Fesztivál

Bollywoodi filmklub indul a Sambhala Tibet Központban

Hihetetlen, mégsem valótlan azt állítani, hogy Shahrukh Khan az indiai mozi legmeghatározóbb alakja. 72 filmben játszott – nagyobb részt – főszerepet, s ezzel a filmmennyiséggel több mint 20 évnyi bollywoodi filmtörténet résztvevője. Kikerülhetetlen személy, de miért is akarnánk kikerülni? Megnyerő mosoly, kisfiús pillantás és indiai sárm. A külsőségek mellett tudatos szerepvállalás, többek között a vallási tolerancia jegyében. S hogy milyen színész? Először is: bollywoodi, tehát európai szemnek szokatlan. Másodszor: egy igazi sztárszínész, akinek fénye nem halványul. Sőt! Egyre változik, megújul: újabb és újabb arcokkal lepi meg rajongóit. De nem Shahrukh személye az egyetlen, amiért érdemes végigkövetni ezt az életművet (vagyis meghatározóbb állomásait), ugyanis filmjei által a bollywoodi filmeknek egy igen széles skálájával ismerkedhetünk meg. A házasságtematikából és egy korai szerzői jellegű alkotásból kiindulva, a történelmi, a reinkarnációs, a melodráma, a sport és az akció filmen át eljuthatunk a bollywoodi filmáradat nagy összefoglaló filmjéhez, majd egy, korszakváltást tükröző 2008-as zárófilmhez. Az életpálya megismerése közelebb repít Indiához és az ezerszínű ország táncos-zenés életvidámságához. Nem más ez a filmklub, mint egy repülőjegy nélküli utazás ígérete.
Hihetetlen, mégsem valótlan azt állítani, hogy Shahrukh Khan az indiai mozi legmeghatározóbb alakja. 72 filmben játszott – nagyobb részt – főszerepet, s ezzel a filmmennyiséggel több mint 20 évnyi bollywoodi filmtörténet résztvevője. Kikerülhetetlen személy, de miért is akarnánk kikerülni? Megnyerő mosoly, kisfiús pillantás és indiai sárm. A külsőségek mellett tudatos szerepvállalás, többek között a vallási tolerancia jegyében. S hogy milyen színész? Először is: bollywoodi, tehát európai szemnek szokatlan. Másodszor: egy igazi sztárszínész, akinek fénye nem halványul. Sőt! Egyre változik, megújul: újabb és újabb arcokkal lepi meg rajongóit. De nem Shahrukh személye az egyetlen, amiért érdemes végigkövetni ezt az életművet (vagyis meghatározóbb állomásait), ugyanis filmjei által a bollywoodi filmeknek egy igen széles skálájával ismerkedhetünk meg. A házasságtematikából és egy korai szerzői jellegű alkotásból kiindulva, a történelmi, a reinkarnációs, a melodráma, a sport és az akció filmen át eljuthatunk a bollywoodi filmáradat nagy összefoglaló filmjéhez, majd egy, korszakváltást tükröző 2008-as zárófilmhez. Az életpálya megismerése közelebb repít Indiához és az ezerszínű ország táncos-zenés életvidámságához. Nem más ez a filmklub, mint egy repülőjegy nélküli utazás ígérete.
A filmklub továbbá nem csak filmélményt kíván nyújtani, hanem egy csipetnyit abból a hangulatból, ahogyan Indiában néznek filmet: családi, közösségi élmény teával, beszélgetéssel. A filmeket (neves) meghívott előadók vezetik fel, ezzel a moziidőt (mely indiai filmek esetén közel három órát jelent) majdhogynem egész délutános programmá bővítve.
Helyszín: Sambhala Tibet Központ, Budapest, 1012 Attila út 123. (az Astoriától 5 megállóra az 5-ös busszal)
Időpont: 2010. szeptember 26-tól december 12-ig vasárnaponként délután 6 órától
Belépő: felajánlás
A filmklub vezetője: Keller Mirella
További információ: www.tibet.hu/mozi
Megjegyzés: A teákat a  Védegylet Egyesület (fair trade munkacsoport) biztosítja.
12/1
Dilwale Dulhania Le Jayenge (Aki bátor, azé a menyasszony)
r.: Aditya Chopra, 1995
189 perc
meghívott előadó: Vajdovich Györgyi
az előadás témája: Bevezetés a bollywoodi film világába
időpont: 2010. szeptember 26.
megjegyzés: magyar felirattal
