animated_feature_oscarVégigtekintve az elmúlt tíz év filmtermésén, feltűnő e történetekben a varázstalanítás, a csoda, a metamorfózis és megváltás elmaradása, pedig ha van műfaj, amely ezt elbírná, az éppen a végtelen lehetőségekkel bíró animációs film lehetne.

Az elmúlt tíz év animációs filmterméséből mindössze két film merít a hagyományos meseirodalomból, az Andersen Hókirálynőjét tág értelmezésben feldolgozó Jégvarázs (Jennifer Lee, 2013), és a skót felföldön játszódó Merida, a bátor (Mark Andrews, 2012). A többi animációs film „valóságos” történetet beszél el, saját életidőnkben, természetesen meglepő fordulatoktól sem mentesen. Két film képez kivételt ez alól: a múltba visszanyúló,középkori skót mítoszon alapuló Merida, a bátor, és a 22. században játszódó WALL-E (Andrew Stanton, 2008) Talán mert sci-fi lévén, egyedül ez utóbbi foglalkozik tágabb értelemben a világgal, így a Földdel, s annak jövőbeni sorsával. WALL-E (WATT-takarékos Lánctalpas Limlom- és hulladékkezelő, E-sorozat) egy kis lánctalpas szeméttömörítő robot, az egyetlen élő szerkezet a Földön. Az emberiség ugyanis már elhagyta a lakhatatlanná vált bolygót, miután a 22. században az újrahasznosíthatatlan szemét oly mértékben felhalmozódott, hogy a bolygó teljes egészében szennyezetté vált, s nem volt képes tovább biztosítani az élet feltételeit a Földön. A kis munkagép több száz éve gyűjti a szemetet, hogy a Földet megtisztítva, lehetővé tegye az addig űrhajóikon az űrben keringő emberiség számára a visszatérést. A modern technológia ilyesfajta térhódítását még a Hős6os (Donn Hall, 2014) robotikába szerelmesedett tinédzserhősei által épített robotok képviselik ezekben az animációkban.

A filmek kisebb része egy közösség, vagy szűkebb környezet élete köré szerveződik. A Táncoló talpak (George Miller, 2006) az Antarktiszon kolóniában élő pingvinek életébe szövi be a kis Topi történetét. A császárpingvinek mindegyikének megvan a saját „szív dala”, ezzel találja meg a lelki társát. Tobi énekelni nem, csak sztepptáncolni tud, így esélye sincs a boldogságra, ezért úgy határoz, azzal boldogul, amivel tud, és egyedül nekivág az Antarktisznak. A Hős6os tinédzser hősei szeretett városuk, San Fransokyo gonosz összeesküvőktől való megvédésére szövetkeznek egy általuk épített, Baymax nevű robot segítségével. Wallace és Gromit, az elvetemült veteménylény (Steve Box, 2005) pedig rágcsálóhárító rendszerükkel városuk, West Wallaby kertjeit védik a nyúlhadtól. Ám amikor egy hatalmas, rejtélyes, zöldségdúló “fenevad” kezd garázdálkodni a környéken, környezetük megóvása érdekében a Wallace-nek és Gromit kutyájának igencsak össze kell fognia a zöldségzabáló fosztogató ellen. Ezekben a filmekben a környezetért való felelősség – a kert, a város és a Föld megmentésére való törekvés – is hangot kap.

