Fesztivál Hírek

Cannes 2017: Kristóf György és vetélytársai az Un Certain Regard szekcióban

Cecilia Atan és Valeria Pivato: A sivatag menyasszonya

Miután megnéztük, kikkel versenyez Mundruczó Kornél, lássuk Kristóf György vetélytársait az Un Certain Regard szekció díjáért!

Míg az Arany Pálmáért általában a legnagyobb nevek versenyeznek, az Un Certain Regard szekció első helyéért rendszerint elsőfilmes, vagy karrierjük hajnalán álló alkotók. Nem véletlen, hiszen a szekció alapvető célja az eredeti, újszerű látásmóddal megáldott tehetségek felfedezése. Idén például a programba beválogatott 15 versenyfilm közül 7 bizony elsőfilm! De hogy gyorsan ellent is mondjak magamnak: a világhírű Mathieu Amalric francia színész-rendező Barbara című filmje nyitja meg a szekciót – igaz, az azonos nevű francia énekesnőről szóló alkotást csak versenyen kívül játsszák.

Elsőfilmesek

A magyar szemnek a legfontosabb Kristóf György jelenléte! Az Out, mint írtuk „ötvenen túli férfi kelet-európai utazásának és útkeresésének története abszurd humorral elmesélve” – egy kicsivel többet itt tudhattok meg róla.

Jelenetkép az Out című filmből

Két francia elsőfilm is szerepel a programban. Karim Moussaoui En attendant les hirondellesje (A fecskéket várva) napjaink Algériájában játszódik, három életbe nyújt bepillantást: egy gazdag ingatlanközvetítőébe, egy ambiciózus ideggyógyászéba és egy lány életébe, aki racionális megfontolásai és érzelmei között hányódik. A következő Léonor Serraille-tól a Jeune femme (Fiatal nő). Hősnője Paula (Laetitia Dosch), aki barátja akarata ellenére is követi őt Párizsba, de a férfi eltaszítja magától, és Paula beleveti magát a párizsi életbe. Annarita Zambrano Dopo la guerrája (A háború után) francia-olasz koproducióban készült elsőfilm. 2002-ben játszódik. Visszautasítják a munkajogi törvényt Bolognában. Valaki merényletet követ el egy bíró ellen. Kiújulnak a francia-olasz ellentétek, mert egy húsz évvel korábban Franciaországba menekült baloldali aktivistát gyanúsítanak a gyilkosság megtervezésével. Olaszország Marco kiadatását követeli, így a férfi menekülőre fogja, magával rángatva 15 éves lányát. Olaszországban élő családján is számon kérik korábbi bűneit.

Annarita Zambrano: After the War

Az amerikai Taylor Sheridan Wind River című thrillerének főhőse Cory (Jeremy Renner), akit traumatizált lánya halála, és vadászként dolgozik, prérifarkast és más ragadozókat ejt el. Egy nap megtalálja az erdőben egy megerőszakolt kamaszlány holttestét, és úgy dönt, segít az FBI-nak megtalálni az elkövetőt. Szintén nemi erőszakról szól Kaouther Ben Hania tunéziai rendezőnő The Beauty and the Dogs című filmje. A Meriem Ben Mohamed-ügy, egy valós történet alapján készült, egy fiatal lányról (Mariem Ferjani) van szó, akit két rendőr megerőszakolt Tunézia északi részében 2012 őszén.

Kantemir Balagov elsőfilmes orosz rendező Closeness című filmjéről semmi információt nem találni, viszont az Atlanti-óceán másik feléről többen is bejelentkeztek: Cecilia Atan és Valeria Pivato argentin női rendezőpáros La Novia del desiertója (A sivatag menyasszonya) argentin-chilei koprodukcióban készült, főszerepben Paulina Garcia chilei színésznővel és Claudio Rissi argentin színésszel.

Cecilia Atan és Valeria Pivato: A sivatag menyasszonya

Újabb latinok

Szintén Latin-Amerikából érkezik Michel Franco. A Las hijas de Abril (April’s Daughter) című alkotás a mexikói rendező (négyből) második filmje, amit beválogatnak ebbe a szekcióba. 2012-ben a Después de Luciával (After Lucia) szerepelt. Két éve pedig már az Arany Pálmáért is indulhatott a Chronic című alkotásával. Az Árpilis lánya egy nőről (Emma Suarez) szól, aki visszatér Mexikóba, hogy fölvegye a kapcsolatot kisebb lányával. Kiderül, hogy a 17 éves Valeria terhes. Szintén családi drámáról szól az olasz Sergio Castellitto Fortunatája. Fortunata nem rég vált el, egyedül neveli lányát. Róma külvárosában telepedett le, fodrászüzletet szeretne nyitni, hogy így önállóan és boldogan élhessen.

A francia Laurent Cantet ezúttal L’Atelier (Workshop) című alkotásával szerepel Cannes-ban. Antoine (Matthieu Lucci) részt vesz egy nyári workshopon, amelynek keretében hátrányos helyzetű fiatalok közösen megírnak egy krimit egy elismert írónő, Olivia (Marina Foïs) vezetésével. Az írási folyamatban feltárul a város, La Ciotat múltja és a 25 éve bezárt hajógyár sorsa, ám Antoine-t mindez hidegen hagyja, a jelen gondjai érdeklik. Hevesen szembeszáll a többiekkel és Oliviával, amit a nő egyszerre tart aggasztónak és vonzónak.

Laurent Cantet: Workshop

A többiek

A német Valeska Grisebach Westernje a mai Bulgáriában játszódik német építőmunkásokkal, akik a balkáni országba mennek dolgozni. Az elhagyatott vidék fölébreszti a férfiak kalandvágyát, ám szembe kell nézniük előítéleteikkel, bizalmatlanságukkal a helyiek iránt, akikkel nyelvi és kulturális különbségek választják el őket. Majd elkezdenek a falubeliek bizalmáért versengeni. Nemcsak a német rendezőnő filmje játszódik Bulgáriában, idén egy bolgár direktor, Stephan Komandarev Directions című filmjét is beválogatták a programba. A világ nagy és a megváltás a sarkon ólálkodik után kíváncsian várjuk ezt is!

A programot böngészve ázsiai színfoltokra is bukkanhatunk. A japán Kiyoshi Kurosawa Sanpo Suru Shinryakusha című sci-fijében három alien érkezik a Földre, emberi testbe költöznek, hogy így készítsék elő a Föld invázióját. Mohammad Rasoulof iráni függetlenfilmes Dregs című filmjéről viszont nincs információnk.

Verseny az Arany Kamera-díjért

Mivel Kristóf György elsőfilmes rendezőként vesz részt a fesztiválon, automatikusan nevezték a legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera-díjra is. Az „Un Certain Regard”-szekcióból rajta kívül még hat rendezőt jelöltek erre a kitüntetésre, az Arany Pálmáért versenyzők közül az amerikai Ben és Joshua Safdie Good Time című filmjét, valamint még két ezeken a kategóriákon kívül eső filmet, az iráni Anahita Ghazvinizadeh They című művét és Jude Ratnamtól a Demons in Paradise című francia-sri lankai dokumentumfilmet.

 

Szatmári Zsófi

Szatmári Zsófia francia főszakot és film minort végzett az ELTE-n, majd francia irodalom mesterszakot a Sorbonne-on. Specializácója a szerzői film, érdekli pedig a film és az irodalom viszonya, a filmek kapcsán felmerülő nyelvi és fordítási kérdések. Az Interjú rovatot szerkeszti. [email protected]

Hirdetés

Hirdetés