Sorozat

Múltbéli harc egy szebb jövőért – 11.22.63 pilot kritika

(021216 ) James Franco in "11.23.63" Photo courtesy of HuluHa lenne esélyed arra, hogy beavatkozz a történelem eseményibe, élnél vele? Ha igen, akkor ezek a változtatások milyen kihatással lennének a jövőre? Ezek a kérdések azok, amiket a Hulu nagyszabású, alternatív történelemben játszódó, időutazós thrillerre feltesz. A pilot alapján pedig egyelőre úgy tűnik, hogy az ambíció és a rejtély jó összhangban van egymással.

Alapvető kihívást jelent egy pilot alkotói számára, hogy egy epizódon belül szűkös időtartam alatt kell hitelesen létrehozniuk az adott sorozat világát, felvázolniuk a karakterek jellemét és motivációit, valamint úgy elindítani a cselekményt, hogy az végig lekösse a nézőket, de egyúttal ne is érződjön rajta a kapkodás. A 11.22.63 esetében ráadásul még az eredeti alapanyaghoz való hűség is hozzájön ezekhez, viszont a (Netflixhez hasonló streaming szolgáltatást nyújtó) Hulu nagyszabású és látványos, nyolcrészes mini-sorozatának első része becsületesen megbirkózott ezzel a feladattal, mert a pilot sem izgalomban, sem a drámai pillanatokban nem szenved hiányt.

A James Franco által alakított angoltanár, Jake Epping egy nap megtalálja a módját annak, hogy visszautazzon az időbe, ráadásul annak egy igencsak pontos tartományába: 1960 októberébe. A titkot jó barátja, Al Tempelton (Chris Cooper) fedi fel számára, igaz, nem ok nélkül. Ugyanis Al rákbetegségben haldoklik, és egyfajta utolsó kívánságként kéri Jake-től azt, hogy akadályozza meg a történelem egyik leghíresebb merényletét: John F. Kennedy elnök meggyilkolását. Viszont az időutazásnak van egy igencsak komoly hátulütője: ha Jake visszatér a jelenbe, majd onnan valamiért újra visszamegy a múltba, akkor ismét az eredeti idősíkban, 1960 októberében találja magát, vagyis olyan, mintha beavatkozása meg sem történt volna. Ha meg akarja akadályozni a merényletet, Jake-nek három évet kell eltöltenie kívülálló idegenként egy számára ismeretlen múltban. Nem is csoda, hogy eleinte vonakodik az egésztől, de végül mégis úgy dönt, hogy átmegy a 60-as évek Amerikájába, hogy James Amberson fedőnéven kezdje meg a merénylő utáni nyomozást.

Legyen szó irodalomról, filmről vagy akár tévésorozatokról, az embereket már régóta foglalkoztatja kérdése. A múlt megváltoztatásának kísérlete miképp hathat ki a jövőre, a következmények valóban pozitív kimenetelűek lesznek-e? A paradoxonokról, egymásba átnyúló idősíkok szabálytalanságáról már nem is szólva, beszéljünk akár a Terminátor szériáról vagy aLooperről , ez a téma mindig is keményen megdolgozza az agytekervényeket. Ugyanakkor remek lehetőséget is adhat az egyes alkotóknak arra, hogy a már általunk ismert történelmet kicsit megbolygassák, hogy új kreatív és szórakoztató szemszögből mutassák meg a híres eseményeket vagy az azok machinálására tett kísérletet. Stephen King azonos című regénye is ehhez a témához tartozik, és a nyitó epizód tisztességesen kiaknázza a benne rejlő lehetőségeket.

112263-james-franco-hulu-image

A forgatókönyvet jegyző Bridget Carpenter nyugodt, ráérős tempóban dolgozza ki az alaptörténetet, Jake integrálódását a múltbéli Amerikába, valamint néhány ügyes forgatókönyvírói fogással az időutazásból jövő logikai ellentmondásnak is elébe vág. Kevin Macdonald rendezése (Az utolsó skót király, Majd újra lesz nyár) pedig szintén hasonlóan profi, ami legfőképp a kiegyensúlyozott cselekményvezetésen és az igényes vizuális megvalósításon érzékelhető.

Az epizódot viszont három fő dolog viszi el igazán a hátán. Az egyik, hogy a 60-as évek Amerikájának döbbenetesen autentikus megjelenítésére az alkotók nem sajnálták se a pénzt, se az energiát a minél részletgazdagabb díszletezésre, és a végeredményen meg is látszik a befektetett munka. Így az ábrázolt világ hitelességére nem lehet panasz. A második a színészek remek játéka, közülük is kiemelkedik a főhőst játszó James Franco, aki tökéletesen ötvözi a bizonytalanságot és a kalandor vakmerőséget. A harmadik az epizód egészét átható nyomasztó, paranoiás hangulat, ami által a 11.22.63 erős hasonlóságot mutat a 70-es évek politikai thrillereivel. Ráadásul Stephen Kinghez hűen az események nem egyszer a természetfölötti szintjét is átugorják, különösképpen azzal, hogy sokszor maga a „múlt” próbálja meg akadályozni Jake-et feladata végrehajtásában. Ez pedig csak tovább növeli az izgalmas kérdések számát, amikre a későbbi részeknek választ kell adniuk.

Habár a játékfilmes hossz (80 perc) riasztónak hathat, magam is meglepődtem mennyire gyorsan és szórakoztatóan tel el a 11.22.63 első epizódja. A rejtély (ki Kennedy gyilkosa és meg tudja-e Jake állítani) adott, a hangulat és a világábrázolás erős alapokon áll, a cselekmény pedig számos irányba mehet és fejlődhet. Ha a sorozat maradék hét része tudja tartani a színvonalat, akkor már a Hulu is elmondhatja magáról, hogy tud igényes és minőségi tévésorozatot gyártani, amivel könnyebben ráléphet arra az útra, amin a Netflix már évek óta jár.

https://www.youtube.com/watch?v=NXUx__qQGew

A 11.22.63 sorozatot április 12-től keddenként 21 órakor vetíti a FOX.

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf az ELTE bölcsészkarán végzett filmelmélet és filmtörténet szakirányon, jelenleg könyvtáros, 2016 óta tagja a Filmtekercsnek. Filmes ízlésvilága a kortárs hollywoodi blockbusterektől kezdve, az európai művészfilmeken át, egészen a Távol-Keletig terjed. Különösképpen az utóbbira, azon belül is a hongkongi és a dél-koreai filmre specializálódik.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com