Magazin

Napló képekben – Fényképezte Zsigmond Vilmos

IMG_2774Zsigmond Vilmos képeit nézegetni több, mint tanulni a fények varázslójától, a beállítások komponistájától. Olyan, mint olvasni legszemélyesebb naplóit, mint utazni térben és időben, s megsejteni egy 85 éves mester időtlen bölcsességét.

Az operatőr messze több egy film életében, mint egy ember a stábból. A lelkét adja, a hangulatát, nincs olyan film, amire ne képekben, ne színekben emlékeznénk. Zsigmond Vilmos nem rajong a színekért, a fény érdekli, az árnyékjáték, a fekete-fehér kontrasztja. Képei így többségében monokrómok, csak ott használja a palettát, ahol a színek többletjelentést tudnak hordozni, mint a tűzijáték vagy a naplemente fényében álló sziluettfák ábrázolásakor.

Különös, hogy ez a kiállítás nem csak a budapestiek, de a mester életében is első. Az önmagát hobbifotósnak tartó Zsigmond Vilmos közel 150 képe nemcsak egy életút, de egy kor és a történelem dokumentuma is. Valamennyi fényképnek története van, amit sokszor nem is olyan nehéz felfejteni. Az időrendbe szedett képek segítségével rálátást kapunk az ötvenes évek magyar valóságára, ízelítőt a kivándorlás reményteljes, mégis szívszorító pillanataiból, kontrasztba áll a magyar vidék és az amerikai álom. Együtt utazunk a fényképésszel, s beleshetünk munkája közben a kulisszák mögé is. S mindezt tökéletes kompozíciókban, érzékeny humorral, őszinte realizmussal ábrázolja a remek érzékkel összerakott válogatás, ami egyfajta képes naplóként emlékezik egy hihetetlenül sikeres alkotó örömökkel és nehézségekkel teli éveire.

IMG_2775A Ludwig Múzeum június 21-ig nyitva tartó kiállítása nemcsak a filmszerető közönséget szólítja meg, izgalmas lehet bárkinek – de tény, hogy a mozgókép szerelmeseinek kötelező program. Az operatőr Oscar-díja, a gratuláló táviratok vagy az egyes forgatásokon készített helyszínfotók igazi csemegével kényeztetik a mozi rajongókat, akik előtt végre kirajzolódik Zsigmond Vilmos valós portréja is. A filmet nem mondhatom magaménak, ez a legnagyobb különbség” – válaszol a mester arra a kérdésre, miben más fotózni, mint forgatni. Filmeket készíteni csapatmunka, míg a fotózásért egy egyszemélyes stáb felel – hát ennél jobb stáb nem is állhatott volna fel ehhez a kiállításhoz.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com