Fesztivál

Berlinale 2019: Báránybőrbe bújt farkas – A Hanna sajtókonferenciáján jártunk

A Berlinalén tartották a Hanna című sorozat világpremierjét. Az alkotók az első két epizód levetítését követően egy rövid sajtókonferencián meséltek a sorozat és az annak alapanyagául szolgáló film közti különbségekről, a produkció munkálatairól és személyes élményeikről.

Az Amazon berkein belül készült Hanna ugyan első pillantásra teljesen kilóg a fesztiválon vetített alkotások közül, mégis számos szálon köthető az eseményhez, illetve annak szellemiségéhez. Feminista nézőpont, sokszínűségre való törekvés, nemzetközi stáb. Csak néhány dolog, ami remekül mutatja, a Hannát hasonló diverzitás jellemzi, mint magát a berlini filmfesztivált.

A Hanna esetében a legkézenfekvőbb kérdés az, hogy vajon mi teszi indokolttá egy alapvetően kerek egész film újragondolását, sorozattá bővítését. Erre az eredeti alkotás forgatókönyvét is jegyző David Farr adta meg a választ. Állítása szerint a címszereplő Hanna eredettörténetének és karakterének számos olyan érdekes aspektusa vár még feltárásra, melyek az alig kétórás mozifilm kötött játékideje, az anyagi megfontolások és Joe Wright erős rendezői víziója miatt nem kerülhettek be a 2011-es filmbe.

A nyolc epizódból álló (részenként pedig nagyjából ötvenperces) első évad lehetővé tette, hogy még jobban elmélyítsék a karaktereket, és olyan vadonatúj szálakkal gazdagítsák a cselekményt, melyek tovább árnyalják, színesítik az eredeti történetet.

„Minden elismerésem Wrighté, de amíg ő egy elemelt, meseszerű sztorit hozott létre, melyben jó és rossz harcát látjuk, addig én egy „földhözragadtabb”, valóságosabb változatot preferálok” – nyilatkozta az író, hozzátéve, hogy az általa elképzelt tévés verzió

a politikai/paranoia thriller és a coming-of-age-filmek különleges egyvelegeként születik újjá.

Farr meglehetően jártas már a thriller műfajában. Több évig volt a brit nemzetbiztonsági hivatalt, az MI5-ot bemutató Spooks című sorozat írója. 2016-ban John Le Carré Éjszakai szolgálat című könyvét adaptálta tévéképernyőre, míg 2017-ben egy életrajzi háborús-thriller, a Himmler agyát Heydrichnek hívják forgatókönyvét jegyezte.

Hanna sajtókonferencia a producerekkel /Fotó: Énekes Gábor

A Hanna újraírásakor azonban minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet a személyes szál kifejtésére is. A családdal kapcsolatos dilemmáknak, az apaság kérdéskörének vagy a tinédzserek beilleszkedési problémáinak a bemutatásával Farr a kreatív írás egészen újfajta tartományait fedezte fel. Mindezeken túl a nőiség és a szexualitás kialakulása is markánsabban jelenik meg a sorozatban, mint azt az eredeti változatban tapasztalhattuk.

Ezen témák megragadásához hatalmas segítséget nyújtott neki az első két epizód rendezésére felkért Sarah Adina Smith (Room 104, Legion), aki szerint a Farr-ral való első telefonbeszélgetésük alkalmával azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy egy húron pendülnek, és képesek tökéletesen kiegészíteni egymás munkáját. Habár a sorozatnak négy rendezője volt – nyilatkozta Farr – a legnagyobb felelősség Smith-t terhelte, mivel az első két epizód rendezése kulcsfontosságú. Itt alakul ki ugyanis a színészek közti kapocs, illetve az egész show hangneme.

