Fesztivál

A dróton rángatás mestere – Jiří Trnka retrospektív az Anilogue-on

Az Anilogue a retrospektív vetítés mellett, az Urániában megtekinthető kiállítással is tiszteleg Jiří Trnka cseh animációs fenomén előtt, születésének 100. évfordulója alkalmából.

A tekintélyes életműnek egy szeletét tárja elénk a fesztiválon bemutatott három rövid és egy egészestés animációs film, továbbá a fesztivál dicséretére legyen mondva, hogy öröm volt a mai digitális dömpingben végre újra kópiáról nézni a filmeket. A nagypapa répát ültet (1945) című rajzfilm volt Trnka legelső műve, és ettől az évtől kezdve lett a prágai rajzfilmstúdió vezetője (ez magyarázatot adhat arra, hogy miért rajz- és nem bábfilmet látunk). A kezdetleges szárnypróbálgatás egyáltalán nem sikerült rosszul: a humorral is bőven átszőtt rajzfilm egy orosz népmese alapján készült. A tíz perces kis szösszenetben egy megszállott öregurat és családját követjük nyomon, akik életében egy hatalmas répa és annak kihúzására tett kísérletek veszik át az irányítást egy rövid időre. Szerethető történet jobbra-balra boruló pereputtyal és láthatóan nagy kedvességgel megrajzolt figurákkal.

Időrendben haladva, a „keleti Walt Disney”-ként is emlegetett Trnka egyik animációs egészestés bábfilmje, a Szentivánéji álom (1959) is terítékre került, természetesen nem más, mint Shakespeare műve nyomán. Egy falat bábszínházat rögzít mozgóképre, miközben kihasználja a médium színházon túli adottságait, ilyen például a tündérek láthatatlanságának szemléltetésére alkalmazott áttűnések használata. Az elképesztő aprólékossággal kidolgozott jelmez- és díszletpark annak a hozománya, hogy karrierjét játékfilmes díszlet- és jelmeztervezőként alapozta meg. Ez különösen onnantól szembeötlő, amikor belépünk a valós és valótlan lények garmadájával benépesített erdőbe. A film története ugyan elég lassan evickél előre, sokszor túlnyújt jeleneteket, de a látványvilág kárpótol bennünket a sokszor nem kifejezetten eseménydús cselekményért. Az egyetlen technikai hiba a vetítés során, hogy a filmet angol nyelven narrálják (felirat nélkül), így ha ne adj isten valaki nem olvasta a drámát és angolul sem beszél, akkor nem biztos, hogy sokat megért a bonyolult szerelmi szálakkal tarkított történetből – gondolok itt elsősorban a gyermeknézőkre.

A bábmester munkásságának végéhez közeledvén elkezdett komolyabb témákat is filmre vinni, miközben a finom humort sem kell nélkülöznünk munkáiból. A Szenvedély (1962) esetén ötletes megoldásokkal színesített bábpillanatokat kapunk főszereplőnk életútjának fontosabb állomásairól. Ám valami mindig visszatér: a sebesség iránti rajongás és a megszállottság soha nem hagy alább emberünk (bábunk?) esetében, ahogy a nagypapa sem adta fel, hogy kiráncigálja a földből jól megtermett répáját. A megszállottság egy másfajta formájával találkozunk Trnka utolsó, A kéz (1965) című alkotásában. Kétségkívül ez volt a vetítés legelgondolkodtatóbb darabja, amelynek üzenete a mai napig érvényes. A film a mindenkori elnyomó hatalom allegóriája, amit jelen esetben egy önálló életre kelt kéz szimbolizál. A kéz már csak azért is remek választás eme szerepre, mert szinte említenem sem kell, hogy mennyi különböző kézmozdulat és kéztartás vált önkényuralmi jelképpé vagy mozgalmak szimbólumává. A filmben látott példa a totalitárius államok társadalmának legtöbb tagjára kinagyítható, emellett a hatalom és a művészet kapcsolatának működését sem hagyja szó nélkül az alkotó. Utolsó filmjének lezárása pedig mintha megjósolta volna saját életének alakulását: miután a Kéz tönkretette a Művész életét, saját hősi halottjaként kezeli és ünnepélyes temetést rendez neki – Trnka a filmet követő négy évvel később állami temetésben és kitűntetésben részesült, majd pár hónappal halála után, a filmjét húsz évre betiltották.

Avatar

Piller Mónika

Piller Mónika az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve dán szakon. Szakdolgozatát az izlandi filmek és a globalizáció témakörében írta. Specializációja a skandináv film, a dokumentumfilm és az animációs film. Jelenleg a Magyar Televíziónál dolgozik szerkesztő-riporterként.

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..