A Dilwale Dulhania Le Jayenge (Aki bátor, azé a menyasszony) kultuszfilm Indiában: a legnagyobb bevételt hozó indiai filmek között szerepel és a valaha leghosszabb ideig vetített mozifilm. Ez a film tette sztárrá Shahrukh Khan-t és talán ez az a film, amiből a legtöbb indiai tud idézni egy mondatot, egy dallamot, vagy egy táncmozdulatot. A film az igaz szerelemről és az igaz szerelem elnyerésének nehézségeiről, hagyományról és a modern szokásokról szól, mint a bollywoodi filmek zöme.
12/2
Karan Arjun (Karan és Ardzsun)
r.: Rakesh Roshan, 1995
175 perc
meghívott előadó: Surga Melinda
az előadás témája: A reinkarnációs bosszúdráma
időpont: 2010. október 3.
megjegyzés: magyar felirattal
A reinkarnációs bosszúdráma vérbeli indiai műfaj, habár itt sem pusztán a bosszú a téma, ugyanis igazi maszálá filmről van szó, ahol az akciójelenetek, a szerelmi románc, a melodramatikus elemek és a humor hasonló mértékben vannak jelen, s melynek Rakesh Roshan rendező különösen nagy mestere. A történet egy testvérpárról szól, akik igazságtalan halálukat következő életükben torolják meg. Shahrukh Khan Salman Khan-nal játszik együtt, így két félisten is színre lép, a félisten színésznőkről nem is beszélve!
12/3
Kuch Kuch Hota Hai (Valami mindig történik)
r.: Karan Johar, 1998
177 perc
meghívott előadó: Tóth Szabolcs
az előadás témája: Az indiai vallásos énekek
időpont: 2010. október 10.
megjegyzés: magyar felirattal
Egy igazi hindusztáni élete során csak egyszer szerelmes és csak egyszer házasodik. Vagy mégsem? A Kuch kuch hota hai-ból megtudhatjuk, hogy milyen sokrétű indoklás és mekkora támogatás kell ahhoz, hogy egy férfi újraházasodhasson felesége halála után, s hogyan lehetséges, hogy ennek a férfinek (akit természetesen Shahrukh Khan alakít) két szerelme legyen élete során.
12/4
Ashoka (Asóka)
r.: Santos Shivan, 2001
169 perc
meghívott előadó: az Új Akropolisz Filozófiai Iskola előadója
az előadás témája: Jainizmus, buddhizmus, történelem
időpont: október 17.
megjegyzés: magyar felirattal
Asóka a kora indiai történelem egyik legnagyobb alakja, az első indiai király, aki uralma alatt egész India területét (Dél-India kivételével) egyesítette. Eleinte nagyapja nyomdokait követve országát fegyveres hódítással növelte. Uralkodása nyolcadik évében sikeres hadjáratot vezetett az India keleti partjánál elterülő Kalinga állam ellen, ám a vérontás (közel 100 000 halott) mély megbánással töltötte el, ezért megtért buddhista világi hívővé, és ettől fogva a békesség és az emberszeretet hirdetésének szentelte életét. A filmben a történelemnél fontosabb a látvány, a hangulat, még ha alapvetően figyelembe is veszi Asóka élettörténetét.
12/5
Pardes (Idegen földön)
r.: Subhash Ghai, 1997
188 perc
meghívott előadó: Vajdovich Györgyi
az előadás témája: Indiaiak Indián kívül
időpont: 2010. október 24.
megjegyzés: magyar felirattal
Ganga Indiában nőtt fel, de apja régóta Amerikában élő barátja fiának ígérte őt. A lány engedelmeskedik apja akaratának, de az idegen földre érve kénytelen megtapasztalni az idegen kultúra másfajta gondolkodását, amit indiai szíve sehogyan sem tud elfogadni. Szerencsére az igaz szerelem itt is utat tör magának.
12/6
Om Shanti Om (Om Shanti Om)
r.: Farah Khan, 2007
162 perc
meghívott előadó:  Tóth Luca
az előadás témája: Filmes önreflexió
időpont: 2010. október 31.
megjegyzés: magyar felirattal
Bizonyos értelemben összefoglaló film, hiszen az Om Shanti Om Shahrukh Khan eddigi pályájának számos állomását megidézi. Filmes önreflexió indiai módra. Viszont film élvezetéhez szükséges némi „előnézettség”, vagyis némi bollywoodi filmismeret.
12/7
Devdas (Dévdász)
r.:  Sanjay Leela Bhansali, 2002
185 perc
meghívott előadó: Gulyás Ildikó
az előadás témája: A klasszikus indiai tánc
időpont: 2010. november 7.
megjegyzés: magyar felirattal
