Magazin

Budapesti Építészeti Filmnapok 2016: A természet visszaköveteli – Flóra, Fauna és a város rövidfilmblokk

Among_the_huts06-800x533A Budapesti Építészeti Filmnapok Flóra, Fauna és a város rövidfilmblokkja az épített és élő környezet sokszor abszurd találkozására irányítja a figyelmet a filmes szempontból talán kevésbé izgalmas, az építészet iránt nyitott nézőknek azonban sokat adó alkotásokon keresztül.

A blokk Oksana Nosach Disznóólak közt (fenti képen) című 6 percesével indít, mely igencsak megadja az alaphangot a válogatáshoz. A nyítóképeken feltűnő szögesdróton, paneleken, farmállatokon nehéz nem felkapni a fejünket. Az egymás követő képek szavak nélkül ütköztetik a nagyvárosi és a falusi lét attribútumait egyetlen térben. A lekoszlott panelek hegyként ölelik körül a völgyben búvó házakat, ahol egy asszony palántákat ültet, és ahol a disznók a szeméttelepen túrnak. A narráció hiánya nem gyengíti, épp ellenkezőleg, alá is húzza a film üzenetét: az élhetetlenség két arca lesújtó képet rajzol, melyet nem szükséges kommentálni.

A holland Beate Lendt NEXT 21 – egy kísérlet (bekezdés alatti kép) című, 2009-es filmjében az Osaka Gas 1989-es projektjét mutatja be. A kezdeményezés során olyan energiahatékony, zöld, szociális és rugalmas városi lakókörnyezet létrehozása volt a cél, ami a jövő építészeti kérdéseire is választ ad. Az ötéves ciklusokban fejlődő lakótömb nemcsak építészeti megoldásait, de az országhatárokon átívelő, több tervező csoport összehangolásával kialakított munkamódszert tekintve is úttörő jellegű. A film, mely erős szakmaiságából fakadóan inkább építészeknek és az építészet szerelmeseinek lehet izgalmas, erősen konvencionális megoldásokkal, beszélőfejes interjúkon keresztül mutatja be a tervezési folyamatot.next2104-800x533

Paul Azzopardi, Noé Basch és Etienne Feher 9 perces filmje a blokk talán legérdekesebb darabja. Az [in]closure egy ötvenéves tervet jelenít meg animáció segítségével. Az alapkérdés a következő: hogyan tud funkcionálni egy darab erdő, ha azt a városba költöztetjük. Már maga a kérdésfelvetés is rendkívül izgalmas, az igen látványos megjelenítés során kibontakozó válaszok – miszerint tökéletesen integráltan számos környezetvédelmi problémára hatékony megoldásokat adva – pedig még tovább fokozzák a néző lelkesedését.inclosure06-800x533

Miguel de Guzmán 3 perces kisfilmje, a Elii 072 Potlach (képen) szintén egy építészeti projekt bemutatására vállalkozott:  a szellemes látványelemekkel tarkított szösszenet az amerikai északnyugati partvidék ősi ajándékozási ceremóniáját, a potlachot dolgozza fel egy művészeti rezidencia-programra készült efemer építmények kíséretében. Az üvegházszerű kreációk folyton változó formában tűnnek fel egyszerre adva ismeretterjesztő és szórakoztató élményt.elii_potlatch02-800x533

A blokk egyetlen magyar filmje Csiha András és Máté Albert 2014-es alkotása a Biobrikett-szárító, Monor (alsó képen) egy rendkívüli projekt bemutatása. A 14 perces film a lehető legkonvencionálisabb módon, beszélő fejek segítségével, de remek zenével aláfestve és egy time-lapse betéttel is megspékelve, tökéletesen érthetően magyarázza el a programot, melynek keretében építészek egy flexibilis biobrikett-technológiát felhasználva egy közös építkezéssel segítik a hátrányos helyzetű közösséget Monoron.biobrikett_szarito_monor09-800x533

Míg filmes szempontból Alistair Oldham Bonnington tér című alkotása a blokk talán legkevésbé izgalmas darabja, tartalmilag mégis az egyik legérdekesebb a válogatásban. A rendkívül konzervatívan, beszélőfejes interjúk és kordokumentumok segítségével kommunikáló ismeretterjesztő film a nyolcvanas évek lakásfoglalóinak világába enged bepillantást a Bonnington tér bemutatásán keresztül. A tér egyfajta hippi kommunaként funkcionált évekig, ahol a lakók squat kávézót, természetes élelmiszereket árusító boltot, két közösségi kertet, éjszakai szórakozóhelyet és még egy tejbárt is üzemeltettek. A tér ma már nem lakott, de máig a modern fenntartható városi közösség mintájául szolgál.Bonnington_square08-800x533

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com