Magazin

Budapest Pride LMBTQ-Filmfesztivál 2016: Túl a katonaságon – Yossi

yossi 2Az a legjobb az új generációs melegfilmekben, hogy már nem törekednek mindenáron a polgárpukkasztásra, hanem végre megtalálták azt az egyensúlyt, ami a szubkultúra számára szórakoztató, a széles közönségnek pedig tartalmas alkotást eredményez. Ennek ékes példája a Yossi.

Valamelyest vissza kell mennünk a múltba: 2002-ben Yossi (Ohad Koller) felcserként csapatvezető a libanoni határ közelében. A katonái által megbecsült tiszt titkos viszonyt ápol helyettesével, Jaggerrel (Yehuda Levi), akiről lényegében tudják a társai, hogy homoszexuális, de igazán ez senkit nem zavar. Amikor a tiszthelyettes egy éjszakai rajtaütésben halálosan megsebesül, felettese felvállalja a csapat előtt érzéseit, azonban ekkor már késő: Jagger Yossi karjaiban hal meg.

Eytan Fox rendező (Csinibabák) népszerű mozijához tíz évvel később készítette el a folytatást, a Yossit. A köztes évtized a főszereplő számára a gyász időszaka volt, amit a férfi tanulásba és munkába fojtott. 2012-ben már szívsebész, korábbi katonai fizikumából már szinte semmi nem maradt, férfiak még kevésbé. Élete akkor billen ki a nyugalmi állapotból, amikor Jagger édesanyja (Orly Silbersatz Banai) vizsgálatra érkezik, és akinek nehezen, de képes kitárulkozni Yossi. Ezt követően pedig a magányos férfi elkezdi újra megtalálni magát és az élet örömeit.

Yossi

A tíz évvel később játszódó, de mégis csak rövid időt felölelő folytatások a mai napig a Mielőtt-trilógia utánérzetét keltik bennem, amire néhány beállításában rá is játszik a Yossi. Másfelöl viszont inkább egy amerikai romantikus női film hatásai bontakoznak ki (mint mondjuk az Ízek, imák, szerelmek), ahol a megtört főhős egy utazás során tapasztalja meg, hogy van miért élni. Valahol a kettő között helyezkedik el a film, de semmiképpen nem azon a polgárpukkasztó vonalon, amelyet egyébként számos meleg tematikájú film (mint például az Idegen a tónál) képvisel.

A Yossi nagyon finoman, lágy érzelgősséggel mutat be olyan eseményeket, mint amikor egy férfi a gyászoló szülőknek elmeséli szerelmi viszonyát az elhunyttal (véletlenül se gondoljunk Tom a farmon-jelenetekre!). Ezt követően pedig kellő öniróniával mesél az online melegrandik abszurd szexközpontúságáról. Yossi átlagos ember, átlagos érzésekkel, akinek semmi szüksége a társadalmi frusztrációját a világ arcába üvölteni – egészen egyszerűen azért, mert nem frusztrált.

Yossi

A 2002-es Yossi és Jagger Izraelben attól vált úttörővé, hogy a hadseregben esetleg előforduló homoszexuális szerelmet, ha nem is természetesnek mutatta, de úgy állította be, hogy abban bizony semmi rossz nincs. A hadsereg nem támogatta a film elkészítését, de amikor azt tapasztalták, hogy népszerű, műsorra tűzték a tábori mozikban is. A 2012-es folytatásban a főhős ismét egy katonával kerül közeli viszonyba, és másodszor mondja azt, hogy valójában katonaság sokkal toleránsabb, megértőbb, mint például a szülők.

Azonban a Yossinak ez a mondanivaló újszerűséget már nem ad. Hogy mit kínál helyette? Voltaképpen semmit. Egyszerűen csak jó: kellemes a zenéje (köszönhetően a csodálatos hangú Keren Ann-nek), jó a humora, szép az üzenete. Ennek is lehet örülni, mert üdítő végre a homoszexualitás témájában ilyen filmet is látni. Épp ezért tökéletes a helye a 2016-os LMBTQ Filmfesztiválon.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com