Saratchandra Chattopadhya 1917-es regényén alapuló történet, mely Devdas Paro iránti elemésztő szerelméről és Chandramukhi, a kurtizán viszonzatlan szerelméről szól, mára klasszikussá vált. A film a szokásosnál is látványosabb és érzelmesebb, nézői a szokásos bollywoodi táncok mellett klasszikus indiai táncjeleneteket is láthatnak. Ez esetben nincs keveredés, a melodráma kiemelkedő hangsúlyossággal uralja a filmet.
12/8
Veer-Zaara (Vír és Zára)
r.: Yash Chopra, 2004
192 perc
meghívott előadó: Sági Péter
az előadás témája: Vallások Indiában
időpont: 2010. november 14.
megjegyzés: magyar felirattal
Szerelmi történetként tálalt India-Pakisztán konfliktusfilm. Vagy fordítva: szerelmi történet, melynek hátterét az országok és hatalmak kénye-kedve határozza meg. Az esszenciális mondanivaló az emberségről és a szeretetről persze bármilyen környezetben ugyanaz maradna, mégis érdekes adalékokkal szolgál a film. Kultúrák közt leomló és felépülő híd jelenik meg, melyet csak a szeretet tehet stabillá.
12/9
Don (Don)
r.: Farhan Akhtar, 2006
171 perc
meghívott előadó: Veres Attila
az előadás témája: A hollywoodi akciófilm hatása a bollywoodi mozira
időpont: 2010. november 21.
megjegyzés: magyar felirattal
A Don egy bollywoodi akciófilm: elegáns és kegyetlen. Shahrukh Khan pedig a rosszfiú szerepében tűnik fel. Igaz az énekes-táncos betétek nem maradnak el, de ezúttal – az eddig megszokottakhoz képest – egy igen modern alkotással, egy egészen más hangvétellel találkozhatnak a nézők.
12/10
Chak De! India (Hajrá, India!)
r.: Shimit Amin, 2007
153 perc
meghívott előadó: Krenn Gergely
az előadás témája: A sport és India
időpont: 2010. november 28.
megjegyzés: magyar felirattal
Shahrukh ezúttal egy női hokicsapat edzőjeként tűnik fel – mindez Indiában! A neves edző egy rosszul sikerült meccs után kénytelen továbbállni. Hét év után új csapat vezetője lesz, de ezúttal India különböző pontjairól érkező női sportolókkal. A film főcímdala egy India-lelkesítő induló – kétségkívül illik a bollywoodi sportfilmhez, ahol legalább annyit szurkolhatunk, mint egy valódi világbajnokságon!
12/11
Dil se.. (Szívből, igazán)
r.: Mani Ratman, 1998
163 perc
meghívott előadó: Dávid Kriszta
az előadás témája: Terrorizmus
időpont: 2010. december 5.
megjegyzés: magyar felirattal
A legkomolyabb – és talán a legtöbb szerzői törekvéssel megáldott – Shah Rukh Khan film a Dil se.. (Szívből, igazán). Az énekes-táncos jelenetek nem maradnak el, de a szerelem gyönyöre mellett a kegyetlenség naturalista ábrázolása és a társadalmi feszültségek okozta fájdalom is teret kap. A lebbenő szoknya könnyűségét a robbanó bombák és a szögesdrótok háttérképe ellensúlyozza.
12/12
Rab Ne Bana Di Jodi (Isten által teremtett pár)
r.: Aditya Chopra, 2008
167 perc
meghívott előadó: Sági Péter
az előadás témája: Házasodási szokások Indiában
időpont: 2010. december 12.
megjegyzés: magyar felirattal
A Rab Ne Bana Di Jodi (Isten által teremtett pár) arról szól, hogyan kerülhet egy feleség abba a helyzetbe, hogy választania kell a férje és a férje között. Shahrukh Khan ezúttal két szerepben, ami közül az egyik ránézésre cseppet sem vonzó: szemüveges, ügyetlen és unalmas. De ennél azért többről van szó! A rendező pedig nem más, mint Aditya Chopra, aki huszonnégy éve megrendezte a Dilwane Dulhania Le Jayenge-t (Aki bátor, azé a menyasszony), és azon kedves filmklubnézők, akik a legeleje óta követik a filmeket, igazi korszakváltásnak lehetnek szemtanúi (miközben a téma mit sem változott: szerelem & házasság).

Keller Mirella

Keller Mirella az ELTE-n végzett filmelmélet és filmtörténet, illetve magyar nyelv és irodalom szakon. 2008 óta publikál, 2011-ben Országos Diákzsűri tag volt. Jelenleg egy tajvani egyetemen tanul. A Nagyítás rovatot vezeti. [email protected]

5 hozzászólás

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..