Fesztivál

Anilogue 2015: Új élmény gyerekeknek – April és az ál-világ

april_es_az_al-vilag_1Különleges kaland-mesefilm alternatív történelemmel, beszélő macskával, sárkánymechákkal és sok-sok steampunkkal.

Millió izgalmas ötlet és egy lapos forgatókönyv: ez a mese gyerekkorig ajánlott. Ők viszont pompásan szórakozhatnak! Az April és az ál-világ jócskán különbözik a mozikban domináns Pixar-Disney vonulattól; a karakterei kevésbé idealizáltak, a humora szárazabb, a kaland sodróbb – épp csak nem annyira, hogy egy felnőtt is élvezhesse.

Az April és az ál-világ egy izgalmas alternatív történelemben játszódik: 1941-ben V. Napóleon uralkodik Franciaországban, egy olyan világban, ahonnan misztikus körülmények között rég eltűntek a tudósok; egy April nevű fiatal lány igyekszik kideríteni, mi ennek az oka. A beszélő macskával, sárkány-mechákkal és kémpatkányokkal súlyosbított steampunk alkotás csodálatos 2D rajzokból áll: a mindenhonnan áradó (különféle minőségű) 3D animációs technika korában a művészi gonddal kivitelezett rajz ritka erény.

april_es_az_al-vilag_3A film Jacques Tardi képregénye alapján készült (a film dizájnere is ő), Christian Desmares és Franck Ekinci rendezésében, francia-belga-kanadai együttműködésben. A címszerepet Marion Cotillard szinkornizálta. (Az egyik forgatókönyv-író pedig Benjamin Legrand, aki az eredeti Snowpiercer alkotója volt.) Ezek a reménykeltő nevek egy Annecy-fődíjhoz pont elegendőnek bizonyultak, és ami fontosabb: azt is elérték, hogy néhány gyerek számára talán élete legkülönlegesebb kalandját teremtsék meg.

A nyáron érdemtelenül megbukott Holnapolisz jut eszembe: az a film a YA-áradatból tűnik ki sajátos megoldásaival, és biztos voltam benne, hogy ha tizenhárom évesen látom, tökéletesen beleszeretek. Ugyanígy az évente készülő (és egyenként nagyon, nagyon jó) Disney-Pixar filmek mellett is szükség van a bátran különböző rajzfilmekre. Az amerikai nagystúdiós animáció ugyanis beszűkíti a néző elvárásait (de egyébként elegendő darab után ugyanezt teszi az anime is); egyféle stílus, azonos megoldások – uniformizált moziélmény. Az Aprilhez hasonlító filmek kiutat kínálnak: másféle esztétikát, más szerepeket, más morális és narratív logikát.

april_es_az_al-vilag_2

Amivel nem azt mondom, hogy az April elérné például egy tökélyre csiszolt Agymanók színvonalát. Túl kidolgozatlanok a karakterei (például), az egyszem Darwin cica kivételével. És részben ezért is túl kevéssé von be a történetbe érzelmileg. Inkább kaland, semmint varázslat. Dehát a varázslat elég menetrendszerűen érkezik az óceán túloldaláról; néha pont elég, ha az embert (vagy gyerekét) elragadja egy kevésbé lélekbe ható darab, amiben viszont gépsárkányok gőzhajtású léghajókon hajkurásznak menekülő tudósokat és azok beszélő macskáit.

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely

Havasmezői Gergely a Filmtekercs egyik alapítója. Történészként és újságíróként végzett, kommunikációs doktoriján dolgozik. Specializációja a film- és mozitechnika, a sci-fi és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. A Ráadás és a Tárca rovatot vezeti. [email protected]

Hirdetés

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés