet. A sztori előrehaladtával ugyanis egyre többször lépünk ki más szereplők nézőpontjába, az ő szemszögükből újrajátszódó események pedig teljesen más megvilágításba helyeznek minden információt, amit addig tudtunk. A Rashomon-effektus, vagyis az egymásnak ellentmondó vagy egymást igazoló nézőpontok által az írónő kellő pillanatban és hatásfokkal képes adagolni az izgalmakat és a fordulatokat.

Hirdetés

lany a vonatonA másik ügyes húzása a regénynek Rachel karaktere, akiről hamar kiderül, hogy egy teljesen megbízhatatlan narrátor: sokszor maga sincs tisztában, hogy tulajdonképpen mi zajlik körülötte vagy, hogy mennyire van tudatában saját cselekedeteinek. Nemhiába hangsúlyozza erősen a regény a súlyos alkoholizmusát, ami csak egyike annak a számos személyes démonnak, amivel küzd. Ráadásul a cselekmény előrehaladtával olyan dolgokat is elkövet, amik erősen megkérdőjelezik az olvasó szimpátiáját iránta és szinte azt a kérdést is felvetik, hogy neki van-e valami köze Megan eltűnéséhez. Hawkins viszont nemcsak főhősnője sötét oldalát mutatja meg néhol igencsak gyomorba vágó hiteleséggel: az őt körülvevők sem éppen a legtisztább lelkű emberek, a kicsinyesség, a gyengeségek és a paranoia ugyanúgy megvan bennük is.

Mélyreható karakterábrázolást vagy mondanivalót nem tartalmaz a könyv, de Hawkins-nak nincsenek is ilyen ambíciói. Cselekményvezetése gyors iramú, feszes, nincsenek látványos kitérők a fő történetszálból, minden flashback és szemléletváltás annak előrelendítését szolgálja. Prózája szintén egyszerű, lényegre törő. Helyenként kicsit szájbarágósabb a kelleténél, de nem annyira, hogy ostobának tekintse az olvasót. Ugyanakkor bár Hawkins tisztességes ütemben adagolja az információkat, nem tudja a misztikumot a kötet végéig fenntartani. Rutinos krimiolvasók vagy a szemfülesebbek nagy eséllyel kisakkozhatják a bekövetkező végkifejletet, de szerencsére ez nem von le túl sokat az élvezeti értékéből.

Irodalmi értékét és saját műfajában való pozícióját tekintve A lány a vonaton semmiképpen sem kiemelkedő munka, viszont földhözragadt, egyszerű stílusa rendkívül olvasmányossá és könnyen fogyaszthatóvá teszi (ami szerintem sikerének egyik fő oka is egyben). Bár eleinte voltak bizonyos fenntartásaim vele kapcsolatban, pozitív csalódás ért: tényleg nemhiába lett belőle bestseller. Az a fajta regény, amit tényleg bárhol olvasni tud az ember, és Hawkins képes elérni, hogy az események szinte filmszerűen peregjenek képzeletünkben. Így nem is kell csodálkoznunk azon, hogy a könyvre Hollywood is gyorsan lecsapott: a filmváltozat idén októberben fog megjelenni Emily Blunt főszereplésével.

Adatlap

Paula Hawkins: A lány a vonaton 

XXI. Század Kiadó, 2015
Fordította: Tomori Gábor

, , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments