Fesztivál Fókuszban

BIDF 2014: Nézzünk jó dokukat!

Augusztusra várvaSzeptember 24-28. között eddig sosem látott dokumentumfilmes seregszemle lesz Budapesten. A Sós Ágnes nevével fémjelzett és többek között általa szervezett nemzetközi fesztiválon közel 100 ország képviselteti magát a rendező vagy a film témája által, de helyet kap egy 25 dokumentumfilmből álló magyar válogatás is a rendszerváltás óta eltelt 25 évből. Körülnéztünk hát a vetített programban, találtunk néhány ígéretes darabot.

A BIDF az új betűszó, amit remélhetőleg minden filmszeretőnek meg kell tanulnia nemcsak Magyarországon, hanem idővel a világ más tájain is. Budapest International Documentary Festival, vagyis nemzetközi válogatás nemzetközi zsűrivel: a világ legjobb kreatív dokumentumfilmjeinek bemutatása és díjazása a terv. Négy szekció négy különböző zsűrivel (plusz operatőri díj) – utóbbiak összeállításakor a szervezők célja láthatóan az volt, hogy a döntéshozók között egyszerre üljön nemzetközi hírű dokumentumfilmes elnök és frissen vagy még egyáltalán nem végzett filmes egyetemista is, így nevelve ki talán utánpótlást a dokumentumfilmes szakmának. A kreatív dokumentumfilm sajátja, hogy olyan eszközökkel nyúl valós, akár jelenleg is zajló témákhoz, amelyek egyébként a játékfilmeket jellemzik. „Jó esetben csak annyi különbözteti meg a játékfilmtől, hogy nincs előre megírt forgatókönyv. A rendezőnek van egy határozott elképzelése, hogy mire szeretné kifuttatni a filmet, de annak részleteit az élet írja” – mondta Sós Ágnes, a fesztivál társigazgatója még augusztusban egy nekünk adott interjúban. Ezeket a filmeket gyűjtötték csokrokba a szervezők, és vetítik le csütörtöktől vasárnapig a Corvin moziban.

 

Mert rólunk szól

Történetek, amiket az élet ír, és amiknek a rendezők „csak” fazont adnak, érzelmileg megigazítják, hogy annak a játékfilmekhez hasonló katarzisa legyen. Ha az ember egy játékfilmben magára ismer, egy kreatív dokumentumfilmben még inkább. Nem csoda hát, hogy a szekciók elnevezése is az Emberre utalnak: Mert gyerekek vagyunk, Mert szabadok vagyunk, Mert dolgunk van. Ez egészül ki egy rövidfilmes szekcióval, így téve teljessé a versenyprogramot. A kreatív dokumentumfilmek stílusára és is a szekciók neveire is rímel a fesztivál szlogenje: “Mert rólunk szól.” Rólunk, magyarokról szól az a kiegészítő információs blokk is, amely „25 év 25 film” címmel a rendszerváltás óta eltelt 25 év magyar dokumentumfilmjeinek legjobbjaiból válogat. Így kerül vászonra Almási Tamás Sejtjeinkje, Ember Judittól az És ne vígy minket a kísértésbe, a zsűritag Ferenczi Gábor Overdose – Vágta egy álomért című mozija, az Új Eldorádó, a Videoton sztori vagy éppen Sós Ágnes filmje, a Láthatatlan húrok. A Hot Docs panoráma válogatás pedig a világ egyik legnagyobbjának tartott dokumentumfilm fesztiváljáról hozza el a legérdekesebb darabokat.

 

De lássuk, mit lássunk!

Körülöttünk lévő témákat dolgoznak fel a fesztiválon bemutatott dokumentumfilmek, de szekciónként egyet-kettőt érdemes kiemelni.

Ai Weiwei: Az ál-per (Andreas Johnsen, Dánia)
A kínai művész egy másik története néhány éve a magyar mozikat is megjárta, a Mert szabadok vagyunk szekcióban azonban a különc figura életének későbbi történetét figyelhetjük. Ai Weiwei, a rendkívül sajátos humorú rendszerkritikus alkotó fotóiban, performanszaiban nem hagy minket tespedni karosszékben, hanem állandó cselekvésre, környezetünk megjavítására sarkall. És ha azt kérdeznénk tőle, nem fél-e a hatalomtól és tettei következményeitől, minden tettével azt kommunikálja, nem neki van félnivalója.

 

Megzavart figyelem (Erlend E. Mo, Dánia)
Egyre több gyereket kiáltunk ki figyelemzavarosnak vagy hiperaktívnak, pedig gyakran nem zavaros, csak hiányos a figyelem. A thesszaloniki dokumentumfilm fesztivál zárófilmje Budapesten a Mert gyermekek vagyunk szekcióban kapott helyet, rendezője egy sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó iskolában forgatott éveken keresztül, hogy bemutassa, milyen az, amikor nem a sokszor súlyos mellékhatásokat okozó gyógyszerekkel kezelik ezeket a pszichés problémákat, hanem egy speciális nevelési programmal érnek el csodákat.

 

Augusztusra várva (Teodora Ana Mihai, Belgium)
Szerettem volna elmesélni egy emigrációs történetet, mert ezeknek sosem vagyunk igazán szemtanúi. És persze rendkívüli módon inspiráltak főszereplőim, ezek a talpraesett és bátor gyerekek” – nyilatkozta a Bukarestben született 33 éves rendezőnő az Indiewire-nek, miután dokumentumfilmje óriási sikert és díjat hozott neki a Hot Docs Fesztiválon, Kanadában. A film az előzetes alapján nagyon finom, érzékeny darabnak tűnik, és a hét, önmagát nevelő román testvér, akiknek anyja Torinóban dolgozik, egyszerre éreztet bennünk szeretetet és fájdalmat, csalhat valószínűleg mosolyt és könnyet is az arcunkra.

 

Felvidék – Horná zem (Vladislava Plančíková, Szlovákia)
Az emlékek életre kelnek, hogy ebben az animált dokumentumfilmben leleplezzék, mennyire be tudnak avatkozni a jelenbe a történelmi igazságtalanságok és családi titkok. Itt, Európa közepén, csaknem minden családnak van el(nem)feledett titkolnivalója. Vladimíra Plančíková rendező saját családja titkainak nyomába ered. Személyesen, érzékeny módon összegyűjtötte azon generáció történeteit, amelynek sorsát a nemzetiségileg vegyes Felvidéken átrendezték a politikusok a II. világháború utáni kemény döntései. A film a még ma is aktuális és tabuként kezelt szlovák-magyar kapcsolatok témáját veszi górcső alá.

 

Egy másik éjszaka a Földön (David Munoz, Spanyolország)
Jim Jarmusch klasszikusát nemcsak címében, hanem témájában is idézi ez a film, ami az arab tavasz idején, taxikban játszódik. Az események zajlanak, a kerekek forognak, a történetek pedig mind egymás után szépen összeraknak valamit, amiből kicsit mi, európaiak is képet kapunk arról, mi történt a Tahrir téren.

 

Besence Open (Kovács Kristóf, Magyarország)
Van-e szükség teniszpályára egy 126 fős, extra munkanélküliséggel küzdő, szegény baranyai falunak? A válasz nyilván, hogy nem. Ha pedig ez ilyen egyszerű lenne, valószínűleg ez a film sem készült volna el. Kovács Kristóf alkotása jól adagolt humorral nyúl egy egyébként nem vicces témához, és bizonyítja be, hogy igenis van helye magyar dokumentumfilmnek a világ legjobbjai között.

 

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..