Fesztivál Fókuszban

Szemrevaló 2018: Attól, hogy úton vagy, önmagad elől még nem mentél vakációra – 303

Milyen érzés átvágni Európán egy öreg lakókocsiban? Egy biztos, rengeteg beszélgetésre lesz idő. Talán túl sok is. Hans Weingartner 303 című filmje egy igazi, utazós kamaradráma.

Nem az a fontos, hogy hová tartasz, hanem hogy kivel. Klisésnek hangzik? Mert az is. Szerencsére a 303 európai módon közhelyes, ami sokkal emberközelibb és realisztikusabb. Hans Weingartner (Free Rainer – A te tévéd is hazudik)  legújabb filmje utazós kamaradráma. Adott két, egymásnak idegen egyetemista és egy számukra mini világot képező lakókocsi, ami olyan, mintha összeköltöztek volna, és ugye, lakva ismerszik meg az ember. Bár fizikálisan is haladnak, igazából egymás megismerésének útján gurulnak. Eleinte döcögve, meg-megállva, majd egyre sebesebben. De hová vezet az út?

A 303 távolabbról nézve road movie (ezt pár utazós montázs is megerősíti), de a külvilág túlzottan nem befolyásolja az eseményeket. Már ha lennének egyáltalán események. (Leszámítva egy perverz alakot, de manapság melyik autópálya-pihenőben nincsenek?) A két fiatal lassú összebarátkozásának intim varázsa az összezártságukból fakad. Szegről-végről egy közlekedő Mielőtt felkel a Nap, bár a karakterek motivációja és viselkedése erősen eltér attól a szituációtól.

A szemeszter végén Jule (Mala Emde) felkerekedik rozoga járgányával, egy Mercedes-Hymer 303 típusú lakóautóval Berlinből, hogy Portugáliában tanuló barátjának személyesen mondja el, van egy lassan növekvő potyautas is a fedélzeten. Még az út elején csatlakozik hozzá a szintén egyetemista stoppos Jan (Anton Spieker), aki pedig az apját akarja meglátogatni a kontinens túlfelén. Innentől nincs megállás, jöhetnek a felszínesebb beszélgetések után a bölcsészelmélkedések, értelmiségi okoskodások és a lelkizős búslakodások.

Olyan érzésünk van, mintha velük utaznánk, csak az a probléma, hogy ezeket az eszmefuttatásokat ezerszer hallottuk már, és még közbe se szólhatunk!

A két fiatal Sztálintól kezdve az ősembereken át az emberiség titkáig mindent kiveséz, persze egy idő után a fő témájuk óhatatlanul a szerelem és a szex lesz. Milyen meglepő. Jule tipikusan női oldalról közelíti meg a nagy témát, érzelmesebben, míg Jant a gyorsan égő szenvedély és a szexualitás tudományos szemlélete érdekli. Ismételten milyen meglepő.

Persze feltehetjük magunknak is az ő kérdéseiket, együtt könnyebb-e, miért esünk szerelembe, befolyásolhatjuk-e ezt satöbbi satöbbi.

Ilyen egy valódi kocsiút.

Nincs jobb dolguk, hát arról beszélnek, ami épp az eszükbe jut. Koordinálatlanul, hosszan és órákon át. Például, hogy meg kell szaglászni a potenciális partnert. De a két és fél órás játékidő indokolatlan az untig kivesézett világmegváltó elmélkedéseknek és a századik „gurul a lakókocsi a semmitmondó mezők mellett,” elnyújtott snittnek. (Utóbbi lehet Európa hibája, a Németalföld elég egysíkú, szerencsére később szebb tájak váltják fel a háttérben.)

Mindenesetre a feszesebb játékidő senkinek nem fájt volna. Sajnos ez Hans Weingartner rendező teljes uralmának gyümölcse, mert a forgatókönyv és a vágás is az ő munkája. Ami a helyzetet megmenti, az Mala Emde és Anton Spieker szerethető játéka és a kellemes atmoszféra, amellyel pont betöltik a furgon otthonos légterét.

A 303 az a film, amelynek a történetét átélni csodás lehet, de nézni kicsit vérszegényebb élmény. Mert az érzés, amikor minden reggel más tájra ébredünk, és nem tudjuk, hogy egy parkolót, a hegyeket vagy a tengert fogjuk bámulni, miközben fogat mosunk a kocsi oldalában, valóban pezsdítő. Épp ezért csak egy gondolat marad a film után a nézőben: jó lenne útra kelni.

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára

Szádeczky-Kardoss Klára a Corvinus Egyetem kommunikáció és médiatudomány szakán végzett. 2016-ban csatlakozott a Filmtekercs szerkesztőségéhez. Újságírói tevékenysége mellett novellákat is ír.

FM ‘tekercs Podcast

 

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..