Fókuszban Vászon nélkül

„Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik.” – Tu hijo

Jose Coronado a Tu hijo című filmben

Látszólag a spanyol bosszúfilmek lajstromát erősíti a Tu hijo című dráma, melyben egy apa próbál elégtételt venni fia támadóin. Ennél azonban jóval többről van szó.

Meddig mehet, illetve képes elmenni egy apa, hogy kiálljon bántalmazott fia mellett? Vajon mennyire érdekli az igazság és mennyire csupán a bosszú? Egyáltalán változtat-e a valamin, ha kiderül az igazság, vagy ha megtorlásra kerülnek a gaztettek?

Ezekre a kérdésekre próbál választ adni a Tu hijo, és teszi mindezt roppant lassú tempóban, hogy minden mozzanatnak súlya legyen.

Hiszen eleinte csak egy jómódú családot látunk: az éjszakai műszakban dolgozó sebészorvost, Jaime-t (A láthatatlan vendégből ismert Jose Coronado remek alakítása) aki reggelente futni jár fiával, a 18 év körüli Marcosszal (Pol Monen), majd hazaérve tesz egy harmatgyenge beszélgetési kísérletet a szintén kamaszkorú lányával, Sarával (Asia Ortega), vált néhány szót kissé elhidegült feleségével (Ana Wagener), hogy aztán egy meleg étkezés után aludjon egy rövidet az üres lakásban, és minden kezdődjön elölről.

Jose Coronado és Pol Monen a Tu hijo című filmben

Ezt a szürke életet borítja fel aztán az az éjszaka, amikor Marcost tolják be apjához a kórházba, eszméletlenül, agyba-főbe verve. Jaime alig tud magához térni a sokktól: egyszerűen nem érti, mi és miért történhetett életvidám, sportos, barátnőjével boldogan élő fiával. Ezek a kérdések, és a hatóságok látszólagos tehetetlensége késztetik végül főhősünket nyomozásra, melynek során rá kell döbbennie, hogy

talán nem is ismerte olyan jól szeretett fiát, mint ahogy azt gondolta…

A rossz útra tévedt, erőszakot, drogot és egyéb kétes eredetű szereket meg nem vető fiatalok világába önkéntes rendtevőként avatkozik bele a jól szituált, 50-es éveiben járó orvos apa, akin remekül végigkövethetjük a lassú, csendes beleőrülés folyamatát. Először ugyanis csak kétségbeesetten téblábol, kizökken a mindennapokból. Majd mindenképp tenni akar valamit, ezért titokban nyomozni kezd. Mivel azonban egy nyomozás során túl kell lépni a néma, háttérből figyelő szerepen, előbb-utóbb eljön a pont, amikor már Jaime – szeretett hivatásával nem épp összeférhető módon – életeket kezd veszélyeztetni. Innen pedig már csak egy lépés az illegális fegyverkezés, a zsarolás és számos olyan cselekedet, amit egy bosszúfilmtől elvárhatunk.

Ana Wagener, Asia Ortega és Jose Coronado a Tu hijo című filmben

És hogy ez az egész meddig fajulhat a filmet rendező és író Miguel Ángel Vivas szerint, azt már csak leesett állal fogjuk bámulni. Az elején még roppant valószerűtlennek tűnő, már-már Istent játszó apai tettek, valamint a meghökkentőre, és lelkileg meglehetősen megterhelőre csavart végkifejlet láttán csak kapkodjuk a levegőt, és egy percre sem jut eszünkbe, hogy a valóságban ilyen nem történhetne meg.

Ráadásul a film végén sincs feloldás. Hiába derül ki a teljes igazság, nem leszünk tőle boldogabbak. Az önbíráskodás sem nyeri el méltó büntetését – legalábbis jogilag. Lelkileg azonban mindenképp: a főhős arcán látjuk, hogy az élete, a fiához való viszonya a ragaszkodás és a rengeteg cselekedet ellenére sem lesz már soha ugyanolyan. Valami eltört, és minden látszat ellenére sem lehet már megjavítani. És a Tu hijo olyan elemi erővel képes ezt érzékeltetni a nézővel, hogy egy jó darabig még biztos a hatása alatt leszünk.

A Tu hijo (a cím jelentése: a fiad) tehát nem egyszerű bosszúfilm, hanem sokkal inkább egy bosszúfilm köntösbe bújtatott lírai dráma, mely vérbeli pszichothrillerbe csap át. Azok közül is a jobbik fajtába! Persze ez nem csoda, hiszen a rendező azzal az Alberto Marinivel dolgozott együtt a forgatókönyvön, akinek az eddigi egyik legjobb – vagy inkább csak simán A legjobb – spanyol pszichothrillert, az Amíg alszolt köszönhetjük. És noha a Tu hijo nem ér fel annak magasságába, szorosan ott van a nyomában, és gondoskodik róla, hogy jó darabig biztosan ne felejtsük el.

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás

Hancsók Barnabás 2010 óta ír cikkeket a Filmtekercsnek, volt rovatvezető és olvasószerkesztő. Specializációja az adaptáció, a sci-fi, a vígjáték és a társadalmi dráma, szívesen ír szerzői, bűnügyi és dokumentumfilmekről is.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..