Nincs kategorizálva

Oscar 2017: Melyik lesz az év animációs filmje?

Judy nyuszi, a vörös teknős, Vaiana hercegnő, az árva Kubo, vagy a kis Cukkini: melyikük lesz a 2017-es Oscar-gála győztese? Az idei év örömteli módon erős filmekkel szolgált, nehéz a jóslat!

Tizenhatodik alkalommal adják át idén a legjobb animációs filmnek járó Oscar-díjat. Az elmúlt évek kiszámítható tendenciája alapján nem ördöngös vállalkozás megjósolni a nyertest, mégis akadnak tényezők, amelyek nehezítik a helyes következtetést.

Voltak évek, amikor öt jelöltet se tudtak felvonultatni. Máskor az egész mezőny közepes, és a többi nyerteshez képest kevésbé kimagasló alkotás viheti haza az aranyszobrocskát, mint A Hihetetlen család. Időnként olyan filmet emelnek piedesztálra, ami szinte érthetetlen (mint amikor Mijazaki Hajao Vándorló palotáját győzte le a DreamWorks Wallace és Gromit és az elvetemült veteménylény című stop motionje). Idén viszont szerencsére kifejezetten erős felhozatal küzd a 89. Oscar-gálán.

Általában a Pixar tarolt eddig a legtöbbször – nyolc díjjal a kategória koronázatlan királya –, de 2017-ben a Szenilla nyomában be sem került a legjobb öt közé, így a legbiztosabb befutó nélkül kell sorra venni a jelölteket.

A Disney-nek sikerült már egyedül is díjat hazavinnie, a nagyágyú Pixar vagy a Studio Ghibli nélkül is, a Jégvarázsnak és a Hős6osnak köszönhetően. Idén két alkotással is indul az Oscar-díjért: a Zootropolis – Állati nagy balhéval és a Vaianával. Az eddig csak egy díjat bezsebelő Ghibli (Mijazaki Hajao: Chihiro Szellemországban) ismét a legjobbak közé került A vörös teknőssel. Napjaink legtehetségesebb stop motion stúdiója, a Laika (amely csak a jelölésig jutott ezidáig) most a Kubo és a varázshúrokkal indul a díjért. Az ötödik versenyző pedig Az életem Cukkiniként, a francia Claude Barras stop motionje, amely rengeteg európai díjat söpört be.

Pozitív tendencia, hogy az animációs filmek idén erős, önálló női karakterekkel vittek új színt a mesékbe: már nem a hős lovagokon – értsd, bármilyen kaliberű férfin – múlik a siker (jól jön a segítségük, de nem kizárólagosan). A Kubóban a főszereplő kisfiú anyukáját hivatott pótolni a Majom karaktere, aki harcias, bölcs és mégis gondoskodó, nélküle Kubo már az elején elveszett volna. A Zootropolisban Judy, a nyúl ugyan a kissé simlis róka segítségével göngyölíti fel a bűntényt, de önállóan, méretbeli és fizikai erőhiányát leküzdve arat győzelmet. Az életem Cukkiniként a világ talán legerősebb kislányát mutatja be: Camille olyat látott, amit egy felnőtt sem lenne képes feldolgozni, de az átélt borzalmak ellenére is képes mások arcára mosolyt csalni, a gyámoltalanokat megvédeni.

Vaiana egy olyan hercegnő (azaz törzsfőnök lánya), aki egyedül indul a törzse megmentésére, és még ő lökdösi végig a veszélyes kalandokon a nem túl hősies félistent – majd a legtöbb Disney-mesének fityiszt mutatva egyetlen szerelmi szál nélkül jut át a filmen. A vörös teknősben a hajótörött férfit kontroll alatt tartja a vörös teknős, nem engedi, hogy elhagyja a szigetet; amikor a férfi a teknős fölé kerekedne, az asszonnyá alakulva és szerelmet adva győzedelmeskedik felette.

A komolyabb hangvételű, fontos morális témákat feszegető történetek terén is jól teljesítenek a jelöltek. Az életem Cukkiniként a gyerekek szemszögéből mutatja be a felnőttek szomorú és kegyetlen világát egy árvaházból szemlélve, mégis vidáman és kedvesen tova tudja lendíteni a torokszorító pillanatokat. A Kubo is egy szörnyű tragédiát mutat be (szemkápráztató kivitelezéssel: a Legjobb vizuális effektus díjára is méltán jelölték). Mind a két film a gyász feldolgozását járja körül, a mesékben szokatlan érettséggel.

A vörös teknős párbeszédek nélkül, csupán a látvánnyal mesél nagyon mély és bonyolult érzelmekről. A Zootropolis olyan társadalmi kérdéseket feszeget, mint a faji egyenlőség, az általánosítás veszélye, esélyt adni az eltérő társadalmi csoportoknak még akkor is, ha statisztikailag hajlamosak is valami szörnyű tett elkövetésére. A Vaiana ezekhez képest „csak” egy újabb hercegnős Disney, de a hagyománnyal szakítva kiemelkedik a többi közül éppen úgy, mint elődje, a Jégvarázs (miközben követi azt az új trendet, hogy színes bőrű a főszereplő, és bemutat egy a Disney által eddig érintetlen etnikumot).

Mind az öt jelöltnek megvannak a maga erősségei, de néhánynak közülük valójában rosszul áll a szénája. A Vaiana a mozikban ugyan jól teljesített, de nem elég erős a másik Disney-jelölthöz, a Zootropolishoz képest. Az életem Cukkiniként eleve hátránnyal indul: önálló alkotó a nagy stúdiókkal szemben eddig sosem győzött. A vörös teknős ugyan kiemelkedően szép film, az Oscaron mégis inkább a blockbuster mesék szoktak tarolni. Végezetül: a Kubo hiába lenyűgöző technikailag, hiába foglalkozik zseniálisan egy legalább olyan fontos témával, mint a Zootropolis, és hiába adták olyan nagy nevek a hangjukat a műhöz, mint Charlize Theron, Matthew McConaughey, Ralph Fiennes és Rooney Mara, bevétel szempontjából egyszerűen megbukott a mozikban.

Az Oscar nagy előjelzője a Golden Globe. Az animációs filmeknek ezen a gálán tizenegyedik éve van külön kategóriája, és már hét alkalommal volt azonos a két díj győztese. Ez idén nyolcra emelkedhet, ha a Zootropolis – Állati nagy balhé kapja A legjobb animációs film Oscar-díját. És bár a Zootropolis méltó a kétszeres győzelemre, ez nem jelenti azt, hogy más jelölt ne állná meg ugyanúgy a helyét a filmes világ legrangosabb gálájának idei nyertesei között.

***

A Filmtekercs Oscar-hetet tart: mielőtt megnyílik az év legizgalmasabb estje, háttér-elemzésekkel, kategória-bemutatókkal, kritikákkal és sok más cikkel készülünk fel. Ünnepeld velünk együtt a mozit és drukkolj velünk a Mindenkinek február 26. vasárnap este az Ankertben!

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com