Fesztivál Fókuszban

A 360 fokos fordulat – Csak a baj van veled!

thetroublewithyou

Mind jól tudjuk: időnként kavics kerül az igazságszolgáltatás fogaskerekei közé. Pierre Salvadori krimi-vígjátéka, a francia Csak a baj van veled! egy igazságtalan ítélet lélekőrlő következményeivel foglalkozik.

Az igazságszolgáltatás intézményének igazságossága ideális vitaindító téma, amióta világ a világ. Naponta olvashatunk koholt vádakról, orruknál fogva vezetett peres eljárásokról, ártatlanul elítélt emberekről. A modern technológia kínálta lehetőségek korában DNS-tesztekre, tűéles kamerafelvételekre, precíz nyomkövetési módszerekre támaszkodva azt hihetnénk, hogy a bíróságok jogos ítéletet mondanak ki a büntetőjogi eljárások során. Sajnos mindezek ellenére rengeteg olyan felháborító eset akad még ma is, amelyek alaposan rácáfolnak naivitásunkra.

Pierre Salvadori (A házmester, Mosás, vágás, ámítás) azonban szívbemarkoló dráma (Halálsoron, A remény rabjai) vagy izgalmas thriller (A szökevény) helyett egy hagyományos, poénokkal téli vígjátékban dolgozza fel az igazságszolgáltatás bukását.

Jean Santi egy igazi helyi legenda, aki évtizedeken át küzdött rendőrként a bűn ellen. Özvegye, Yvonne (Adéle Haenel) két évvel férje halála után is hősi eposzokat mesél róla fiuknak, Theónak (Octave Bousset). Azonban egy bordélyházi rajtaütés során egy gyanúsítottól megtudja a szörnyű igazságot; egy korábbi ékszerbolti rablás során lefizették Jeant, és egy ártatlan férfira, Antoine-ra (Pio Marmai) kenték az egészet. A férje korrupciójától feldühödött nő lelkiismerete nem hagyja nyugodni, s elhatározza, hogy segít a nemsokára szabaduló Antoine-on.

Első ránézésre humornak semmi nyoma a történetben, és ez így is van rendjén.

Egy ilyen eset minden emberen nagy sebet üt, igazságérzetük tombol, az addigi erkölcsük pedig átrendeződik. Antoine-tól hosszú éveket raboltak el, a korrupt rendszer pedig láthatatlan s mégis rikító pecsétet helyezett homlokára, ami egy társadalmi perifériára száműzött gazfickóról árulkodik. A férfi mentális tébolya szabadlábra helyezése után azonnal észrevehető, amint elhagyva a fegyházat annak kapuja előtt könnyít magán. Felesége, a hűségesen várakozó Agnés (Audrey Tautou) később a szemére is veti; ártatlanul került rács mögé 8 évre, és most úgy érzi, hogy kedvére tombolhat, feledve korábbi normáit.

Az eltelt éveket mindketten megsínylették, hiszen a nő már tűkön ülve várta a pillanatot, amikor férje hazaér. Csakhogy ez korábban következik be, mint azt hitte, s a hosszú idő után hazatérő férfit kétszer is visszaküldi a kertkapuhoz, mert nem volt tökéletes a találkozásuk. 

A cselekmény előrehaladtával lassan kiderül, hogy Antoine-nak nem az okoz gondot, hogy visszaszokjon a társadalom által támasztott elvárásrendszerbe, nem az, hogy ne harapja le az őt megtámadó fickó fülét, miután ellopta annak barátnőjének tárcáját. Az esik nehezére, hogy feldolgozza a dutyiban töltött időszakot, az életreszóló hazugságot, aminek áldozatává vált. A korrupt és erkölcstelen rendszer lelki topronggyá változtatta.

thetroublewithyou2

Yvonne és új hódolója, Louis (Damien Bonnard) jelenítik meg minden jóérzésű ember lelkiismeretét és a kritizált intézmény legfájóbb vétkét; az objektivitásra rendeltetett, ám túlontúl egyénieskedő hozzáállását. A film mégsem enged elmélyedni a kritikus probléma feloldási lehetőségeiben, hiszen a játékidő előrehaladtával a komoly kérdésekre, néhány kivétellel, csupán béna gegek érkeznek válaszként.

A film csak időnként képes vérbeli vígjátékként működni.

Amikor például a szerelemittas Louis Yvonne-on mélázva észre sem veszi, hogy egy vele szemben ülő férfi épp fel akarja magát adni, amiért megölt valakit, az igazán frappáns és jól időzített ötlet, csakhogy a kettejük közti kommunikációs zavar poénját legalább további 3 alkalommal elsütik. Az efféle önismétlés persze még nem halálos bűn. És még a felszínesség sem az, de a film legnagyobb hibájaként arra épp elég, hogy elrontsa az eddig jól felépített élményt.

A Csak a baj van veled! lezárása azt sugallja, amennyiben ragaszkodunk a saját értékrendünkhöz és igazságérzetünkhöz, minden probléma elillan. Szereplői bár jól megírtak, a remeklő Pio Marmai egyszerre ijesztő és vicces Antoine-ján kívül semmilyen jellemfejlődésen nem esnek át. Életük ugyanazon pontba vezet, történetük pedig épp ott ér véget, ahol kezdődött, mintha sose derült volna ki Jean Santi bűne, fittyet hányva a logikára.

Hiába a remek főszereplő, a magvas gondolati mező vagy egy-két ötletes helyzet, a Csak a baj van veled! nem hajlandó épkézláb megoldást kínálni egy nagyon is fajsúlyos dilemmában, s azt közvetíti, hogy a gondokat elég egy laza mozdulattal lesöpörni vállunkról. Így tabukat feszegető kezdése után visszasilányul könnyed limonádévá, ami szól ugyan valamiről, de közben mégsem.

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel

Gyenes Dániel a PPKE kommunikáció szakos, filmen és újságíráson specializált hallgatója. Ha egy filmben egyszerre jelenik meg a misztikum és a társadalomkritika, nála tuti befutó.

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..