Fesztivál Fókuszban

Anilogue 2014: Művészek és komikák – a Cartoon d’Or jelöltjei

Boles

Cartoon d'orA világ egyik legfontosabb animációs rövidfilm díjazása az 1991-es alapítású, összeurópai Cartoon d’Or, amelynek jelöltjeit idén is megtekinthették az Anilogue nézői. A 2014-es nevezőettek között volt Gorkij-adaptáció, Oscar-díjas Pixar-hasonmás és egy párizsi kurtizán életét feldolgozó, tízperces életrajzi dráma is, a győztes végül mégis az indián és cowboy játékbábuk karácsonyi kalandja lett.

Liszka Tamás, az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál igazgatója lapunknak azt nyilatkozta, az idei Cartoon d’Oron az ábrázolást középpontba helyező frankofón filmek és a történetre fókuszáló alkotások között húzódik a törésvonal, véleményem szerint azonban inkább a játékosság és a művésziesség választja ketté a jelölteket. Ugyanis míg a mezőny egy része az alkotóról, annak viszontagságairól és belső konfliktusairól szól, a másik csoportban kevesebbet foglalkoznak az önreflexióval, inkább vidámabb, érzélmekre ható rövidfilmeket rajzoltak a közönségnek. Engem az előbbi téma köt le jobban, ezért annak ellenére, hogy a díj nem ide érkezett, sokkal jobban tetszettek a díj nélkül maradt alkotások. A nyitás a humor felé összességében mindenképpen jót tett a díjnak, ez az irány már tavaly is érezhető volt, de idén vált igazán látványossá.

Boles

A szlovén-német korprodukcióban készült Boles egy Gorkij-novella animációs adaptációja. A történet főhőse Filip, a magányos író, aki egy ottfelejtett kulcs miatt kapcsolatba lép nem túl elegáns szomszédnőjével, Terezával. A főhős dillemája klasszikus XX. századi probléma, amelyet az orosz művész mellett többek között Franz Kafka vagy Milan Kundera is feldolgozott. A film feléig nem történik semmi váratlan, láthatóan Filip írói válsággal küzd. A Boles akkor vált át valami többé és jobbá, amikor a főhős képzelete és a valóság összemosódik, az álomvilág kibontakoztatásához kiválóan alkalmas az gyurmafilmekre emlékeztető animáció. Különösen jó a történet lezárása, hiszen szükségessé teszi a néző számára az újraértelmezést, és további kérdéseket vet fel. Nagy probléma azonban, hogy aktualitással semmiképp nem vádolható témát láttuk, olvastuk már.

Boles
Boles

Kiki of Montparnasse

Alice Prin, becenevén Montparnasse királynője egy meghatározó személy volt a XX. század első felének Párizsában. Az ő életét meséli el a Kiki of Montparnasse c. rövidfilm. Rögtön adódik a kérdés: létezhet életrajzi dráma 10 percben? A vidéki szegénységből a francia főváros művészvilágába csöppent, majd ott rövid idő alatt befutott kurtizán életútja nyilvánvalóan sokkal hosszabb játékidőt bírna el, a túl sűrű és tömény képsor mindenképpen nehézzé teszi a befogadást. Helye és létjogosultsága azonban egyértelműen van a legjobb animációs rövidfilmek között, mert a főhős külalakja az őt festő művész stílusa alapján változik. Ezáltal a Kiki of Montparnasse a XX. század első felének szinte teljes festészeti skáláját bemutatja Modiglianitól Foujitáig. Bár Amélie Harrault rendező bravúros grafikai teljesítményt nyújt, sajnos mind a történet, mind a képivilág kissé túl kaotikussá sikeredett.

Mr. Hublot

Februárban az Amerikai Filmakadémia nem kis meglepetésre a francia-luxemburgi Mr. Hublot-t jutalmazta a legjobb animációs rövidfilm Oscarjával, noha egy régi Disney-film, a Get a Horse! is versenyben volt. Pedig aki látta a győztest, nem érhette meglepetés az ítélettel kapcsolatban, a Mr. Hublot-t ugyanis gyakorlatilag egy Pixar-mese. Egyszerű történetét teljes mértékben kompenzálja az aprólékos és hibátlan megvalósítás, illetve a számtalan apró ötlet, amit a néző a háttérben és a részletekben felfedezhet. A címszereplő egy robotoktól és gépektől hemzsegő jövőben élő, obszesszív-kompulzív betegségben szenvedő, azaz rendmániás és kínosan precíz tudós. A magányos figura saját korlátait áthágva befogadja az utcában élő kóbor robotkutyát. A vidám és természetesen happy enddel záródó mese tényleg rendkívül bájos, csak épp véleményem szerint nem túl eredeti.

Mr. Hublot
Mr. Hublot

Anatole’s Little Saucepan

Anatole mindenhová húzza magával kicsi serpenyőjét, ami egyfelől különlegessé teszi őt, másrészt megnehezíti az életét, sokan pedig bosszantónak találják a főhős furcsaságát. Anatole nagyon tehetséges a művészetekben, mégis úgy dönt, elmenekül a világ elől, mert a serpenyője miatt csúfolják. Talán már ennyiből is érződik, a konyhai edény egy egyértelmű és nyilvánvaló metafóra, ami a egészségügyi rendellenségektől (mondjuk kerekesszék vagy autizmus) a homoszexualitásig többféleképp értelmezhető. A tálalás nagyon aranyos, a lezárás is nagyon kedves, mégis véleményem szerint túlságosan didaktikus, szinte bárgyú maga a történet – vagy talán csak nagyon kicsi gyerekeknek szánták.

The Christmas Log

Utolsóként vetítették az idei díjazott filmet, a belga-francia koprodukcióban készült The Christmas Log-ot, ami talán leginkább A karácsonyi sütemény-re fordítható. A stop-motion technikával készült mesében két játékkatona, Cowboy és Indián várja a Mikulást, csakhogy kergetőzésük közben tönkreteszik a Ló sütijét, ezért az lemondja a Télapónál az ajándékokat. Első pillantásra nagyon furcsának tűnik ez a történet, de valójában csak a karakterek kinézete és neve miatt: a Ló igazából egy anya, a játékkatonák pedig a gyerekek. Be kell vallanom, én is végignevettem a filmet, és nagyon jól éreztem magam az animáción, pedig az lényegében alig több, mint egy Tom és Jerry vagy egy Tapsi Hapsi epizód. Azonban a készítők szerencsére kimagaslóan jó érzékkel ragadták és szólították meg a felnőttekben rejlő gyereket, amit az is jelez, hogy a teremben ülők döntő része tényleg hangosan végignevette a rövidfilmet. Mindezek ellenére a fődíjat túlzásnak érzem, noha az az egész idei Cartoon d’Or-mezőnyre igaz, hogy nem igazán tudtak újat mondani a műfajban, pedig ez tavaly több filmnek is – Head over HeelsWomen’s Letters – sikerült.

The Christmas Log
The Christmas Log

Avatar

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..