Magazin

Brüsszel Fantastic Film Festival 2019: Holló a hollónak nem vájja ki a szemét

PET SEMATARY, from Paramount Pictures.

Április 9-én nyitja kapuját a Bozarban, Brüsszel felkapott kulthelyén a 37. Brüsszel Fantasztikus Filmfesztivál, melyen a világ elvarázsolt filmeket kedvelő apraja-nagyja gyűlik össze. E közelgő fesztivál programjából adunk most némi ízelítőt.

A brüsszeliek kedvelt kulturális helyszíne újra kitárja kapuját a világ második legnagyobb műfajifilm-fesztiváljának látogatói előtt. Az 1983-ban életre hívott esemény növekvő népszerűségét az új helyszínválasztás is igazolja. Mivel kinőtték az előzőt, nyolc évvel ezelőtt átköltözhettek a jóval nagyobb és több igényt is kielégítő Bozarba, ahol az előző évekhez hasonlóan idén is gazdag és változatos program várja az érdeklődőket. A brüsszeli fantasztikus filmfesztiválok minden évben kvintesszenciáját adják a fantasy, horror, sci-fi, thriller, zombi és ghost filmeknek. A fesztivál fődíjáért – az Arany Hollóért – a világ valamennyi részéről érkező filmesek mintegy száz alkotással versengenek idén.

Az előző évek hangulatát visszaidézve előre megjósolható, hogy az idei filmes seregszemle is „állati” sikeres lesz, hiszen már a fesztivál két nyitófilmjének is állatok az ihletői. Elsőként Kevin Kölsch és Dennis Widmyer filmjén, az USA-ban és Európában most bemutatott Pet Semataryn borzonghatnak majd a nézők, az 1989-es eredeti változat régóta várt remake-jén, mely Kedvencek temetője címmel már a hazai mozikban is látható. A Stephen King regényéből készült film egy amerikai családról szól, akik Bostonból egy nyugodalmasnak hitt kisváros állattemetője mellé költöznek, s az ott kibontakozó események lassan horrorrá változtatják az életüket. A nyitóceremónia másik, American Animals című filmjének érdekességét egy műfaji „csavar” adja. A fesztivál profiljába kicsit sem illő dokumentumfilmes Bart Layton igaz történetre alapozva, egy New York-i könyvtárban őrzött, módfelett értékes madártani könyv elrablásáról készített izgalmas fordulatokkal tarkított fél-dokumentum thrillert.

https://youtu.be/SKvPVvy2Kn8

Az idei fesztiválon az amerikai és távol-keleti országok adják a fősodort, a bemutatandó filmek közel felét ők forgatták, néhányat közülük más országokkal koprodukcióban. Mellettük a skandináv és a dél-amerikai országok neveztek még nagyobb számban, de az oroszok sem maradnak szégyenben a négy alkotásukkal. A programon végigtekintve szembeötlő két műfaj diadalmenete: a filmek mintegy harmadát a (pszicho-, akció,- apokalipszis-, medical-, disztópia-, neo-noir) thrillerek különféle változatai teszik ki, de a horror is csak kevéssel marad el mögötte, – és természetesen mindkét műfajban az amerikai és távol-keleti filmek viszik el a pálmát.

The Blood of Wolves

Az idei fesztivál egyik fénypontjának ígérkezik a thai Ping Lumprapleng The Pool című thrillere, melyben egy fiatal pár egy elhagyatott, hat méter mély üres úszómedence fogságába kerül, ahonnan nemhogy kiszabadulni nem tudnak, de a lefolyócső nyílásából még egy hatalmas krokodil is feltör. Kevésbé tűnik véresnek az orosz Olga Gorodetskaya misztikus thrillere, a Stray. Ebben egy kisfiát elveszített gyászoló házaspár fogad be egy fiút, akiről nem tudják eldönteni, hogy benne saját gyermekükre találtak-e rá, vagy ha mégsem, mit is jelent számukra a kisfiú.

The Pool

A horrorok közül The Blood of Wolves címmel Kazuya Shiraishi japán rendező yakuza filmje ígérkezik különösen izgalmasnak, melyben egy régi motoros zsarunak egy újonccal összeállva kell megtalálnia egy eltűnt yakuza tagot. De a házigazda belgák is kitettek magukért az Arno Pluquet által rendezett La Marriée el les morts vivants című horrorfilmjükkel. Ebben Belgium népességét egy rejtélyes és halálos vírus támadta meg, egy fiatal pár mégis az esküvőjük megtartása mellett dönt. A szerencsétlen döntés aztán véres, ugyanakkor tragikomikus események kezdetét jelenti. Hasonló témát dolgoz fel Antonio Tublén dán-svéd koprodukcióban készült zombifilmje is, a Zoo. Itt is világméretű járvány tör ki, ami elől egy fiatal szerelmespár a londoni lakásában barikádozza el magát. Ez a fekete humorú film épp annyira egy zombitörténet, mint az emberi természetet kigúnyoló párkapcsolati dráma.

Cities of Last Things

Egy fantasztikus filmfesztiválról természetesen a sci-fi sem hiányozhat, ennek szolgál jó példájául Wi Ding Ho koprodukcióban készített filmje, a Cities of Last Things. A 2050-ben, a közeli jövőben játszódó történet egy élete értelmét vesztett férfi erőszakba fordulásáról szól. Kritikusai szerint a film hangulata Wong Kar-wai és Hou Hsiao-hsie filmjeit idézi meg. És hogy mi se maradjunk ki ebből a jó buliból, a fesztiválon The Exploited címmel bemutatják Ujj Mészáros Károly tavaly elkészült filmjét is, melyet itthon X – A rendszerből törölve címmel már láthatnak a nézők.

Végül az idei fantasztikus filmfesztivál egy pszichothrillerrel és egy horrorfilmmel zárja kapuját. Neil Jordan Greta című parádés szereposztású thrillere egy fiatal nő, Greta (Chloe Grace Moretz) és egy idős özvegyasszony (Isabelle Huppert) hátborzongató fordulatot vett barátságáról szól. Ám Lee Cronin filmje, a The Hole in the Ground sem ígérkezik kevésbé körömlerágósnak. Ebben egy anya hatalmas lyukba zuhan a házuk közelében, s a fia eközben – az Omen filmeket megidézve – teljességgel átváltozik.

Greta

Már csak napok választanak el minket a közel két hétig tartó brüsszeli fantasztikus filmfesztiváltól, melynek eseményeiről a Filmtekercs is tudósít.

Argejó Éva

Argejó Éva szociológiát és filozófiát tanult az ELTE-n, a Magyar Televízió kulturális műsorának (Múzsa) szerkesztője volt, jelenleg az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárának munkatársa. Specializációja a társadalmi dráma, a sci-fi, a fantasy és a thriller.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com