Nincs kategorizálva

Kingsman-hét: A Nemestől a királyig – Colin Firth tegnap és ma

Colin FirthMr. Darcy-ként lett ismert, Darcy-ként lett világsztár, és VI. György brit királyként lett legenda. Nem teszem fel a kérdést, hogy ki ő, hiszen mindenki tudja. Colin Firth ma megkerülhetetlen és megkérdőjelezhetetlen személyiség, aki bármikor bármilyen szerepet megkaphat, hiszen mindenben el tudjuk képzelni, ahogy szinte mindenben el is adható.

Colin Firth-nél az az érdekes, ki melyik arcát ismeri, mert ebben lehetnek különbségek, leginkább korra és nemre való tekintettel. Egy dolog azonban talán mindenkire nézve igaz: kevesen mondhatják el magukról, hogy nem szeretik Colin Firth valamelyik filmjét és benne magát a megtestesült angol gentlemant. Igen, valahogy ez az első kép róla sokunknak, a fiatal és mindig tip-top talpig úriember, ami az évtizedek alatt megmaradt, de némi finomhangoláson ment keresztül.

 

Colin Firth, az anyósok kedvence

Colin-in-Pride-and-Prejudice-colin-firth-567996_1024_576Anglia köztudottan a mindenre fogadások világhatalma, de valószínűleg ott sem lehetne nagy odds-szal fogadni arra, hogy az idősödő, középkorú, konzervatív hölgyek Colin Firth képe az 1990-es éveket idézi, különös tekintettel a BBC 1995-ös Büszkeség és balítélet minisorozatára, amely meghozta neki a nemzetközi ismertséget. Igaz, hazájában addig is ismert volt az akkor már 35 éves férfi. Először moziban azonban 1984-ben jelent meg Marek Kanievska Egy másik ország című filmjében, ahol Rupert Everett mellett játszott. De nemcsak Jane Austen regényadaptációja alakította ki a színész első igazi zsánerét, hiszen már az évtized első felében is rendre ilyen szerepekben tűnt fel, mindvégig erősítve az arisztokrata és a vonzó férfi típusjegyeit. Ezek valamelyike vagy mindkettő fel-felbukik már A kaméliás hölgyben (1984), Milos Forman Valmont-jában (1989 – már ez is világhírnevet hozott), vagy később, az 1991-ben készült femme fatale történetben, amely hazánkban A végzet asszonya címen jelent meg. Ezek a filmek azonban mind az említett minisorozat felvezetésére szolgáltak, ami meghatározó maradt életművében, sokan a mai napig Mr. Darcy szerepével azonosítják.

 

 Világhírnévtől a világsztárságig

Az ezredfordulóra már eljutottunk oda, hogy senkinek sem kellett bemutatni Colin Firtht: úgy is mondhatnám, nem kellett neve után odaírni foglalkozását, egyesek szerint pedig ez a sztárság egyik alapkövetelménye. Firth pedig, mondhatjuk, valójában Mark Darcy szerepével lépett be ebbe a kategóriába. Ezzel is valamiféle utalás történt arra a szerepre, ami a fenti zsánerbe helyezte.

A 2001-es Bridget Jones naplója már egy másik évszázad, egy másik kor, egy másik Colin Firth. Úgy is mondhatnám, generációnk, a húszas-harmincas éveiben járók kevésbé Mr. Darcy-ban, sokkal inkább Mark Darcy-ban találják meg az angol színész igazi arcát. Valahol itt kezdődik az a korszak, ahol már nem a karakterhez keresnek színészt, hanem Colin Firthhöz alakítják át a karaktert, és ezt éppen a 2000-es évek filmjei bizonyítják, mutatják leginkább: az Igazából szerelem író értelmiségije (2003), a Mamma Mia! 1/3 apahőse (2008), a Leány gyöngy fülbevalóval festője (2003), számos egyéb humán értelmiségi szerep a Genova egyetemi tanárától az Egy egyedülálló férfiig – utóbbi végül meghozta a BAFTA-díjat a főszereplőnek, még ha a film amúgy nem is volt jónak nevezhető. Világosan látszik tehát, hogy Firth egyre inkább a szerepei fölé nő, egy-egy casting során megfordulni látszanak a folyamatok, és a gombhoz varrják a kabátot, jelen esetben a filmek karakterét.

 

A király maga

Nem is csoda, hogy a színész eddigi életútjának középpontjában az Oscar-díjat is meghozó A király beszéde áll, amelyben a dadogással küzdő VI. György király és logopédusa merő ellentétekkel teli, mégis már-már barátinak mondható kapcsolatáról, benne a király személyes krízisének leküzdéséről van szó. Geoffrey Rush ausztrál filmszínész és Colin Firth olyan elementáris hatással van egymásra a vásznon, ami minden bizonnyal megerősíti az előző feltételezést az angol színész eddigi pályájával kapcsolatban.

R.I.P. Mark Darcy :(
Colin Firth

Firth, akit a ’90-es és a 2000-es években szinte évente két filmben láttunk, tehát mondhatni, fáradhatatlan munkatempóval dolgozott, az Amerikai Filmakadémia kitüntetése óta kicsit lassított, sőt, a mennyiség mellett a minőségből is visszavett. 2010 óta egyedül Tomas Alfredson Suszter, szabó baka kém című regényadaptációja, a most moziba kerülő Kingsman és a 2014-es Cannes-i Filmfesztiválon bemutatott Amnézia című thriller tűnik olyan filmes alkotásnak, amit érdemes megemlíteni. Reményre adhat okot azonban, hogy idén is Nicole Kidmannel együtt szerepel a vásznon: a Genius című filmben Max Perkinst, Ernest Hemingway és F. Scott Fitzgerald műveinek híres szerkesztőjét alakítja.

(A Kingsman: A titkos szolgálat február 12-i premierje alkalmából tematikus hetet tart a Filmtekercs a Kingsman és a kémvígjátékok témakörében. A hét folyamán olvashattok majd kritikát, toplistákat, képregény-recenziót , sőt rövidebb esszéket is Matthew Vaughn új filmjével és a kémfilmek humoros variánsaival kapcsolatban.)

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com