10_cloverfield_lane_ost_filmzeneDan Trachtenberg torokszorítóan feszült thrillere számunkra az év meglepetésfilmje lett. A klausztrofób, a néző szorongásérzetét fenntartó hangulat megteremtésében igencsak nagy szerepet játszik a film zenei aláfestése is, ami hátborzongató, ugyanakkor fülbizsergető taktusaival szintén az év egyik legerősebb filmzenei alkotása.

Váratlan megjelenésétől kezdve az információhiányos előzeteseken és promóciós anyagokon át egészen a kész filmig a Cloverfield Lane 10-et teljes mértékben áthatotta a misztikum és az ismeretlenségből fakadó feszültség párosa. Ráadásul a legtöbb J.J. Abrams produkcióhoz hasonlóan ezek nem csak a marketingre korlátozódtak, hanem a film legfőbb történeti és érzelmi mozgatórugóivá váltak. A váratlan fordulatok, az egyre fokozódó feszültség és annak kirobbanása igencsak erőteljes érzelmi skálán vezeti keresztül a karaktereket és a nézőket is.

Ahhoz, hogy utóbbi is sikerülhessen, a filmzenének is rezonálnia kell azzal, amit a szereplők megélnek, éreznek. Sokszor mondják, hogy a filmzene csak klisészerűen előrejelzi, ami be fog következni, ám a Cloverfield Lane 10 filmzenéje nemcsak feszültséggerjesztő, izgalmas és váratlan kitörésekkel teli muzsika, hanem tökéletesen illeszkedő aláfestés is Trachtenberg filmjéhez.

Hirdetés

A zenéért felelős Bear McCreary neve kevésbé ismert, ám személyében korántsem egy szárnypróbálgató kezdőről beszélünk, hanem a kortárs filmzenei közeg egyik legtermékenyebb és legtehetségesebb fiatal komponistájáról. Amellett, hogy számos, gyakran egymás mellett futó tévésorozat (The Walking Dead, Black Sails, Outlander) állandó zeneszerzője, még a nagyvászonra is tesz kirándulásokat, és mostani munkája alapján ezt nagyon jól teszi. McCreary egyik legerőteljesebb húzása az, ahogyan az alapjáraton torzított vonósokra épülő thrillerzenét nagyzenekari motívumokkal és megoldásokkal látja el. Ez pedig egy sokkal grandiózusabb érzetet ad annak a sejtelmes aurának, ami kompozícióit áthatja.

A nyitószámként induló hatperces Michelle rögtön meg is alapozza ezt. A filmben főtémaként visszatérő csellófutamok a nyugtalanság érzetét keltik, ami a többi hangszer belépésekor is jelen van. Az erősen szimfonikus beütés és a fellélegzést biztosító líraiabb pillanatok ellenére a feszültség fokozatos felépítése és az idegeinket pattanásig feszítő zenei megoldások dominánsak a soundtrack nagy részében. A nyolcperces The Concrete Cell, a John Goodman karakterét tökéletesen összefoglaló Howard vagy a Happy Family mind-mind a klausztrofóbia és a paranoid félelem atmoszféráját közvetítik.

Sorra jönnek a hatásos zenei gyöngyszemek: A Two Stories és a Massage from Megan elégikus hangvételét remekül ellenpontozza a Hazmat Suit energikussága, amiben ráadásul az elektronikus alapok és a vonósokra építő nagyzenekari hatások kiváló összhangját hallhatjuk. Az elfojtott indulatok és a feszültség az olyan akciódúsabb tételekben robban ki, mint az At The Door, a horrorfilmekbe illő The Burn vagy a Valencia, ahol a hegedűk vészjósló vijjogása, a kaotikus zongorafutamok és a dobok ütemes ritmusa adja meg az izgalom és veszélyérzet muzikális érzetét.

Az utolsó két szám szinte keretes szerkezetbe foglalja az egész soundtracket. A The New Michelle az első szám nagyívű és heroikus megidézése: halkan és visszafogottan indul el, hogy aztán bombasztikus és katartikus lezárásban érjen véget. A több mint egyórás utazást pedig szintén remekül zárja a stáblista alatt játszódó 10 Cloverfield Lane, ami hat percben idézi fel az összes fontosabb zenei motívumot, egy szintén grandiózus végkifejletben kicsúcsosodva.

Gazdagon hangszerelt és rétegelt (vonósoktól kezdve fuvolán át számos hangszert hallhatunk), intelligensen komponált, kreatív ötletekkel teli megvalósítás teszi az év egyik legemlékezetesebb filmzenéjévé a Cloverfield Lane 10-t. Ráadásul képes elérni azt, ami manapság egyre kevésbé jellemző: egyedi identitással rendelkező muzsika, aminél nem érzi az ember, hogy már hallotta máshol. Ha valami, akkor ez a jele annak, hogy Bear McCreary-re érdemes lesz a jövőben is odafigyelnünk.

Adatlap

Track-lista:
1. Michelle 6:08
2. The Concrete Cell 8:29
3. Howard 5:00
4. A Bright Red Flash 2:53
5. At the Door 2:59
6. Two Stories 2:46
7. Message from Megan 3:07
8. Hazmat Suit 3:01
9. A Happy Family 3:52
10. The Burn 6:14
11. Up Above 3:03
12. Valencia 6:12
13. The New Michelle 3:25
14. 10 Cloverfield Lane 6:23

, , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments