Magazin

Titanic 20: Eddig és nem tovább! – Fekete golyó

20285079A finnek nem éppen életvidámságukról híresek, így az áprilisi tél idején kezdjük is sejteni, mi lehet ennek az oka. Aku Louhimies történetének szereplőinek azért a rossz időnél alaposabb indokuk is van a busongásra: a Fekete golyó kőkemény film a függőségről, a családon belüli erőszakról, a dominanciáról és az alárendeltségről.

A film Marko Kilpi 2012-ben Savonia irodalmi díjat nyert Elävien kirjoihin című regénye alapján készült. A történet szerint Pike (Jessica Grabowsky), az egykori drogos lány most szabadult a börtönből 8 hónapos kislányával. Szeretne új életet kezdeni, de Lalli (Eero Aho), a kicsi apja, nem engedi, hogy múltjától eltávolodjon. Elias (Pirkka-Pekka Petelius), a rendőrségi drogcsoport nyomozója szeretné megmenteni a lányt, míg társa, Olli (Mikko Leppilampi) csak azon fáradozik, hogy végre felgöngyölítse az egyre több áldozatot szedő új drog körüli ügyet.

8-pallo_pressi1Aku Louhimies filmje annak ellenére, hogy igen lassan csordogál, egy percre sem veszti el a néző figyelmét. Hihetetlen feszültség süt a vászonról, mely elsősorban a remek színészi játéknak köszönhető. Jessica Grabowsky finom rezdülésekkel kelti életre a szerelme és gyermeke iránti kötelessége között örlődő nőt, de minden szereplő rendkívül hitelesen alakítja a rászabott karaktert. A feszültségkeltés eszköze a nézőpontok gyakori váltogatása is. Nemcsak a szereplők között kapcsolgatunk, de a lencse is változik állandóan, amin keresztül rájuk nézünk: hol egy ipari kamera, hol egy klipszerű flashback, hol egy távoli kivágat, mintha valaki kukkolná hőseinket. Mika Orasmaa operatőr rendkívül izgalmas képi megoldásokat használ – sajnos kicsit túl sokfélét is. Nem igazán tiszta a koncepció, gyakran tűnik öncélúnak a stílusok váltogatása. Ugyancsak nem teljesen világos, ki is a film főszereplője. Igazából egyik szereplőről sem tudunk meg eleget, ráadásul aránytalan is az egyes karakterek szerepeltetése a film különböző részeiben. A történet kezdetén sokat többet követjük Ollit, várjuk, hogy kiderül, mi is a múltját beárnyékoló tragédia, de nemcsak ez nem derül ki, az események alakulásában játszott szerepe sem igazán tiszta. Aránytalansági gondok vannak a film végével is. Feleslegesen hosszú a lezárás, és a film egészének nyersességéhez képest indokolatlanul édeskés is – ráadásul az egyik szál váratlan heppiendje tökéletesen előkészítetlen is.

8-pallo_pressi6Vannak gondok Aku Louhimies filmjével, de sokkal több az erénye. A különleges hangulat és az erős színészi játék mellett mindenképpen fontos kiemelni a Fekete golyó gondolatiságát is. A filmben az egyes szereplők közötti erőviszonyok, az alá-fölé rendeltség, a lelki és fizikai terror kérdései ezer oldalról villanak fel. A szerelem együtt kell járjon a birtoklással? A vérségi kötelék feloldoz a fizikai erőszak bűne alól? S bár a válaszok elméletileg egyértelműek, a film nagyon érzékletesen mutatja be, hogy bizony a gyakorlatban közel sem olyan egyszerű nemet mondani még ott sem, ahol már minden határ áthágatott – de lehetséges, még azok számára is, akiknek látszólag semmi reménye.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com