Magazin

BuSho 2016: Ezeket szerettük a magyar kisjátékfilmes versenyprogramból

Lassan vége a 12. BuSho Nemzetközi Rövidfilm Fesztiválnak, és mi idén is sok fajsúlyos magyar kisjátékfilmet láttunk.

Betonzaj (Kovács István)

Dia női kick-box harcos. Egyetlen bajnoki meccset kell megnyernie, és sínre kerül az élete. Mert az élete egyébként a magyar nyomor.

A hangsúly itt a minden személyes problémán felülemelkedő elszántságon van. Dia keményebb a környezeténél, nem rettentik el a gúnyolódók, és felülemelkedik saját, esendő testén és szeretetlen anyja hidegségén is. A Betonzaj csodás jellemrajz egy olyan lányról, aki Clint Eastwood millió dolláros bébijének hazai alteregója – szegény, rossz családból, mérhetetlen kitartással.

A film technikailag is kifogástalan, néhol egyenesen ámulatba ejtő. A harci jelenetek beleillenének egy sokmillió dolláros amerikai bokszfilmbe. Sztarenki Dóra játéka hibátlan, teljesen őszintén párba merném állítani Hillary Swankkel. A Betonzaj ámulatba ejtő alkotás: erős, ütős, és sosem viszi túlzásba önnön hatásosságát. Az ilyen filmek után kezdi az ember nagyon-nagyon remélni, hogy a rendező előbb-utóbb nagyjátékfilmek lehetőségét is megkapja. (Havasmezői Gergely)

Betonzaj

Romanian Sunrise (Visky Ábel)

Visky Ábel Romanian Sunrise című filmje Daniról szól, a magyar fiúról, aki fogja magát, és vonattal leutazik a román tengerpartra. A történet és az indítékok egészen lassan bukkannak a felszínre, a rendező az információkat egészen finoman adagolva teszi nyilvánvalóvá a fiú motivációját. A közös nyelv hiánya elősegíti, sőt kiköveteli a szereplők közti gesztusnyelvet, így apa és fia pár óra leforgása alatt rendkívül közel kerülnek egymáshoz. A komoly tartalom mellett szerencsére kapunk pár abszurd és humoros pillanatot is, ilyen, amikor az utazás során Dani a telefonján nézegeti apja fotóit, majd krimibe illően próbálja feltűnés nélkül követni apját, illetve az apa és fiú igyekezete a verbális kommunikációra négy nyelv, a magyar, a román, az angol és a német segítségével. (Szin Karolina)
RomanianSunrise

En Passant (Oláh Kata)

Szintén szép film az eddig inkább dokumentumfilmek és ismeretterjesztő filmek által ismert Oláh Kata En Passant-ja. Valakit visszavárunk, és a sakkversenyre készülő Andor fatalista módon ifjú fejében összeköti a várt rokont a sakkjátszma eredményével. Pazarul eltalált a történet ritmusa: megfelelő helyen és módon izgulunk, kiválóak a karakterek és a hozzá tartozó színészek is. Csukás Márton és az anyát alakító Gryllus Dorka párosa nagyon működik, a sakkversenyt szervező Scherer Péter annyira él, hogy lepattan a vászonról, Földessy Margit igazi nagymama, ahogy a többi szülő is egyszerűen remek. A film végére talán kiderül, mire a nagy izgulás, anya és fia szeretetkapcsolata pedig végig hiteles marad. (Sergő Z. András)

Buborék (Pusztai Ferenc)

Szintén erős hangulatot ad Pusztai Ferenc a 15. blokk egyik legérdekesebb darabjában. A Buborék egy gyermekkori trauma, a szülők válásának izgalmas feldolgozása. A rendező egyszerre játszik idővel és térrel, párhuzamos idősíkokkal és önmagába harapó térszervezéssel operálva. Ebben a furcsa szerkesztésben maga a buborék egy képernyőre zavaróan hegesztett mellékszereplő, mely a mulandóság és súlytalanság teljesen felesleges szimbólumaként rág a szánkba enélkül is teljesen tisztán érthető gondolatokat. Ezzel a biztonsági játékkal együtt is érdekes a Buborék – bízom benne, hogy Pusztai következő, legalább ilyen emlékezetes filmjében, már kapaszkodók nélkül is biztosan lépdel majd. (Molnár Kata Orsolya)

buborek

Indián (Simonyi Balázs)

Simonyi Balázs neve több film kapcsán is ismert: (terep)SZEMLE című rövidfilmje a köldöknéző művészfilmes rendezők görbe tükre, az Egy szavazat pedig egy tökéletes panoráma társadalmunkról egy választási szavazókörben. A most bemutatott Indián című film egy úttörőtáborban adja paraboláját a felnőttek világának. Rudolf Péter mint táborvezető, Lengyel Tamás mint Tamás pajtás, és egy fiú, aki indián akar lenni. Kicsinálják a táborban, persze nem ezért. Apja Amerikába disszidált, és ezt a gyereken könyörtelenül megtorolják. Gusztustalanul nehéz film. (Sergő Z. András)
Indian_still_01

Szép alak (Kis Hajni)

A 13. blokk Kis Hajni 17 percesét tartalmazza. A Szép alak egy középiskolában takarító fiatal lány (Egyed Brigitta) története. Orsi egyhangú napjait tornatermi kosarazással és a takarítókocsin való rallyzással dobja fel. Amikor az igéző szépségű Luca (Milovits Hanna) elhagyja telefonját, Orsit kéri meg, hogy csörgesse meg. A lány névtelen üzenetekkel flörtöl Lucával, aki végül randira hívja – a találkozás nem pont úgy sül el, ahogy Orsi reméli. A történet így leírva sokkal izgalmasabb, mint amilyen a valóságban. Ugyanakkor Orsit nem zárjuk szívünkbe, nem drukkolunk neki – annál is inkább, mert olyan érzésünk van, hogy ez az egész neki sem igazán fontos. A két lány kapcsolata felületes, az alkotók nem veszik a fáradságot, hogy valódi tétet adjanak üzengetéseiknek – így pedig a nézői élmény is megmaradt egy impresszió szintjén. (Molnár Kata Orsolya)

szep_alak_kis_hajni

A répa (Lengyel Balázs)

A 12 perces A répában Lengyel Balázs a klasszikus orosz történet, a répamese parafrázisát adja. A hatalmasra dagadt répát apa (Trill Zsolt), anya (Tóth Orsolya) és fia (Cservák Zoltán) próbálja kihúzni, mikor autó tűnik fel: emberek mennek az erőműbe – innen kezdve a történet morbid fordulatot vesz. Az atomtól megdagadt zöldségért apa még ölni is hajlandó. A szinte mindvégig néma film több mint fekete humora azonban olyannyira kifinomult, hogy nem lehet nem elismerni. Nem csak a cselekmény izgalmas azonban: Réder György operatőr sejtelmes, ködbe vesző képei szinte horrorisztikussá teszik a filmet, ami erős hangulatával még sokáig elkíséri a nézőt. (Molnár Kata Orsolya)

Lengyel Balázs - A répa

Tökéletes befektetés (Simó Ibolya)

Megrázó film a Tökéletes befektetés, hiszen a szatirikus alaphelyzetből (a lúzer fiú egy isten háta mögötti benzinkutat kap a gazdag apjától) váratlanul kegyetlen gengszterfilm nő ki. A fiúra ugyanis szemet vet egy „helyi vállalkozó”, aki szívesen segítene felvirágoztatni az üzletet. Az ajánlat természetesen visszautasíthatatlan, a válogatott szörnyűségek pedig kérlelhetetlenül követik egymást az egész éjszaka tartó beavatási szertartás során. A film félelmetesen objektív és túlságosan hitelesnek tűnik – éppen ezért nehéz elfelejteni. (Gyöngyösi Lilla)

tokeletes_befektetes

Filmtekercs.hu

A Filmtekercs.hu Magyarország legnagyobb független online filmes lapja és a te kedvenc újságod.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com