Kritika

Biztonság? Ez a szó csak egy átkozott vicc! – Kémek a sasfészekben

A Kémek a sasfészekben Rolland altengernagyának fenti szavai nemcsak a film világát képezik le nemes egyszerűséggel, hanem egyúttal a hidegháborús Egyesült Államok, illetve a nyugati és a keleti blokk általános lelkiállapotáról is átfogó képet adnak. Az Alistair MacLean regénye alapján forgatott háborús kémtörténet bár a második világháború eseményeinek közepébe vezeti nézőjét, a cselekmény szellemisége jócskán túlmutat egy egyszerű történelmi tablónál.

A film

1968-ban, a film forgalmazásának idején, a hidegháború és a vietnámi invázió kellős közepén az amerikai társadalom számára futószalagon érkeztek az archetipikus hősképek, akik nemcsak virtuális biztonságérzetet hoztak a hétköznapi életbe, de kellő mértékben növelték is a lakosság nemzeti érzéseit. Amit a második világháború alatt elért a csillagos-sávos zászlót megtestesítő Amerika Kapitány, azt a század középének kémtörténetei és éppen a második világháború hőstetteire épülő sztorik folytatták 20-30 évvel később. A Navarone ágyúi, A halál 50 órája, A Piszkos tizenkettő, a Kémek a sasfészekben és társaik eredményesen mutatták be a filmfogyasztó közönségnek, hogy ha kell, a nyugati világ katonái állják a sarat a nemzetközi hadszíntéren.

A késő ’60-as évek korszellemét híven tükrözi a Kémek a sasfészekben cselekménye, amelynek legnagyobb részében az „ellenség köztünk van” émelyítő érzése, a bizalom teljes hiánya és a biztonságos élet távoli emlékképe elevenedik meg a filmvásznon. A második világégés felforgatott világa szolgál az angol-amerikai ügynökök bevetésének háttereként, nem véletlenül utal a film eredeti címe (Where Eagles dare) Shakespeare III. Richárdjának soraira. Történetünkben egy csapásra lehetnek barátokból ellenségek, és sosem lehet tudni, hogy éppen ki melyik oldalon áll.

nagy

A film hangsúlyos alászállás-felemelkedés szimbolikájának, a címszereplő erődítmény bevehetetlenségének, Clint Eastwood és Richard Burton erőteljes játékának és a nagyszerű zenének köszönhetően a kezdő jelenettől a zárlatig olyan atmoszféra uralja a nézőt, amely a cirka két és fél órás játékidőt kellemes szórakozássá szelídíti. A Kémek a sasfészekben egy ízig-vérig világháborús kémsztori a műfaj minden alapismérvével: bravúros csavarokkal, mozgalmas akciókkal és szorongató suspense-szel megfűszerezve.

A szintén klasszikus Navarone ágyúi írója, Alistair MacLean a Kémek a sasfészekben forgatókönyvének fejlesztésekor saját regényét adaptálta vászonra, így a film cselekményvezetése a könyvre jellemző módon az információvisszatartás magasiskolája. Bár a történet tényállása első ránézésre pofonegyszerűnek látszik, a néző tudásának szándékos korlátozásával a rutinszerű mentőakciót jelenetről jelenetre kuszálják össze a finoman adagolt fordulatok és az egyre gyanúsabbá váló nyomok.  A játékidő előrehaladtával nemcsak az lesz a kérdés, hogy hőseink hogyan juthatnak fel a megközelíthetetlen erődítménybe, hanem hogy ki is valójában az igazi ellenség, és mi is valójában az igazi küldetés.

A Kémek a sasfészekben valódi erejét mutatja, hogy ma is visszafojtott lélegzettel nézhetjük a szövetséges kémek küldetését a hófödte Alpokban, és sosem feledjük a drótkötélpályán mozgó gondolák jeleneteit, amelyek egyébként a suspense-t − mint az időben felfüggesztett feszültséget − képileg is tökéletesen megjelenítik. Továbbá ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy Eastwood és Burton párosa, illetve MacLean története még az Iron Maident is megihlette. Bár a történelmi hitelességgel pár jelenet köszönőviszonyban sincs, és jócskán akadnak túlzások is a 158 perces játékidőben, nem tévedünk nagyot, ha kijelentjük: a kifordított hegyifilmként is értelmezhető Kémek a sasfészekben nemcsak egy igazi kémtörténet háborús körítéssel, hanem filmtörténeti klasszikus is egyben.

A lemez

A már többedjére felbukkanó kiadványon az eredeti előzetesen túl az érdeklődők egy korabeli werkfilmet nézhetnek meg.

dr. Rókus Ákos

Rókus Ákos a PTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar szakpáron. 2012 óta a szerkesztőség tagja. Specializációja a zsánerfilm (különösen az akció, a western és a thriller), valamint a műfajelméleti kérdések.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com