Kritika

Az ifjú hölgy látogatása Singerrel – A ruhakészítő

Az ötvenes évek Ausztráliájában járunk, ahol egy eldugott kisvárosban egy ruhakészítő nő küzd meg előbb az emlékeivel, később egy másik ruhakészítővel. A harc kemény és elszánt, végül Dior győz kiütéssel.

A film

Visszajöttem, mocskok!” – első szava ez volt Tilly Dunnage-nek (Kate Winslet) szülővárosához, miután húsz év után hazatért Európából. Ezt akár Dürrenmatt öreghölgye, Claire Zachanassian is sziszeghette volna, aki évtizedek múltán ellátogatott Dünkenbe, hogy igazságot szolgáltasson magának fiatalkorában ért sérelmeiért. Rosalie Ham A ruhakészítő című bestsellerének adaptációjában Tilly Dunnage tízéves volt, amikor egy halálos tragédia miatt elüldözték őt a városból. Ám paradox módon épp az elűzése lendítette túl Tilly életét a sivár kisvárosi léten, kollégiumba került Melbourne-ben, majd Londonba, Milánóba, végül Párizsba vetette a sorsa, ahol a legnevesebb divatházaknál tanulta ki a ruhatervezést.

A hősnő eredetileg csak rövid látogatást tervez, ám beteg anyját (Judy Davis) látván a maradás mellett dönt, hogy gondoskodjon róla. Dungatar, ez az isten háta mögötti porfészek azonban húsz év elteltével sem bocsátja meg neki egy fiú halálát, amiért hajdanán őt okolták. Tilly hazatérésének nem titkolt célja a sötét múlttal való leszámolás: az igaztalan vádaskodások tisztázása és visszautasítása. De míg a dúsgazdag Claire Zachanassian ezt a pénzével éri el, addig a világvárosokban felnőtt, és a párizsi haute couture elismert mesterévé vált Tilly Dunnage tehetségével és karakán egyéniségével veszi be a kisvárost.

dressmaker

A rendezőnőt, Jocelyn Moorhouse-t különösképpen izgatja az anyag textúrájának üzenetközvetítő jellege. Egy korább filmjének (A szerelem színei, 1995) hősnője, a végzős Finn diplomamunkájában a női kézimunkák készítésének rítusát elemzi, amihez jól jön, hogy nagyanyja épp a menyegzői ágytakarót varrja számára, melynek központi motívuma a szív, a szeretet jelképe. Míg Finn patchwork takarójának szívecskéje a házassággal eljövendő boldogságot szimbolizálja, addig Tilly extravagáns ruhakompozíciói a függetlenséget, a kreativitást és a büszke önérzetet hirdetik. A dungatariak elfordulnak ugyan tőle, ám saját tervezésű, bombasztikusan elegáns ruhái irigységet váltanak ki a nőkből, és lassan megtörik a jég. Tilly mind több megrendelést kap, így ruhakölteményeivel a kisváros loncsos-lompos háziasszonyai kikupálódnak, gyermekkori árulójából, a jelentéktelen Trudy Prattből (Sarah Snook) pedig bombanő kerekedik. Mindemellett a szerelem is hamarosan rátalál a hősnőre Teddy (Liam Hemsworth), a falu ünnepelt, sármos futballsztárja személyében.

A film alapkérdése, hogy elmenekülhetünk-e a múltunk elől, s ha mégis szembenézünk vele, képesek vagyunk-e megszabadulni a minket sújtó átoktól? Tilly szerint „emlékezni kell”, ezért is tér vissza évtizedek múltán a „tetthelyre”, hogy gyermekkori szörnyű traumáját gondolatban újraélje, és immáron felnőtt fejjel választ kapjon a kérdéseire. Múltidézése során felkeresi a régi helyszíneket, és az izgalmas fekete-fehér filmbevágások fokozatosan a nézőt is visszavezetik a húsz évvel ezelőtti tragédiához. Az események megértésében fontos szerepet játszik az a mód, ahogy a gyerekek kegyetlen játékaikkal belakják a hatalmas tereket. A rendező az 50-60-as évek filmjeit jellemző nagy térmélységek alkalmazásával teszi félelmetessé és determinisztikussá a bekövetkező tragédiát. Az emlékezésben segíti Tillyt szerelme, Teddy is, aki saját emlékképével új kontextusba helyezi a hajdani halálesetet, egyben megvilágítva annak okát is. Az önmagával való szembenézésnek csodálatos vizuális metaforája Teddy ajándéka, a „tükörfa”: a Tilly udvarán álló fára aggatott, különféle méretű és alakú tükrök serege, melyek ott ringatóznak és csillognak az ágakon.

dressmaker2

Miként Tilly emlékfoszlányaiból lassan kibontakozik, a gyermekkori „gyilkosság” csak nyílt manifesztációja a Dungatar zárt ajtói mögött megnyilvánuló folyamatos, elfojtott erőszaknak. Az agresszió különös vizuális megnyilvánulása a filmben az „öklelő bika” testpozíció generációs ismétlődése. A húsz évvel ezelőtt meghalt fiú kedvelt szórakozása volt ugyanis előregörnyedt „bikapózban”, fejjel nekirohanni a kisebb gyerekek gyomrának, előtte a lábával még jellegzetes kaparómozdulatokat is téve. Ennek öregkori változata a púpossá nyomorodott gonosz családverő gyógyszerész, aki hétrét görnyedve képes már csak járni, s felesége ölben tartott párnájába belefejelve tud csak megállni. A film egyik fordulópontján egy másik varrónő is érkezik a kisvárosba, – egy noném varrógéppel. A zs-kategóriás ruhakészítő az illemre hivatkozva botrányosnak nyilvánítja Tilly extravagáns ruhakölteményeit, és vidéki stílusú, ódivatú ruháival maga mellé próbálja állítani Dungatar „hölgyeit”. A két, egymástól gyökeresen különböző divatirányzathoz való helyezkedési harc kitűnő társadalmi tablóját nyújtja az elfojtásokkal birkózó kisvárosnak.

Tilly farkasszemet néz ugyan a múltjával, de az őt sújtó átokkal nem tud leszámolni. A bekövetkezett újabb tragédia azt sugallja számára, hogy az emlékek felidézésével vissza lehet ugyan hátrálni a múltba, de igazságot szolgáltatni csak a gyökerek kiirtásával lehet, – s a helyzetből sehogy sem lehet boldogan kilépni. Míg Claire Zachanassian ifjúkori megrontójának legyilkolását a közösség korrumpálásával éri el, addig Tilly Dunnage kímélet nélkül – de stílusosan – az egész közösséget bünteti meg.

dressmaker3

A film a múlttal való szembenézésen túl anya és lánya egymásra találásának megható és felkavaró története is egyben, s ebben mindkét színésznő nagyot alakít. Kate Winslet kitűnő karaktert formál a kihívó, karakán, de lelke mélyén a múlton rágódó és szorongó Tilly alakjából. A film egy hatásos jelenetében femme fataleként még Fellini Az édes életének Anita Ekbergjét is megidézi számunkra.

A lemez

A kiadvány nem tartalmaz extrákat.

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com