Magazin

Berlinale 2015: Fordított Stockholm-szindróma – 600 Miles

berlinale-65-2015Nehezen hittem volna, hogy ez megtörténik, de láttam egy filmet, amit Tim Roth (PonyvaregényHazudj, ha tudsz) rontott el. Pedig a 2015-ös Berlinalén ez megtörtént velem. A 600 Miles csúnyán lezáratlan, helyenként kidolgozatlan, pedig egy fontos kérdésre, az Egyesült Államokból Mexikóba irányuló fegyverkereskedelemre mutat rá.

Akit érdekel Latin-Amerika, tisztában van a Mexikót és Közép-Amerikát sújtó tragikus állapotokkal, azzal a drogháborúval, amelyre számos hollywoodi alkotás is reflektál (Breaking Bad – Totál szívásTraffic, Vadállatok). Érthető módon azonban a helyi filmipar sokkal mélyebben képes megközelíteni a jelenséget, az erről szóló mozik a témában lakozó elemi erő folytán az utóbbi időkben hazánkba is eljutottak, lásd a Heli vagy Az ígéret földje példáját. A 600 Miles valahol az amerikai és a lokális megközelítés között helyezkedik el.

Ez a kettősség több tekintetben is megnyilvánul. A legélesebben a két főszereplőn keresztül: Tim Roth alakítja azt a nyomozót, aki a fegyverkereskedők után kutakodik, az igazi főszereplő azonban Kristyan Ferrer, aki egy igen fiatal, 17 év körüli srácot játszik. Arnulfo Rubio egy fehérbőrű haverjával, Carsonnal (Harrison Thomas) vásárolja össze rendelésre a puskákat, pisztolyokat, azonban utána már egyedül csempészi át azokat a határon. Amikor azonban Hank Harris nyomozó meggondolatlanul rájuk támad, Carsonnak sikerül leütnie a rendőrt, Arnulfo pedig úgy dönt, elrabolja és nagybátyjához szállítja az eszméletlen detektívet.

600  Miles

A fegyvervásárlást és -csempészetet viszonylag hosszan bemutató részek lényegében csak felvezetésként szolgálnak a film valódi drámájához, ennek ellenére szerintem egy átlagos európai számára egészen félelmetes, mennyire egyszerű mondjuk M16-os puskát venni az Egyesült Államokban egy 18 éves(nek tűnő) fiú számára. Tényleg őrület. A rendező (Gabriel Ripstein) a vetítést követő sajtótájékoztatón egyébként elmondta, az eladókat nem színészek játszották, a stáb egyszerűen kiment néhány arizonai vásárra forgatni. Amikor pedig arról kérdezték őket, vannak-e lelkiismereti aggályaik a fegyverek sorsát illetően, a válaszuk alapján világosan látszódott, egyáltalán nem gondolnak munkájuk következményeire, számukra mindez csak üzlet.

600 Miles

A dokumetarista stílus ellenére azonban a 600 Miles elsősorban arról a furcsa, ellentmondásos kapcsolatról szól, ami a főszereplők között kialakult. 600 mérföld – ennyit utaznak együtt, és ennek nagy részében a rendőr megkötözve ül az autó hátsó ülésén. Arnulfóban ezen táv alatt kialakul valamiféle apai szeretet Hank irányába, tehát egyfajta fordított Stockholm-szindrómát láthatunk. Mindez a néző számára teljesen érthető, a mexikói srác karakterét részletesen megismertetik velünk. Talán az egész film legjobbja az a jelenet, amikor a fiú a tükör előtt állva kötekedik önmagával, majd egyszer csak azt kérdezi: meg akarsz csókolni? Ez az egyetlen utalás Arnulfo homoszexualitására tökéletesen elég, kiforratlan jelleméhez remekül illik. Külön érdekes volt számomra, hogy a 600 Miles-t éppen aznap láttam a Berlinalén, amikor egy másik, teljesen más közegben játszódó emberrablásos filmet, a palesztin Love, Theft and Other Entanglements-t, így egy csapásra összekapcsolódott a két végtelenül különböző társadalmi film.

Vele szemben azonban Hank Harris figurája finoman szólva is papírmasé – már amit látunk belőle, hiszen alapvetően semmit nem tudunk meg róla. Egészen érthetetlen, hogy lehet ennyire aránytalan a film. Ha tudatos volt is ez, a rendező szándéka az én szemem előtt láthatatlan maradt. Ha az, amire tippelek, vagyis a lezárás csavara miatt nem ismerhettük meg a nyomozót, akkor erős tévedésben él Gabriel Ripstein. Az ugyanis nem fordulat egy történetben, ha egyfajta gordiuszi csomóként félbevágja valaki. Pedig pont ezen a két tényezőn – tehát Tim Rothon és az utolsó két jeleneten – bukott el a 600 Miles.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com