Vászon nélkül

Amikor legközelebb megszivat a Google Maps, jusson eszedbe a – Rust Creek

Rust Creek

Sokunk tévedt már el egy teljesen idegen terepen, miközben navigációs programra hagyatkoztunk. Velünk ellentétben a Rust Creek főhősnőjének nemcsak egy kis kellemetlenséget okozott a GPS, hanem egy élet-halál játszmát.

Az eddig kisebb fesztiválokon megfordult függetlenfilmes, Jen McGowan thrillere a minimalizmus iskolapéldája. Kevés szereplő, kevés helyszín, kevés pénz, temérdek érték. A Rust Creek hiába tűnik első ránézésre egy érdektelen tucatdrámának, valójában egy többdimenziós történet.

Sawyer Scott (Hermione Corfield) GPS-e hibájából eltéved Kentucky erdőségében, miközben egy állásinterjúra igyekszik. A fiatal lány segítségére (értsd megerőszakolására) siet két helybéli bunkó, akik elől Sawyer gyalogszerrel, tátongó sebbel a lábán kényszerül menekülni. A nyomában loholó testvérpár feltett szándéka a lány likvidálása, mielőtt a rendőrség elárasztja a kis kentucky-i települést.

Rust CreekA Rust Creek egy kamaradráma, amit Sawyer a túlélésért játszik. A feszültség fő forrása az ő harca a természet törvényeivel szemben; üldözői hazai pályán mozognak, míg a lánynak bármiféle segítség nélkül, a súlyos vérveszteséggel dacolva kell kitartania. E macska-egér játék dinamikája azért működőképes, mert A visszatérőhöz hasonló survival drámákkal ellentétben a szereplők nem visznek véghez már-már természetfeletti tetteket, hanem a realitás talaján maradnak. Sawyer valóban haláltusáját járja, és nem tud semmilyen előnyt kovácsolni patthelyzetéből, adrenalintól telve rossz döntéseket hoz, míg a két suttyó inkább hazaténfereg, hiszen tudják jól, milyen rideg hely a Rust Creek-mente egy súlyos sebesülést szenvedett idegennek.

E játszma esszenciális adaléka maga a helyszín. A vidéki térségekben és elszigetelt közösségekben játszódó, suspense-központú filmek jellegzetessége, hogy maga a táj az egyik legfontosabb összetevője a cselekménynek. A Netflix-féle Calibre kapcsán már említettem, mennyire hatásosan lehet egy történet fő antagonistájaként kezelni a térség varázsát.

A kilátástalan állapotot hangsúlyozandó, Kentucky csodálatos, ám vészjósló erdeje a Rust Creekben is élő-lélegző szereplőként van jelen.

Hermione Corfield (Mission: Impossible – Titkos nemzet; xXx: Újra akcióban) pedig nagyszerűen használja ki egyre szűkülő játékterét, miközben csúcsra járatja a film központi motívumát, a feminizmust. Úgy idézi meg a szebbik nem mozgóképes ikonjait, hogy nem zúdul a nyakunkba a #metoo összes könnye. Kitartó, akárcsak Ellen Ripley. Erős, mint Sarah Connor. Értelmes, akár Hermione Granger. És mégsem Marvel Kapitány. Ő csupán egy átlagos lány, akitől átlagon felüli tűrőképességet követel meg egy nyomorult helyzet. Ugyanúgy vérzik, mint bármelyikünk egy combszúrás után, és ugyanúgy ki van ütve napokig, miután több liter vért veszített. Egy tehetséges ifjonc életközeli játéka és a remek karaktervezetés teszi hitelessé a Rust Creek főszereplőjét.

Rust CreekA Rust Creek egyetlen fájó problémája, hogy az addig jól kimunkált szegmensek háttérbe szorulnak, amint Julie Lipson forgatókönyvíró bűnügyi filmként kívánja újraértelmezni saját történetét.

A játékidő felénél a visszafogott, következetes és feszes thriller lassan egy drogbiznisz központú gengszterfilmmé evolvál.

Sawyer a legrosszabb helyen kötött ki a legrosszabb időben, hála a térkép appjának. Az őt bújtató Lowell (Jay Paulson) valójában kristálymeth-főző, és rokoni-üzlettársi kapcsolatban áll a lány életére törő Hollisterrel (Micah Hauptman) és Buckkal (Daniel R. Lewis). Ám nem ők a nagykutyák, a megmagyarázatlanul hagyott, kesze-kusza szálak egészen a rend éber őreihez vezetnek.

A film félidőben O’Doyle megyei seriffet (Sean O’Bryan) nevezi ki főszereplőjének, az ő története azonban az első perctől kezdve kiszámítható, mellékszereplői egydimenziósak; a lelkiismeretes seriffhelyettes, az erkölcsileg tiszta Heisenberg-imitátor és a kilétét hamar felfedő, aljas főgonosz csupán a szegény ember Kiképzését kínálja a nézőnek, valódi katarzis nélkül. Kész szerencse, hogy Sawyer Scott cselekményszála ennél jóval többet kínál: egy túlélő drámába oltott, egyedi hangulatú gendermozit, ami remekül castingolt heroinájával képes nyomasztó atmoszférát teremteni.

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..