Magazin

Chris Marker retrospektív

chrism-marker A 10. Verzió Nemzetközi és Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál keretein belül Chris Marker munkáira emlékeznek a Francia Intézetben.

Chris Marker francia filmrendező 1921-ben született és 2012-ben 91 éves korában halt meg Párizsban. Az avantgárd rendező kísérletezései, dokumentumfilmjei megkerülhetetlen életművet hoztak össze, ami képzőművészetben, filmben és a multimédiában is nagy hatással vannak a kortárs alkotókra. 1996-ban Terry Gilliam A móló című rövidfilmből merített inspirációt 12 majom című mozijához, ahogyan a Terminátorra és a Mátrixra is hatással volt az alkotás. Chris Marker fétisállata, a macska is egy visszatérő elem a filmjeiben, mint ahogy politikai és filozófiai témái is.

A Crossing Borders című program tíz filmből álló retrospektív sorozattal (köztük A móló, a Nap nélkül, vagy a legújabb Ötös szint) tiszteleg Chris Marker emléke előtt. Emellett november 8-án 12.00 és 16.30 között a Francia Intézet előadást rendez, amelyen négy európai mozitörténész, Bernard Eisenschitz, David Čeněk, Bamchade Pourvali és Thomas Tode vitatja meg Chris Marker örök érvényű munkásságát, francia és angol nyelven, magyar szinkrontolmácsolással.

A Francia Intézet ezt írta az elhunyt rendezőről:
„Chris Marker a film, a fotó, a szerkesztés, az írás és a video-installációk területén alkotott jelentőset. Utazó filmesként a mozgókép történetének legszebb „cinema direct” darabját készítette el Nap nélkül címen. Harcos baloldali munkásságának középpontjában Franciaország és a hatvanas évek elején kezdődött fejlődés állt. Alain Resnais, Jean -Luc Godard, Agnès Varda és Armand Gatti pályatársaként részese volt a háború utáni dokumentarista reneszánsz, az un. francia rövidfilmiskola megteremtésében. Csak egy játékfilmet rendezett, a legismertebb “fotórománt” a sci-fi műfajban: A kilátóteraszt.”

Oksana Sarkisova, a program kurátora nyilatkozta:
Chris Marker filmes hagyatékának megértéséhez a filmművészet múltjára és jövőjére egyaránt reflektálnunk kell. A rendező munkái sokrétű kísérletek, amelyek a vizuális médium határait igyekeztek tágítani, miközben az álló és a mozgókép közötti produktív ellentét megértésére, a világ megközelíthetetlennek tartott távoli zugainak feltárására, illetve a szerzőiség és a közös munka újragondolására törekedtek. A rendező igazságosabb világ iránti társadalmi elkötelezettsége a különböző baloldali utópiák dokumentálására sarkallta; éles szeme és vitriolos tolla pedig hozzájárult a filmesszé műfajának kialakításához, mely az addig általában az objektivitást és az autenticitást hangsúlyozó dokumentumfilm-felfogással szemben játékosabb valóság-definícióval dolgozott és kitágította a szerzői szubjektivitás kereteit. Ahogy pedig a huszadik század végéhez értünk, Marker a komputer-technológia fejlődése által megnyíló új, nem-lineáris narratív megoldásokkal való kísérletezés elkötelezettje lett. Marker gazdag életművének minden fontosabb pillanatát felölelő programunk egy eredeti gondolkodású művész világképét és a filmművészet változó identitását kívánja bemutatni.

Tóth Nándor Tamás

Tóth Nándor Tamás külpolitikai és kulturális újságíró volt. A kettő metszetéből alakult ki filmes specializációja: a politikai témájú és a társadalmi változásokat feldolgozó filmek, valamint a Mediterrán-térség, Németország és Latin-Amerika filmművészete. A Filmtekercs Egyesület pénzügyi vezetője. tothnandor@filmtekercs.hu

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com