Magazin

Anilogue 2015: Spirituális szövegek animációra fordítva – Kahlil Gibran: A próféta

A_profeta_4

Az idei év talán legkülönlegesebb animációs filmje egy lélegzetelállító adaptáció, aminek az elkészítésében a műfaj krémje vett részt.

A libanoni származású költő, filozófus és képzőművész Kahlil Gibran A próféta című könyve hitvallás, ami több mint kilenc évtizede ejti rabul újra és újra olvasók sokaságát. Az emberi lét olyan meghatározó kérdéseiről tanít, mint a szeretet, a bátorság, a szabadság, a hit, a jó és rossz dualitása, és az igazság, miközben a morális tanulságokig sokszor olyan hétköznapi dolgoktól jut el, mint az evés vagy a ruházkodás, szívbemarkolóan szép sorok útján. Első, 1923-as megjelenése óta 40 nyelvre fordították le és több mint 100 millió példányban fogyott világszerte.

Nem kevés bátorság kellett, hogy ezt a kötetet – még ha részleteiben is – vászonra dolgozzák. Különleges és mély szöveg, és egy olyan könyv, aminek óriási a rajongótábora. Benne volt egy nagy bukás lehetősége. Az animáció kiváló választás volt – sőt, talán az egyetlen járható út –, hogy jól működő és szívhez szóló módon fordítsák mozgóképpé A prófétából kiválasztott részeket, ne csak szimpla képi illusztrációról legyen szó. Úgy gondolom, ez sikerült – ami lenyűgöző teljesítmény, de ehhez fantasztikus stábra volt szükség.

A_profeta_2

Gibran kortalan tanulságokat felvonultató művének egyik legnagyobb rajongója a szintén libanoni származású Salma Hayek, aki a produceri feladatok mellett az egyik szereplőnek adta a hangját a könyv alapján készülő filmben. A rendezést az a Roger Allers vállalta, akit Az oroszlánkirály, A szépség és a szörnyeteg és az Aladdin kapcsán ismerhetnek legtöbben. (Azt azért gyorsan leszögezném, hogy a végeredmény nem, illetve nem csak egy Walt Disney-típusú egész estés animációs film lett.)

Hayek és Allers köré hihetetlen csapat gyűlt össze: a jelenleg animációs műfajban tevékenykedők krémje. Olyan nevek dolgoztak az egyes részeken, mint Gaëtan Brizzi és Paul Brizzi (9, Eszeveszett birodalom), Joan C. Gratz (Mona Lisa Descending the Staircase), Mohammed Saeed Harib, Tomm Moore (Kells titkaA tenger dala), Nina Paley (Sita Sings the Blues), Bill Plympton (Idióták és angyalok, Megcsalás), Joann Sfar (A rabbi macskája), Michal Socha (A katedrális).

„Ceruzarajz, vízfesték, kétdimenziós síkban elkészített képsorok, különböző textúrák – a sokszínűség gyönyörködtet.”

Az Allers rendezte törzstörténet központi figurája egy számkivetett művész, Musztafa (Liam Neeson), aki évek óta vár házi őrizetben egy hazája felé induló hajóra. Ezalatt megismerkedik a lakást rendben tartó Kamilla (Salma Hayek) vadóc kislányával, Almitrával (Quvenzhané Wallis). A költő és a kislány között különös barátság szövődik. Egy nap végre teljesülni látszik Musztafa vágya: elindulhat hazafelé. A kikötőbe vezető úton, amely során történetekkel búcsúzik a helyiektől, Almitra is elkíséri.

A törzstörténetbe epizódokként ékelődnek a könyvből választott erkölcsi tanulságokat kifejtő gyönyörű szövegek által inspirált animációk: kis filmek a filmen belül, amiket különböző alkotók a saját stílusuknak megfelelő módon, archetipikus szimbólumok és változatos animációs technikák segítségével fordítottak lélegzetelállító képsorokká. Ceruzarajz, vízfesték, kétdimenziós síkban elkészített képsorok, különböző textúrák – a sokszínűség gyönyörködtet, miközben helyenként konkrétan elhangzanak a kiválasztott írások is.

Az egyedi megoldások sajátos, eltérő hangulatot adnak a különböző részeknek, amelyek végül mégis kerek egésszé állnak össze a tartalmi kohézió által, mint egyazon világnézet más-más szegmensének közvetítői (habár időnként túl erős a kontraszt a beékelődő epizódok líraisága és az azokat összefűző – vizuális és narratív szinten is Walt Disney klasszikusokat idéző – történet között). Remekül megkomponált filmzene, és olyan kiváló szinkronhangok teszik teljessé az összképet, mint Liam Neeson (azt gondolom, hogy képtelenség lett volna nála jobb hangot választani Musztafa alakjához), Salma Hayek, Alfred Molina, John Krasinski, Frank Langella és Quvenzhané Wallis.

A próféta generációk óta nyűgözi le olvasóközönséget. A könyv alapján készült animációs film pedig egyszerre utazás Gibran könyvének spirituális szövetébe, egyben ámulatba ejtően sokrétű vizuális fordítása annak részeinek. Igazán különleges, magával ragadó filmélmény.

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n szerzett MA diplomát filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakokon. Érdekli a streaming platformok világa. Szívesen készít interjúkat. Szabadidejében fotózik, néhány képe az oldalon is látható.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com