Kritika

A világ legpusztítóbb másnapossága – A kolosszus

Ha azt hiszed, nincs új a nap alatt, és már minden történetet hallottál, akkor itt az ideje, hogy egy kolosszális felfedezést tegyél: Godzillánál csak egy nő lehet kontrollálhatatlanabb.

Amikor valaki nagyon felönt a garatra, másnap a fejét foghatja, mennyi borzalmas dolgot vitt véghez, és talán jobb nem is emlékezni rájuk. Gloriának másnap nem egy összetört vázával kell szembesülnie, hanem egy óriási szörnyeteggel, aki toronyházakat tapos el, és kísértetiesen az ő mozdulatait utánozza. Ráadásul pont azokat, amelyeket hajnalban a kocsmából hazafelé szokott egy játszótéren átbotorkálva művelni.

Gloria (Anne Hathaway) egy éve nem dolgozik, éjjel-nappal bulizik, így barátja (Dan Stevens) megelégeli irányíthatatlan, önromboló életvitelét, és New York-ból hazazavarja szülővárosába, hogy kicsit összeszedhesse magát. Az alkoholproblémákkal küzdő nő gyerekkori barátja (Jason Sudeikis) kisvárosi kocsmájában lel menedékre. Ott dolgozgatva – inkább iszogatva – tengeti napjait, egyre közelebb kerülve a férfihoz, kiheverve múltját, akár egy klasszikus romantikus vígjátékban. Így is lenne, ha nem borzolná fel a kedélyeket a minden hajnalban megjelenő, Godzilla-filmekbe illő, gigantikus lény, amely Szöul utcáit tiporja porig. Újdonsült ivócimboráival együtt Gloria megpróbál rájönni, hogy mi is lehet a különös összeköttetés közte és az égig érő lény között.

Nem a tipikus óriásszörnyes, össze-vissza lövöldözős, mindent lerombolós tucat akcióra kell számítani, sem a romantikus felhangra a későbbiekben.

A kolosszus sokkal okosabb, frappánsabb és egyedibb hangvételű annál! Nehéz meghatározni: a bizarr sci-fi és a komikus elemeken túl sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak az emberi jellemek hétköznapi drámái. Elsőre mindenki normális kicsit magányos , de más miatt támasztják reggelig a söntés pultját, várva a szörny felbukkanását a képernyőn. Lappang az emberekben egy olyan tulajdonság, amely ha felszínre tör, romba dönt (jelen esetben) akár egy egész várost is. Az erő és a hatalom bárki eszét elveheti, és más életét mindig könnyebb kockáztatni! Ennek köszönhetően a kezdeti szerelmi háromszögből kiinduló probléma átcsap pszichológiai zsarolásba, erőszakos és megbocsáthatatlan tettekbe, ami kifejezetten nyugtalanítóvá és ijesztővé válik valóságszagúsága és Gloria kiszolgáltatottsága révén. Végezetül A kolosszus egy bosszúfilm lelki feloldozásával koronázza meg ezt a ravaszul egybeolvasztott műfaj kavalkádot.

Nacho Vigalondo spanyol filmrendezőnek és forgatókönyvírónak nem ez az első meghatározhatatlan műfajú alkotása. A földönkívüli is hasonló logikával épül fel, egy humoros, hétköznapi alaphelyzetbe egyszer csak valami hihetetlen és váratlan robban be, ott űrlények inváziója, és nem egy tétova monstrum.

Anne Hathaway szórakoztatóan szétcsúszott és kétségbeesett karaktert alakít, amely akár A neveletlen hercegnőből ismert Mia alkoholista és hedonista felnőtt énje lehetne a királyi cicoma nélkül. Az igazi érdekesség a csapost alakító Jason Sudeikis (Förtelmes főnökök), akihez vígjátékokkal kikövezett múltja miatt egyből barátságos és humoros egyéniséget társítunk. Bízunk benne, és az újrakezdés reményét párosítjuk hozzá, épp ahogyan Gloria is, de Sudeikis finoman csepegteti a kételyt a jó szándékú barát álcájában, és mire észbe kapunk, félve lessük minden kiszámíthatatlan mozdulatát.

Hiszen egyetlen rossz lépés, és százakra taposhatunk rá!

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com