Kritika

Mély amerikai behatolás – Jenkik

Miközben az USA benyomul Nagy-Britanniába, egy amerikai katona behatol egy brit nőbe. Az amerikai mozi jellemzői ezzel egy időben átveszik az irányítást egy brit rendező elbeszélésmódja felett. A Jenkik a giccses felszín alatt Hollywood megtermékenyítő képességeiről mesél.

A film

John Schlesinger filmjei mind műfajukat, mind színvonalukat tekintve rendkívül széles skálán mozognak, azonban a rendező kamerája mindig ugyanazt és ugyanúgy kutatta: a valahova tartozás természetrajzát, provokatív, sokszor tabudöntögető stílusban. Alkotásaiban a világba vetett, magányra ítélt embernek állít emléket, aki hiába küzd az élete fölé tornyosuló, arctalan szörny ellen, a végén szükségszerűen elbukik.

Hogyha a Darling a „swinging sixties” szabadosságának kritikájával, az Éjféli cowboy és az Átkozott vasárnap a homoszexualitás, míg a Maraton életre-halálra a kínzások explicit ábrázolásával provokálta nézőit, akkor a Jenkik a végletekig fokozott érzelgősséggel és nosztalgiával teszi ezt. A film a második világháború idején játszódik Nagy-Britanniában, ahova az USA 1943-tól kezdve rengeteg amerikai katonát küldött, hogy felkészüljenek a normandiai partraszállásra. A film látszólagos főhősei Matt (Richard Gere) és John (William Devane), akik mindketten szerelmesek lesznek egy-egy brit nőbe, azonban előbbinek azért kell folyamatosan vívódnia, mert szerelmét már eljegyezték, míg utóbbinak azért, mert családja van az USA-ban.

Schlesinger egy nosztalgikus, iróniával átszőtt melodráma keretében mutatja be a hátországban maradt nők megpróbáltatásait. A brit férfiak távolléte miatt, a női szívekben tátongó hatalmas űrt az ide rendelt amerikai katonák töltik ki, akik nemes feladatukat csak addig tudják ellátni, amíg bevetésre nem küldik őket. Ezt a groteszk szituációt (a férfiak pótlékként való használatát) a direktor párhuzamos történetszálakon keresztül bontja ki, ám a szokásos melodrámai érzelgősséget remekül ellensúlyozza ironikus megjegyzésekkel és szituációkkal. A legemlékezetesebb momentum, amikor főhősnőnk úgy próbál utat törni magának a tömegben, hogy azt kiabálja terhes, mire egy jól megtermett asszonyság megszólal: „Drágám, a fél ország terhes”.jenkik_3

A játékidő jelentős hányadában ezen szerelmi szcénák dominálnak, amelyek egytől-egyig mívesen megkomponált, maximálisan az érzelmeinkre ható szerelmi vallomásokból és beteljesülő vagy beteljesületlen vágyak kifejezéseiből állnak. A direktor azonban szándékoltan viszi el filmjét a giccs irányába, mintha az USA katonáinak beözönlése a szigetországba hozná magával az amerikai mozikra jellemző túlburjánzó érzelmek megjelenését a brit rendező alkotásába. Schlesinger ugyanis látványosan szakít azzal a több filmjét meghatározó realista irányzattal („kitchen sink” dráma), ami az 1950-es 1960-as évek fordulóján élte fénykorát és a brit mozi sajátossága volt. Ennek szöges ellentétét látjuk a Jenkikben, ahol a végletekig eltúlzott karakterek egy soha nem létezett, nosztalgiában fürdő második világháborúban élnek és szeretnek.

Dacára annak, hogy a Jenkik végignézése rengeteg türelmet kíván nézőitől, mégis tartalmaz olyan értékes és intelligens momentumokat, amelyek megérik a befektetett időt. Egyrészt a háborús filmek elenyésző számban foglalkoznak a hátország mindennapjainak bemutatásával, illetve az amerikai hadseregben uralkodó feketéket érintő rasszizmussal, amit Schlesinger tűpontosan ábrázol. Másrészt ritkán láthatja az ember, ahogyan az USA egy filmben, egyszerre veszi át az irányítást egy ország (Anglia), egy rendező (John Schlesinger) és egy nő (Lisa Eichorn) fölött.

A lemez

A kiadvány nem tartalmaz extrákat.

Dunai Marcell

Dunai Marcell a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok szakán végzett, jelenleg szakirányú továbbképzését végzi mentálhigiénés segítő szakember szakon. A ráckeresztúri Fiatalkorúak Drogterápiás Otthonában dolgozik terápiás munkatársként: munkájából kifolyólag vonzza a függőségek pszichológiája, a felépülés folyamata és az ennek tükrében megjelenő emberi kapcsolatok filmes reprezentációi.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com