Fesztivál Fókuszban

Berlinale 2017: Ellentétek között feszülni – Testről és lélekről

Enyedi Ildikó 18 év kihagyás után készített egész estés filmje lendületből a Berlinale versenyszekciójában nyitott. A Testről és lélekről mind történetében, mind vizualitásában különleges alkotás: két emberről szól, akik éjszakánként ugyanazt az álmot látják.

A Cannes-i Arany Kamera-díjas, az  Az én XX. századomat is jegyző Enyedi Ildikóban a hosszú ideje gyűlő tettvágy végre megtalálta az utat a mozivászonhoz. A Testről ás lélekről című filmjének már az alaphelyzete is magával ragadó. Két ember, nem is olyan távol egymástól, minden este szarvasként sétál, tökéletes összhangban.

A szép gondolathoz természetfilmeket idéző képsorok társulnak – téli erdővel, befagyott tóval. Az embernek kedve támad elképzelni, milyen is lehet szarvasként rohanni, de a történet azért nem ennyire egyszerű és könnyed, sőt. A két főszereplő éjszakái szebbek, mint nappalaik, melyek jelentős hányadát munkahelyükön, egy vágóhídon töltik. Végletekig részletezett, naturális képsorok mesélnek arról, hogy mi is történik az oda kerülő állatokkal egy ilyen helyen – kíméletlenül játszva az ember tűréshatárával.

Enyedi korábban is szeretett az elemi ellentétekből és párhuzamokból fakadó feszültséggel játszani. Ez most sem változott. A Testről ás lélekrőlnek is minden képkockája fel van töltve ezzel a típusú nyugtalan energiával. A vágóhíd fehére és pirosa áll szemben a téli erdő kék, barna és fekete színvilágával. A valóságban nyár van, míg az álmok évszaka a tél. A férfi főszereplőnek Endrének (Morcsányi Géza) a karja béna, míg a nő, Mária (Borbély Alexandra), erősen autisztikus vonásokkal rendelkezik. Ők ketten álmaikban szarvasként együtt, kecsesen szökellnek, ám a valóságban Endre tétova, (szinte minden mondatát idézőjelbe teszi – mintegy kényszeresen hozzátéve a mondandójához, hogy „na mindegy”.). Mária szögletes, szabályokba kapaszkodó, csinos, ám sajátosan merev nő. A sort hosszan lehetne folytatni.

„Pedig ennyi összetevővel dolgozni nehéz. Sokkolni, megnevettetni, álmodozásra késztetni. Patikamérlegen kell mérni az adagokat – sikerült.”

Nagyon bájos, egyedi humor teszi szórakoztatóvá kettejük esetlen egymáshoz közeledését, amihez a mellékszereplők is hozzáteszik a maguk részét. (Magyar filmben ilyen karakán takarítónő még nem szerepelt.) Ám a hangsúly erősen a két főszereplőn van, akik nemcsak ezen a szinten működnek jól együtt, ott van közöttük a romantikus történethez szükséges kémia is. Morcsányi – aki nem hivatásos színész – valóban szépen hallgat, nem úgy, mint a Simon mágusban Andorai Péter, egészen más módon, de megvan benne a kisugárzás, ami kell a karakterhez, míg a női főszerepben Borbély Alexandra hibátlan alakítást nyújt. Sebezhető, zavart és határozott egyszerre. Lehengerlő. Mácsai Pál pedig Mácsai Pál. Bárhol tűnik fel – még ha csak egy rövid szerep erejéig is – annak örülhetünk.

Bájos, mégis brutális az összhatás. És romantikus, naturális, lírai és mágikus. Enyedi döbbenetesen sok mindent kevert és dolgozott ki részletekig, A nyomozón és a Terápián is dolgozó Herbai Máté pedig gyönyörű, a történetre rímelő képi világot teremtett. Működik. Pedig ennyi összetevővel dolgozni nehéz. Sokkolni, megnevettetni, álmodozásra késztetni. Patikamérlegen kell mérni az adagokat – sikerült.

A rendezőnő korábban azt nyilatkozta, hogy Haruki Murakami munkássága hatással volt a filmre. Ezt valóban ott érezni a háttérben. Egy lépéssel távolabbról szemlélve a Testről és lélekről tulajdonképpen arról szól, milyen távol kerülhetnek emberek önmaguk belső világától, aminek következtében aztán végtelenül magányossá, elszigetelté válnak. Persze minderről egy szimbólumokkal átszőtt utazás és karakterfejlődés révén, amely során a két főszereplő az álmok világa után megpróbál a való világban is közel kerülni egymáshoz. Testileg is, lelkileg is.

[author_bio author=”mlinarik.mariann”]

 

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann

Mlinárik Mariann az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve történelem szakon. Érdekli a marketing és a reklám világa, specializációja a horror és a társadalmi problémákkal foglalkozó filmek. [email protected]

Szólj hozzá!

Click here to post a comment