Kritika

Az erőszak erőszakot szül – Gyilkos túra

John Boorman képletesen és konkrétan is komoly pszichológiai drámába fulladó kalandfilmje nyersen mutatja be az önkényes és értelmetlen erőszakot, a bosszút, majd a bűntudatot: gyönyörű párhuzamba állítva négy jóbarát és egy kisváros küzdelmét egy folyó ellen, amely végül győzedelmeskedik mindenen.

A film
A 3 Oscar-díjra (legjobb film, rendező és vágás) jelölt film páratlan szereposztással (Burt Reynolds, Jon Voight, Ned Beatty és Ronny Cox), fordulatokban gazdag, jó ütemű forgatókönyvvel és Zsigmond Vilmos hibátlan operatőri munkájával tár elénk egy történetet, amely az első képkockától az utolsóig fogva tartja a nézőt. Baljós, fullasztó és precízen kényelmetlen az egész alkotás, mely morális kérdések sorával szembesíti karaktereit és persze a közönséget is. Az események beindulásáért felelős konfliktus pedig a Mechanikus narancs óta nem tárt elénk ennyire alaptalan és önkényes erőszakot, minden pillanata pokol az elszenvedőknek, de pokol nekünk is, hiszen szinte fizikai fájdalmat okoz a képernyőn pörgő megalázás, bántalmazás és az emberi lét semmibe vevése. Michael Haneke Furcsa játék című eredeti 1997-es alkotását leszámítva pedig azóta se láttam ilyen metsző jelenetsort, amelyet legszívesebben csukott szemmel vészelnék át, de ami mégis a testem minden apró elemét a vászonra szegezi. És ez csak a kezdet.

A Gyilkos túra elején négy barát vadvízi evezni indul a Cahulawassee-folyón, mielőtt az a természet nyomására egy hatalmas tóvá nem változik, elöntve az őt övező várost. A túra kezdetén a kifejezetten tapasztalatlannak mondható 3 férfi negyedik társukra, Lewisra (Burt Reynolds) hagyatkozva egyre inkább élvezni kezdi a folyón való evezést: a nehéz viszonyok ellenére is megállják helyüket és kezdik felfedezni a természet szépségét, a csapatmunka erejét és a szabadság eddig ismeretlen formáját, amely kiszakítja őket a szürke hétköznapokból. Egy borzalmas támadás azonban kettejüket egy életre megváltoztatja. Két ismeretlen férfi megtámadja a két hajó egyikének evezőseit a parton. Bár másik két társuk időben érkezik, hogy a legnagyobb tragédiát elkerüljék, a támadó egyike meghal, a másik pedig elmenekül.

Innentől pedig egy nyomasztó és hitelesen végigvitt pszichológiai viaskodás veszi kezdetét a barátok között, hiszen a morális és az észérvek nem minden esetben egyeznek meg egymással. De meddig megy el egy barát a másikért? Egyöntetű akarat-e egy megszavazott megoldás? Ha pedig a saját barátaid fordulnak ellened, meddig vagy képes mindezt lelkileg elviselni?

gyilkos tura

A film kiváló dramaturgiával építi fel, ahogy a szereplők egyre kevésbé bírják az érzelmi nyomást, a közös titkot és egyáltalán a történtekkel való szembenézést. Szégyen, harag, bizonytalanság és a kétségbeesett egymásba kapaszkodás az, amely elkíséri őket végig a folyón. Egy újabb fordulat pedig végképp új embert farag belőlük, akiknek még a helyi rendőrséggel is meg kell később bírkózniuk.

A négy karakter mélyen és gondosan kidolgozott, főleg a falkavezér, magabiztos és kissé erőszakos Lewis, akit Reynolds hibátlanul alakít, illetve a nyugodtabb, de szintén vezető egyiniségű Ed. Jon Voight tökéletesen ábrázolja egy erős, elégedett és tisztességes ember darabokra hullását, aki élete végéig ezen a folyón fog hánykolódni, mindegy hány éve ért már szárazföldet a lába. A már említett Zsigmond Vilmos pedig mesterien alakítja ki, hogy a folyó is önálló karakterként működjön ebben a megrázó és nyomasztó drámában. Fájóan pontos párhuzamban áll a tetteikkel elszámolni nem tudó szereplők lelkiismeretével: fel lehet venni a harcot ellene, de sosem lehet legyőzni.

A lemez
A film A 70-es évek klasszikusai névre keresztelt dvd-gyűjteményben került újra kiadásra. Extrákat nem tartalmaz.

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com