Hirdetés

BIG HERO 6

Csak a belső számít

A legtöbb Oscar-díjat nyert alkotás az ember belső világáról, az érzelmekről szól, életmintákat, értékvilágokat, konfliktusmegoldásokat közvetítve gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A másság tagadóival, az előítéletekkel szemben a saját individum felépítése, a különleges képességek vállalása, megvédése és a titkos vágyak beteljesítése a legfontosabb motívuma e történeteknek, – még akkor is, ha állatok a hősei. Erről tanúskodik Topi, a lázadó kis pingvin elszántsága, a szakács álmot kergető, hulladékételeket megvető ínyenc Rémy patkány kalandjai a L’ecsóban (Brad Bird, 2007), Rango (Gore Verbinski, 2011), az identitászavarban szenvedő kaméleon, akit önbeteljesítő hencegése végül sheriffé avanzsál, avagy a 13 éves robotépítő szuperzseni, Hiro Hamada története a Hős6osban. Ám mind közül egy lány, a skót felföldön élő Merida a legbátrabb, aki népe szigorú hagyományaival is szembeszállva saját, öntörvényű életének megvalósításáért küzd meg szüleivel és egész környezetével, még országa sorsának kockáztatása árán is. A Fel! (Pete Docter, 2009) a társadalom idős emberekhez való viszonyának kérdését is felveti. A megözvegyült, 78 éves Carl Fredricksent öregotthonba akarják dugni, mert kisajátítják a házát. A környezete számára hasznavehetetlenné vált, „leselejtezett” hősünk azonban nem hagyja magát, és – az olyannyira hiányolt csoda segítségével – héliummal felfújt léggömbökkel felemelt házában elrepül gyermekkori álmai helyszínére, Dél Amerikába, megnézni a világ legcsodálatosabb vízesését.

Az önkiteljesítésen túl az emberi kapcsolatok – szülő-gyerek viszony, testvérszeretet, barátság – motívuma játszik még fontos szerepet az animációs filmekben, s talán nem meglepő, hogy a legtöbbjükben a szeretet az a kulcs, amely nyitja a szívekhez vezető zárakat. A táncoló talpak kis pingvinje a „szív dala” helyett sztepptánccal keresi vágyott lelki társát. Az időközben emberi érzelmekre is szert tett lánctalpas szeméttömörítő robot, Wall-E szerelemre lobban egy robotlány EVA iránt, akiért mindenre képes lesz, és a „lány” is őérte. A Fel! 78 éves zsémbes öregje egy kisfiú, Russel ragaszkodásából és vagányságából nyer életerőt és bátorságot régóta dédelgetett álma beteljesítéséhez. De megjelenik a filmekben a veszteség is, a Hős6os robotépítő zsenije, Hiro Hamada hosszú időre depresszióba esik szeretett bátyja elvesztésének hírére, s csak nagy sokára tudja feldolgozni a gyászt,azzal, hogy hőssé válik. Ám a szeretet legkomplexebb feldolgozásával a Merida, a bátor anya-lány kapcsolatának ábrázolásával találkozhatunk. A saját, önálló élet kialakítására törekvő Merida nem törődik bele, hogy akarata ellenére dinasztikus házasságba kényszerítsék. Elinor megpróbálja jobb belátásra téríteni a lányát, eredménytelenül, és még akkor sem jár sikerrel, mikor elmesél egy történet egy ősi királyságról, melynek uralkodója pusztulásba taszította birodalmát, mert saját, önző érdekei szerint cselekedett. Merida egy boszorkány segítségével medvévé varázsolja az anyját, de nem tudja visszaváltoztatni őt. Ám amikor könnyek között elmondja az iránta érzett szeretetét, Elinor ismét emberi alakját ölti magára, s így a család újra egyesül. Miként a Merida, a bátorban, úgy a Jégvarázsban is a nők egymás közti harca bizonyul a legpusztítóbbnak. Arendelle királyságában él a szüleiket elveszített testvérpár, Anna és nővére, a Hókirálynő Elza hercegnő, aki jégbirodalommá képes változtatni a világot. Anna leánykérésének alkalmával a köztük kialakult konfliktus miatt Elza ereje elszabadul és jéggé változtatja a palotát, Annával együtt. Hosszú és keserves bonyodalmakat követően Elza szerető szavaival tudja csak feloldani a varázslatot és húga jéggé fagyott szívét, helyreállítva ezzel testvéri kapcsolatukat.

