Fesztivál

Berlinale 2019: Bőséges, de gyenge?

Óriási a hajtás, rohangálunk, hogy elcsípjünk egy-egy jobb darabot a felmérhetetlenül nagy kínálatból. Sajnos Zhang Yimou filmjét az utolsó pillanatban visszavonták a programból – és az eső is esett egész nap.

Hangulat

Gyenge termés

Egy-egy nagy fesztiválon van, hogy akár 4-5 filmet is ledarálok zsinórban – az idei Berlinalén azonban jó, ha három filmre beülök egy nap. Az igazság az, hogy az idei fesztivál programja hosszú évek óta az egyik legérdektelenebb. A mennyiség vitathatatlan – a minőség azonban kérdéses. Időről időre összefutok a magyar kollégákkal – míg Finnországból alig három újságíró érkezett, kis hazánk legalább egy tucat kritikussal képviseli magát –, és az értékelések a nézhetetlentől az egész korrektig terjednek. Semmi katarzis, semmi igazán átütő filmes csoda. Persze lehet, hogy majd fogjuk a fejünket a buli végén, hogy kihagytunk néhány gyöngyszemet, de ilyen filmmennyiségnél igazán lutri, hogy az ember elcsípi-e a legjobb darabokat. Sajnos a pletyka sem segít sokat, ugyanis a filmek rendszerint csak két napig vannak műsoron; mire az emberhez eljut egy jobb darab híre, már nyoma sincs a programban – így maradtam le a magyar mozikat nagy eséllyel elkerülő, az idei versenyprogramot megmenteni látszó mongol és macedón alkotásról, az Öndögről és a Gospod postoi, imeto i’ e Petrunijáról. (Molnár Kata Orsolya)

Öndög – az egyik film, amiről lecsúsztunk…
A bőség zavara

Számomra sem érződött olyan erősnek az idei mezőny, de a Berlinben töltött pár nap során szép fokozatosan egyre több (nagyjából négy-öt) olyan filmet láttam, melyek azóta is élénken élnek bennem, foglalkoztatnak. Kezdő filmfesztiválozóként el kellett telnie egy kis időnek, mire belerázódtam a folytonos jövés-menésbe, illetve mire átláttam, hogy melyik filmet milyen program keretében vetítik. Végül összejött, de még így is voltak olyan alkotások, melyekről idő hiányában lecsúsztam vagy amikről le kellett mondanom egy másik film javára. A Berlinale egyik legklasszabb jellegzetessége a hatalmas és változatos filmes termés, paradox módon a legfrusztrálóbb jelenség is egyben. Ugyanis falhatod akármilyen szorgosan a filmeket, mindig marad olyan, melyre már nem lesz kapacitásod. (Énekes Gábor)

A műsorból törölve

Kína nem kímélte a Repülő török klánja, a Hős és A Nagy Fal rendezőjét, Zhang Yimout: a titkos befutómnak remélt filmet, a nemzetközi forgalmazásban One Second címet kapó Yi miao zhongot „technikai okokra” hivatkozva az utolsó pillanatban hívták vissza a versenyből. A kulturális forradalom alatt játszódó film, mely Yimou személyes tisztelgése a mozi előtt, feltehetően a témájául szolgáló kényes korszak miatt nem kapott zöld utat a kínai államtól. Sajnos nem ez volt idén az egyetlen vérvesztesége az országnak: a Generation 14Plusz szekcióban a Better Dayst sem láthatták a nézők – állítólag azért, mert a film nem készült el időben. A Variety értesülései szerint azonban cenzorok áldozatául esett a film: Derek Kwok-cheung Tsang hongkongi rendező filmje állami koprodukcióban készült, ezért bukhatott el. (Molnár Kata Orsolya)

Közönségtalálkozó a Man You című film után / Fotó: Énekes Gábor

Filmek

Man You

Múlt és jelen, valóság és képzelet tökéletes összemosása képezi a kínai Zhu Xin debütáló munkájának, a Man You központi elemét. A film főhőse a 14 éves Li Senlin, aki nagynénje múltba révedő anekdotái hatására egy különös mentális utazás részesévé válik. Az idősíkok és tudati folyamatok közti kauzális kapcsolatok ilyen konzekvens újraértelmezése/felszámolása Alain Resnais Tavaly Marienbadban című klasszikusával rokonítják Zhu Xin alkotását. Egy fontos különbség viszont akad: a Resnais filmjét jellemző hideg, elidegenítő előadásmódot itt igéző képek, sejtelmes és andalító zenék, illetve egy olyan kellemes atmoszféra váltja fel, melynek megteremtése már önmagában is rendezői bravúr. (Énekes Gábor)

Photograph

Különösen szívmelengető élmény volt Ritesh Batra odahaza majd a Cirko Film forgalmazásában bemutatkozó filmje, a Photograph. A rendkívül szofisztikált szerelmi történet méltó párja a Tű, cérna, szerelemnek, csak itt most a szerelmesek női tagja áll a társadalmi ranglétrán magasabban. A rendezőt egyébként a hazai nézők is ismerhetik az Ezerízű szerelem című filmje révén – aki szeretne elmerülni egy hasonlóan érzékeny szerelmi történetben, a Photograph ideális választás lesz számára. (Molnár Kata Orsolya)

Photograph
The Souvenir

Joanna Hogg legújabb alkotása (a kiemelt képen) a művészi önkifejezés nehézségeit járja körül. Főhősünk, Julie, aki rendező akar lenni, ám saját bizonytalansága, illetve szeretetteljes, de a munkáját inkább hátráltató, semmint előremozdító párkapcsolata miatt számos akadállyal kell szembenéznie.  A Tilda Swinton, Honor Byrne Swinton (aki Tilda Swinton lánya) és Tom Burke szereplésével készült The Souvenir az Antonio-filmek számos jellegzetességet (így a kamerakezelést, cselekményvezetést stb.) boronálja össze a nyolcvanas évek angliai miliőjével. (Énekes Gábor)

Énekes Gábor

Énekes Gábor

Énekes Gábor a Filmtekercs gyakornoki programjában vesz részt. Ha te is jelentkeznél, kattints ide!

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. kataorsolya@filmtekercs.hu

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..