Fesztivál Fókuszban

Frankofón Filmnapok 2015: Hajszárítást 10 percben! – Amikor Bukarestre száll az éj, avagy Metabolizmus

Quand le soir tombe sur Bucarest OKAzt gondolsz, amit akarsz” – mondja egyik megahosszú jelenetében a főszereplőt alakító rendező, és ez az elhullajtott félmondat egyfajta értelmezési kalauzt is ad az önreflexív filmhez. Corneliu Porumboiu legújabb mozija egy locarnoi jelöléssel érkezett a Frankofón Filmnapok hétfői napjára.

Kétségtelenül Porumboiu a legnehezebb alakja a 2000-es években kirobbant román filmforradalomnak, akár témaválasztásával (Forradalmárok), akár a megvalósítás „felháborítóan dokumentarista” stílusával (Rendészet, nyelvészet) készteti a nézőt valami egészen más befogadói állapotra. Hozzá képest még Cristi Puiu Lazarescu úr halála című extrahosszú opusza is családi mozidélután, Cristian Mungiu vagy Radu Muntean filmjeiről, esetleg Radu Jude populáris, mégis a román újhullám filmjei közé tartozó alkotásairól már nem is beszélve. Az Amikor Bukarestre száll az éj, avagy Metabolizmus már címével is felkészít arra, hogy itt igenis a rendező fog nyerni.

A film úgy kezdődik, hogy a főszerepet alakító rendező – általa persze maga Porumboiu – arról lamentál éppen forgatott filmjének női főszereplőjével, hogy az igazán realisztikus filmeknek nem volna szabad időben tömöríteni, mindent úgy kell látni, ahogy az megtörténik. Kis híján ezt látjuk megvalósulni magában a filmben is.

A Metabolizmus azonban csak elsőre tűnik polgárpukkasztónak. Noha már az alcím – anyagcsere – is sejtet egy értelmezési lehetőséget, hiszen a filmben fókuszban vannak a közös evés és szexuális aktus jelenetei, de ez most mindegy is. Sokkal fontosabb és érdekesebb kérdés az, ahogy Porumboiu a filmes önreflexió elméleti és gyakorlati kérdéseit feszegeti. Az egész történet alapja, hogy a rendező, Paul (Bogdan Dumitrache) gyomorfekélyt színlel, hogy még néhány napot eltölthessen a film főszereplőjével, Alinával (Diana Avramut). Ez a szerelmi szál – te jó ég, micsoda műfaji filmes klisék egy már-már kísérleti filmben – adja a Metabolizmus említett önreflexiójának gyakorlati oldalát. Maga a történet gyökere is innen indul, a film első mondata is így hangzik, a rendező mondja a női főszereplőnek: „Holnap felveszünk egy meztelen jelenetet. Veled.” Egészen odáig tart, amíg a film talán egyetlen vicces beállításában egy vacsora keretében próbálja két rendező kicsit egymást túllicitálva a szereposztó díványra invitálni a csinos fiatal színésznőt. Nagy igyekezetükben még az sem zavarja őket, hogy a lány nem tudja, ki az a Monica Vitti, akire annyira hasonlít, de Antonioniról sem hallott még. Nem baj, bébi, most még jó a tested, ez hát a válasz.

Bogdan Dumitrache és Diana Avrămuţ az Amikor Bukarestre száll az éj, avagy Metabolizmus című filmben

A rendező lesújtó bulvárvéleménye mellett (mögött) azért van mód a film formanyelvi önmagára ismerésének boncolgatására is. Hogy is mondta az első jelenet? Milyen kár, hogy a régi típusú, filmtekercsre forgatott jelenetek éppen a tekercsek miatt nem haladhatják meg a 11 percet. Pedig ugye mégis, mi az, amit ilyen hosszba, jelentősebb sűrítés nélkül meg lehetne jeleníteni?! Az igazi filmes beállítások, amik a legéletszerűbben adják vissza a valóságot, ennél hosszabbak, ezért a technika határozza meg a filmről és egyáltalán a világról alkotott gondolkodásunkat. (Forgatókönyvírói bravúr, ahogy aztán ezt a gondolatot a kínai és az európai konyha összehasonlítása által újra szimbolizálja egy éttermi jelenetben, természetesen legalább 10 percben, vágás nélkül.) Az első jelenetben felvázolt tételgondolatot tehát következetesen újra és újra, a történetben akár a konyhán, akár a felvétel próbáján keresztül bemutatott változatokkal fogalmazza meg, ezzel adva némi ars poeticát, rendezői hitvallást a nézőnek.

Porumboiu nem hazudtolja meg magát, és ismét egy nagyon realisztikus, hosszú képekkel, zene nélkül, a valósághoz már-már kínosan hasonlító filmet hozott. Talán eddigi legjobbját, amely azonban örökre fesztiválfilm marad.

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

Szólj hozzá!

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..