Rango

Miként a szeretet, úgy a hűség is fontos témája a történeteknek. A természeti erők kegyetlen pusztítása miatt A táncoló talpak pingvinkolóniájában a társukhoz és a barátjukhoz való hűség talán a legfontosabb érték. Ám nemcsak egymáshoz, a szeretett tárgyainkhoz is hűség fűzhet minket, és felelősséggel tartozunk értük akkor is, ha már nincs rá szükségünk – erről szól a Toy Story 3. (Lee Unkrich, 2010). A 17 éves Andy Davis főiskolára megy, így mikor elköltözik otthonról, a szobája kiürítésekor kezébe akadnak a gyerekkori játékai. Úgy dönt, a legkedvesebbet, Woody-t magával viszi, a többi játékot pedig a közeli Napsugár Óvodának ajándékozza. Ám ott a gyerekek durván és kegyetlenül bánnak velük. Mikor ez Andy fülébe jut, visszaveszi őket, és a kedves és félénk Bonnie-hoz viszi, ahol egyenként mutatja be gyerekkori kis kedvenceit a kislánynak. Woodyt is köztük találja, de végül úgy dönt, ideje búcsút venni legszeretettebb játékától is, és – a gyerek és felnőtt lét határán – egy utolsó, nagy játszadozásba kezd Bonnie szórakoztatására.

A hűség azonban a kapcsolatok változékonysága miatt kérdésessé is válhat. WALL-E egy baleset kapcsán olyan kárt szenved a memóriájában, hogy emlékezetéből kitörölődnek a gondolatok, emlékképek és érzelmek, így akit megszeretett, számára nincs többé. Eltakarításakor EVA búcsúzásként kezébe veszi kezét és ismét „megcsókolja”. Az ennek következtében fellépő szikra újraindítja WALL-E memóriáját, aki így hirtelen felismeri EVA-t, amint a kezét fogja szeretettel. A tetszhalálból feléledt WALL-E és EVA így együtt indulhatnak a Föld bioszférájának helyreállítására, az emberiség megmentéséért.

Az ember nevű idegen

Történeteink hőseinek az sem mindegy ám, milyen ellenféllel találják szemben magukat – azok veszélyt jelentenek számukra vagy megküzdési mintát közvetítenek, netán a holtpontról való kimozdulásukra sarkallnak. Az állathősökről szóló mesék azt sugallják, hogy az ember nevű „idegennel” találkozni – miként az a Táncoló talpak estében is megtörtént – nem éppen szerencsés dolog. Topit, a kis pingvint elfogják és messze az otthonától egy tengeri park pingvin-kifutójában találja magát, ahol üveg mögött mutogatják. Topi elveszíti minden életkedvét, egy napon aztán egy kislány megkocogtatja az üveget, s kábulatából magához térve Topi válaszként szteppelni kezd, amire a meglepett emberek végre felfigyelnek. A tengernek eresztik, hátán egy nyomkövető szerkezettel, s Topi elvezeti az „idegeneket” otthonába, a kolóniájához, ahol sikerül meggyőznie a társait, hogy az „idegenek” segíteni jönnek. Ám a Wallace és Gomit veteményeskertjeinek felzabálói már nem számíthatnak ilyen „együttműködésre”. A L’ECSÓ ínyenc, szakács babérokra törő Rémy patkányának is ellensége az ember, emellé Alfredo Linguini, az étterem mosogatófiúja még árulójává is válik. A kis patkány próbára akarja tenni szakácstudását, ezért szövetséget köt a fiatalemberrel. Alfredo kuktasapkája alá rejtőzve, Rémy irányítja a fiút a konyhában. A csaló séf óriási sikert arat a főztjével, és mindenki Linguininak tulajdonítja a győzelmet, aki később ezt ki is sajátítja magának.2013_frozen-wide

Az utóbbi tíz év animációs filmjein végigtekintve érdemes megemlíteni a korábbi évtizedek meséinél bonyolultabb cselekményvezetésű, sokszereplős történetmesélés térhódítását, amely nem ritkán közel kétórás műsoridővel párosul. Nem vitás, hogy ezek az animációsfilmek leginkább már a számítógépen és tableteken felnövekvő új generációkat szórakoztatják.

A Filmtekercs és a Budapest Secret Cinema szervezésében idén is együtt szurkolhatunk az AnKERTben. Az átadó előtt levetítjük az Ex Machinát, lesz kvízjáték és kerekasztal-beszélgetés. A rendezvényre ITT lehet elővételben jegyet vásárolni.

, , , , , , , , ,

Van véleményed? Oszd meg velünk!

Powered by Facebook Comments