Kritika

Reszkessetek, felhőkarcolók – Paranoia

Paranoia

ParanoiaSzupertitkos technológia, főgonoszok, üldözés, és csillivilli 3D-hackelés tonnaszám: ez neked milyen thrillernek hangzik? Nekem gyönge thrillernek. Van viszont benne Harrison Ford és Gary Oldman!

A film

Essünk túl a nehezén. Ami az egész film. Buta sztori, sablonos fordulatok, csakis a kötelező van belepakolva, és az is csak muszájból. Ez az a fajta forgatókönyv, ahol a főhős felszed egy csajt egy bárban, aztán másnap a titkos találkozón rájön, hogy a csaj lesz az ellenfele. Az a fajta sötéten ostoba alkotás, ami a fiatalos technikát szeretné előtérbe helyezni – mobiltelefonokról szól az egész –, de azért a „hackelések” alatt a legrosszabb pörgő-forgó hollywoodi 3D-s grafika fut a film szerint fél perc alatt összedobott programokon is.

És az a fajta film, ahol a főhős egy morális roncs, mégis mindent meg kellene bocsátani neki, egyrészt mert sármos, másrészt, mert őt csak kihasználták. Reductio ad Hitlerum: jaja, azok is csak parancsot teljesítettek.

Node le van fütyülve a film. Igaz, hogy pénzt adunk érte, de a másod-harmadvonalas műfaji átlagot végül is megkapjuk. Én vagyok a bolond, amiért többet várok ugyanazon forgatókönyv százhuszadik újrahasznosításakor. (És Robert Luketic rendező életművéről már eleget írtunk.) Nézzük inkább a véletlenül kicsillanó erényeket!

Paranoia

Az operatőr és a látványtervező például tisztességesen dolgozott. Az a „corporate America”, az óriásvállalatok földje, amit a film úgy megleckéztet (reszketnek is most a felhőkarcolók!), gyönyörű és vonzó világ a képeken: hűvös technika, égbe nyúló épületek, siető mozgólépcsők, nyüzsgés – imádom! A Paranoia látványvilágától kedvem lenne belépni egy multihoz. Ez nem az a cél, amit a film el akar érni, de mondom, hogy a film le van fütyülve.

És ott van Harrison Ford és Gary Oldman, mint ellenséges vállalatvezetők. Önmagukban is remekelnek, kategóriája fölé emelve ezt a thrillerkét, de amikor végre találkoznak, az olyan intenzív, mint Scorsese vagy Mann bármelyik karakterközpontú nagyjelenete. Ez a két „gonosz üzletember” sokkal, de sokkal elevenebb, mint a többi szereplő: szimpatikusabb, sajnálhatóbb. Ez megint nem az a cél, amit a film el akar érni, de igazán le van az fütyülve.

Ha szeretnél, és márpedig szeretnél, jó üzleti thrillert nézni, ajánlom a Krízispontot. Ilyen egy tisztességes forgatókönyv (Oscar-jelölést is ért)! Ha szeretnél realista biznisz-katasztrófafilmet nézni (és márpedig szeretnél), akkor ott a Válság a Wall Streeten. Abból megismered a „corporate America” árnyoldalát. Ha szeretnél remek Gary Oldmant látni remek thrillerben: Suszter, szabó, baka, kém! És Harrison Ford is szerepelt már méltóbb körülmények között.

A lemez

3.290 forint!? Előbb adnék ennyi pénzt egy Asylum-filmért. Semmi extra, még 5.1-es magyar hang sincs, 990 forintot érne reálisan, 390 forintot értelmesen. Nullát, őszintén. No és a szlogen: „királyok közt a gyalog lehet az igazi vezér…” Nekünk kellene pénzt kapnunk ezért a traumáért.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com