Fókuszban Vászon nélkül

Becsületből elégtelen – Calibre

Általában a frissítő, pihentető, nyugtató címkéket használják a skót-felföldi tájak jelzőjeként a hétvégi programajánlókban. Matt Palmer Calibre című thrillerében felsejlő erdőség azonban mindent rejt, kivéve az efféle idillt.

Vaughn (Jack Lowden) nemrégiben tudta meg, hogy neje terhes. Gyermekkori haverja, Marcus (Martin McCann) ezt megünneplendő egy igazi kanbulit szervez neki a hétvégére Skócia gyönyörű felföldjére. Vaughn először próbálhatja ki magát vadászat közben, megtapasztalva a legősibb családfői feladatot és a ragadozó ösztön szabadjára engedését. Útjuk egy kis zárt faluba vezet, ahol az átbulizott éjszaka másnapján vadat hajtanak. Vaughn a nyugodtan csemegéző őzet látván nehezen veszi rá magát, hogy meghúzza a ravaszt, és bár ne tette volna; a jószág elhajol, így egy ártatlan kisfiú életét veszi el. Marcus pedig lelövi a cimborájára fegyvert szegező, gyermekét sirató apukát. Elhagyják a tetthelyet, és egy benzinkútra betérve megtudják, hogy az egész térségben kizárólag ők ketten vadásznak. Ezzel a Calibre lélektani drámából azon nyomban pszichológiai thrillerré vedlik át.

calibre2

Míg Marcus tette mind morálisan, mind logikailag vitatható, addig Vaughné, a puszta véletlen okozta borzalom teljesen egyértelmű. Egy gondatlanságból elkövetett emberölés büntetőjogi szempontból éppúgy elítélendő, mintha előre megfontolt szándékból vagy hirtelen felindulásból követték volna el. A különbség mégis hatalmas.

Hiszen a sors groteszk csapdájába még a legkiválóbb emberek is belesétálhatnak, szándékos gyilkosságot azonban csak deviáns személyek követnek el.

Számos film kísérletet tett ennek a lelki pokolnak a bemutatására. A gépészben Christian Bale egy fizikálisan és mentálisan is meghasonlott személyt formál meg, akinek a pszichéjében keletkezett törést egy cserbenhagyásos gázolás ejtette. Elméjében egy fiktív emléket ültetett el, ami megvédi a lelkiismeret furdalás okozta kíntól. A finn Fordulópont főszereplői pedig görcsösen igyekeznek jót tenni az általuk megölt férfi egykori kedvesének, gyermeke anyjának, hogy így enyhítsék mardosó bűntudatukat és a nő fájdalmát, miközben a börtön réme elől menekülnének bármi áron.

calibre4

A Calibre főszereplő duója a tettesek fejében viaskodó két pólust testesíti meg: Vaughn a megadást és a becsületet, Marcus a menekülést és a túlélési ösztönt preferálja az idegek harcában.

Az első nagyjátékfilmjét jegyző Matt Palmer, illetve Győri Márk operatőr ügyesen játszanak ezzel a kiszolgáltatottság adta kettős érzettel. Csupán egy-egy snitt erejéig láthatjuk a vadregényes tájat, azután rögtön a szereplők aurájába mászunk a kényelmetlenül közeli képeknek hála. Tehát a cselekmény helyszíne hiába egy hatalmas erdőség, a látványszervezés mégis klausztrofóbiát teremt. A Vaughnék nyaka körül egyre szoruló hurok nem engedi megszökni őket, hiszen azonnal gyanúsítottakká válnának a kisfiú és apja eltűnésében. Módszeresen tüntetik el maguk után a nyomokat, ám a gyanakvó szempárok elől nincs menekvés. A Calibre fojtogató atmoszférája a tetőponthoz közeledve pedig egyre elviselhetetlenebb, mialatt a falu népe keresésbe kezd az eltűntek után.

calibre3

A film lezárása egyben a legnagyobb erénye: egy aljas helyzet aljas megoldását tárja elénk. Sötét és kegyetlen, akárcsak a bűntény maga. Nem kínál happy endet, nem válik erkölcsi tanmesévé. Ehelyett nyersen az arcunkba vágja a kérdését; mi mit tennénk, ha ilyen helyzetbe kényszerülnénk? A Calibre arról a feloldozásról szól, amit ennyi gonoszság elkövetése után sose nyerhetünk meg. A gyilkosság keltette bűntudatról, ami sosem fog elmúlni. A becsület végérvényes bemocskolásáról, amit már semmi nem tud kitisztítani. A Calibre távolról szemlélve egy önismereti kérdéseket feszegető lélektani drámának tűnik. A sűrű aljnövényzet azonban egy suspense-szel teli, a szabadság és a sarokba szorítottság érzetét dinamikusan egybemosó, pszichológiai thrillert takar.

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..