Noha az eredeti film nagy rajongója, Smith a sorozat elkészítése előtt és közben szándékosan nem nézte újra Wright művét, inkább próbált elszakadni annak stílusától, hogy egy merőben eltérő hangnemben mutathassa be Hanna történetét. „Mindkettőnk célja az volt, hogy a film stilizált, mesei jellegét valahogy nyersebbé, mocskosabbá tegyük, ugyanakkor valamennyire hűek is maradjunk ehhez a nagyszerű alapanyaghoz.”

Hanna sajtókonferencia az alkotókkal /Fotó: Énekes Gábor

A sorozat másik nagy újítása, hogy sokkal jobban kidomborítja a női nézőpontot. Smith elmondta, hogy rengeteget beszélgettek a feminista filmteoretikus, Laura Mulvey által köztudatba emelt „férfi tekintetről”, mely a filmekben felbukkanó női karaktereket tárgyiasítja, kiszolgáltatottá teszi. Megjegyezte azt is, hogy sok rendező balga módon azt képzeli, ha egy erős, harcias nőt tesz meg főhősnek, akkor jól végezte a feladatát, holott a legtöbb ilyen karaktert semmi sem különbözteti meg a maszkulin férfi főhősöktől.

Hanna karaktere azért olyan érdekes – nyilatkozta Smith –, mert a társadalomtól elszeparáltan, egy erdőben nevelkedett, így nem alakultak ki benne a társadalmi nem (gender) szokásos formái. Tulajdonképpen mentes azoktól a súlyos elvárásoktól, amit a környezete helyez az emberre.

A sajtókonferencián jelen volt a Hannát játszó Esmé Creed-Miles is, akinek ez volt az első komolyabb szerepe. Elmondása szerint csak ritkán szokott kimozdulni otthonról, ezért először tartott ettől a produkciótól. A sorozat ráadásul hat országban, többek közt Spanyolországban, Szlovákiában és Magyarországon forgott. Sőt, néhány jelenet erejéig még Marokkóba is elhajózott a stáb egy része, a fiatal színésznő azonban remekül vette az akadályokat.

Mivel az akciójelenetek nagy részében valóban Miles szerepel, ezért komoly felkészülés előzte meg a forgatást. A színésznőnek a napi kétórás jóga, kondi- és kardióedzés mellett különböző harcművészetek alapjait is el kellett sajátítania, hogy a harcjelenetek hitelesnek és brutálisnak tűnjenek. Arra a kérdésre, hogy hogyan bírta ezt a megterhelő folyamatot, csupán ennyit válaszolt: „Napi 14 óra forgatás során annyira magába szív a karakter, hogy még az ebédszünet során is nehéz kilépni belőle. Egyszerűen nincs időd másra gondolni, végig a karaktered fejében maradsz, az ő szemével látod a világot.”

A hat hónapos forgatás az egész stáb számára kimerítő volt. Az említett marokkói forgatást például gerilla-filmezéssel oldották meg, mivel először nem volt betervezve. A rendezőnőnek azonban egy fotózás alkalmával annyira megtetszett a helyszín, hogy végül kiharcolta magának. „Hatalmas felelősséget vállaltam magamra, mert ez a plusz forgatás egy oda-vissza hatórás hajóutat is jelentett a csapat számára. Visszatekintve örülök, hogy meg mertük hozni ezt a döntést, mert a végeredmény magért beszél.”

Az autentikusságra való törekvés máskor is komoly akadály elé állította őket.

A sorozat első epizódja szinte mindvégig egy hatalmas erdőben játszódik, a rendezőnő pedig egy ehhez megfelelő távoli és vadregényes tájat keresett, melyet végül Szlovákiában talált meg. „Mivel tél közepén forgattunk, a fagy hatására a generátorok folyton leálltak az éjszaka közepén, amitől minden létező eszközünk felmondta a szolgálatot… Brutális élmény volt.”

A Hanna összes része március 29-től válik elérhetővé az Amazon Prime-on.

Énekes Gábor

Énekes Gábor

Énekes Gábor a Filmtekercs gyakornoki programjában vesz részt. Ha te is jelentkeznél, kattints ide!

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..