Vászon nélkül

Korruptacabana – Elit halálosztók 2.

elit halalosztok 2Minden idők legnézettebb brazil filmjében bebizonyítják, szűk két órában is be lehet mutatni, hogyan tehet tönkre a mindenre kiterjedő korrupció egy egész országot. Így lett az Elit halálosztók első két része Brazília saját Drótja.

Az Elit halálosztók első részének lappangva kibontakozó, végül hatalmassá duzzadó sikere folytán nem volt kérdés a folytatás, bár ehhez már nem állt a készítők rendelkezésre egy regény, amiből dolgozhattak volna. Vállaltan fikciós tehát a következő rész, ezt némi iróniával a legelső képkockán kikötik: „A valóssággal történő véletlen egybeesések ellenére a film a fantázia szüleménye”.

A történet ismét in medies res indul, 13 évvel az előző lezárása után. Nascimento alezredest (Wagner Moura) megtámadják, miközben autójával a kórházból távozik. Majd rögtön visszaugrunk 4 évet egy véres börtönlázadás eseményei közé. A lenyűgöző és brutális akciójelenetek kegyetlen lezárása indítja el azt a politikai bonyodalmat, amelynek hatására az alezredest a titkosszolgálat irányításáért felelős államtitkárnak nevezik ki, viszont korábban általa kiképzett társát, André Matiast (André Ramiro) eltávolítják az elit osztagból. Az események eszkalálódásáért egy liberális értelmiségi a felelős, aki történetesen Nascimento volt feleségének új férje, fiának nevelőapja.

tropadeelite

A főszereplő magasabb beosztása lehetővé teszi Rio de Janeiro szélesebb és átfogóbb bemutatását. A folytatás szintet lép, a tágabb tér ellenére azonban nem válik se elnagyolttá, se lassúvá. Lendületes dinamikával haladnak az események, a hatalmi viszonyok változását mindig a megfelelő időben szakítja meg egy-egy akcióbetét. Az első részre jellemző egyenetlenséget sikerrel simították ki, és bár a karakterek pozíciójuknál fogva ritkábban ragadnak fegyvert, ettől még nem válik puhányabbá a film.

Zsaru de Janeiro – Elit halálosztók

A valódi értéke azonban egyértelműen a különböző szervezetek vagy hatalmi testületek árnyalt ábrázolása. Figyeljük meg, hogyan változik Diogo Fraga (Irandhir Santos) megítélése! Előbb szitokszóként használt liberális értelmiségiként emlegeti a főhős, és valóban megkérdőjelezhető a viselkedése a börtönlázadás során. Később azonban éppen ő lesz az, akire számíthat Nascimento a rendőrség ellen folytatott harcában. Folyamatosan változik az elit osztag szerepe is – kegyetlen gyilkológépezet vagy a tisztaság utolsó bástyája – attól függően, hogy a hatalom mire használja. A főszereplő maga is esendő, és hiába narrálja az eseményeket, attól még a rendező hatalmas bravúrral nem kényszeríti arra a nézőt, hogy kételyek nélkül azonosuljon vele.

elite squad2

Az Elit halálosztók 2-ben az értékek állandó változása már-már egy nyilvános társadalmi diskurzussá emeli a filmet. Így bár azonos műfajba sorolható olyan mesterművekkel, mint A tégla és a Szigorúan piszkos ügyek, valójában inkább a Drót méltó párja. Minden idők egyik legjobb amerikai sorozatában nyilván sokkal több idő állt a készítők rendelkezésére ahhoz, hogy bemutassák a kábítószer-kereskedelemnek a teljes társadalomra gyakorolt hatását, azonban az első résszel párban már megállja a helyét a párhuzam – noha nyilvánvalóan szűkebb a merítés. A hasonlóságra utal, hogy a tervezett folytatásban a rendező ismét egy új hatalmi ágat vizsgál, azt, amire a második részben csak halványan tudott kitérni: a médiát.

Tegyük hozzá, José Padilha hazájában bármit megtehetne, hiszen az Elit halálosztók 2. minden idők legnézettebb filmje lett Brazíliában, maga mögé utasítva például a világelső Avatart. Természetesen Hollywood is megkereste őt, és még az Egyesült Államokban is kedvére válogathatott. Témánál maradt (államilag támogatott önbíráskodás), de műfajnál nem – talán ezért sem lett annyira jó a Robotzsaru feldolgozása. A Netflix felkérésére készített Narcos ismét ismert terepre terelte, és ez meg is látszott a sorozat kimagasló minőségén. Sajnos az Elit halálosztók tervezett folytatásáról még nincs hír, pedig én már tűkön ülve várom, hogy elkészüljön.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. [email protected]