Vászon nélkül

Bikinis lányok rózsaszín simaszkban – Spring Breakers – Csajok szabadon

A Spring Breakers – Csajok szabadon című film zavarba ejtően sokszínű. Nemcsak szó szerint, hanem tartalmilag is: az egyik pillanatban még csak egyszerű partyklipnek bizonyul, hogy a következőben súlyos igazságokat tárjon elénk. Ezt a hullámvasutat olyan sokszor végigüljük, hogy a film végére is meglehetősen kettős érzésekkel lehetünk megtöltve. Formás idomok és a fegyver, ami nem sül el. Szigorúan 18 év alatt.

A film

Illetve tudja a fene, mindenesetre gimnazistáknak nézem azokat a lányokat, akik a tavaszi szünetben itt akarják hagyni ezt a tetves várost és a gyorsan kiürülő kollégiumot, amiről csak az iskola és a szülők jutnak eszükbe, hogy party-hegyek és pikáns kalandok várják őket valahol a tengerparton. Négy lány pénz nélkül, akik egy bank segítségét kérik az extravagáns tavaszi szünethez. Fegyverrel. A bulit persze egy idő után túltolják, a sittről pedig a kétes hírű és kinézetű alvilági figura, a James Franco által alakított Alien (tényleg ez a neve, nem viccelek) hozza ki őket. Hogy miért, nem tudjuk. (Aha, persze, nem tudjuk…) Tényleg nem, hiszen gyakran érezni azt, a következő pillanatban vagy szex vagy bankrablás lesz, esetleg gyilkosság, de hogy ki hal meg, még kérdés. Aztán a végén halnak meg azért emberek, de minket továbbra is a látvány érdekel jobban. Nemcsak a megszámlálhatatlan mennyiségű bikini miatt, hanem tényleg jók a képek. De erről majd később.

Szóval a lényeg az, hogy ez volt az a film, amit az első pillanatban nem tudtam komolyan venni: felnőttek a Disney sztárok. Nekem most tényleg a High School Musical Vanessa Hudgenséről és Selena Gomezről kell filmkritikát írnom, aki igazából mindig is Hannah Montana sztár marad? Oké, felnőttek, kicsit más oldaláról figyel rájuk a show biznisz, de mi közöm nekem ehhez? Valami ilyesmi visszhangot olvastam annak idején, 2012-es Cannes-i világpremierje után is. Hogy jó ez a film: bulinak, egy fáradt nap végére.

Spring-Breakers-pic

Mit keresek én egy tinédzser projekt kellős közepén? Ez volt az első zavarba hozó része a történetnek, a másik pedig éppen az, amit kaptam, elsősorban a rendező, Harmony Korine által. A videoklipekre hajazó színes világok és ragyogóan megvágott pörgő ritmus mögött ugyanis sötétség húzódik. A szülők és az általuk megtestesített szabályozott világ csak a lányok hazatelefonálásaiban mutatkozik meg, ráadásul az üzenetrögzítőkre mondott szövegek ritkán vannak összhangban a közben pörgött képekkel. Mindeközben pedig egy gengszterfilm zajlik. A lírai szépségű és komponálású képek mellett lövések szólnak egyes vágások alatt, csókos szájú, bikinis lányok fognak fegyvert rózsaszín símaszkban, és a floridai alvilág kerül egy képre gyermeki ártatlanság lányainak megtestesülésével. A gengsztervilág kellős közepén pedig a legellentmondásosabb, legnagyobb, de egyben legvisszataszítóbb arc maga James Franco. Merő ellentét ez a film.

Harmony Korine már nem először állítja szembe a látszólagos naivitást a világ kegyetlen farkastörvényeivel. Az idén ősszel a mozikban is bemutatott Szégyentelenek rendezőjével, Larry Clarkkal együtt is dolgozott már utóbbi, Kölykök című filmjén. A lényeg ugyanaz, a megvalósítás azonban bőven különböző. Larry Clark filmjei erős dokumentarista stílussal dolgoznak, az említett Kölykök után a Ken Parknak és az idén bemutatott Szégyenteleneknek is lényege a társadalomkritika, a csak első látásra problémáktól mentes kertvárosi idill durva leleplezése. Ezzel szemben Korine nem hirdet programot, különösebben nem akar következtetéseket levonni. Bemutatott képei gyakran lárpurlár révednek el a színek, fények és ritmusok kavalkádjában. A Spring Breakerst – és ezt nem csak férfi létem mondja – néha egyszerűen csak jó nézni.

A lemez

A Gamma Home Entertainment komolyan odafigyelt, hogy a Spring Breakers – Csajok szabadon című filmet igényes kiadványon dobja piacra. A lemezre került temérdek bónuszanyag közül kiemelkedik a Harmony Korine közreműködésével készült audiokommentár, de megtekinthető egy-egy kisfilm is a film zenéjéről, európai körútjáról, vagy éppen a rendezőről is. A Film szabadon: Így készült a Spring Breakers című werkfilm árnyékában pedig kimaradt és alternatív jelenetek is fellelhetőek.

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. [email protected]

Hirdetés

Hirdetés