Magazin

Friss Hús 2014: Nyuszik, őzek, halak, delfinek – 2. magyar blokk

A Friss Hús második napján sem volt kisebb az érdeklődés, mint az elsőn, a magyar 2 blokkban pedig azt láttuk, jól megfér egymás mellett az elsőfilmes és a mindent végig nyert tapasztalt fesztiválanimáció is. És noha akadnak azért különbségek, a távolság nem leküzdhetetlen.

Két animáció is bekerült a Friss Hús 2.0 – Nemzetközi Rövidfilmfesztivál kettesszámú magyar blokkjába, ami a befogadót talán annyira nem, de a kritikus mégiscsak nehézségek elé állítja: mert hogyan lehet összehasonlítani a körtét és az almát? Kétségtelen, mindkettő gyümölcs, ugyanazon mércével mérve, lelkiállapotban megnézve azonban mégis nehéz ugyanúgy szólni róla. A sor elején látott Dipendenza (Panna Horváth-Molnár, Virág Zomborácz) és a befejező film, a Nyuszi és Őz (Vácz Péter) kapcsán is az az érzésünk támad, hogy sokkal, de sokkal nehezebb katarzist eredményezni a nézőben. Noha nem kérdés, az alkotók erre törekedtek, bennünk gyakran mégis inkább megmosolyogtató érzéseket eredményez, ha egy szivacs őz egy papírnyuszi barátságáról van szó, még ha ez ugyanolyan vérkomoly valóság is, mint élőszereplős testvéreinél.

Ezzel együtt nézve talán még inkább kiemelkedő és magától értetődő Vácz Péter hibátlan teljesítménye, amivel animációja, a Nyuszi és Őz bejárta a világ nagy fesztiváljait (a tavalyi BuSho-n és Anilogue-on is vetítették), és akkor már néhányat meg is nyert. Kicsit vontatottabb történettel, de hasonló humorral dolgozik a Dipendenza (Függőség) szerelmi háromszöge; egy kikötői történet – amiről ugye mondanom sem kell – élőszereplősen ugyanígy elképzelhetetlen lett volna.

A maradék négy élőszereplős filmben az a jó, hogy mindegyikben van valami, ami kiemelkedő, ami említésre méltó, ugyanakkor egyik sem emelkedik ki különösebben a többi közül.

Lehetőségeivel és saját tapasztalatával talán Zsély Csilla, a Filmtekercs.hu korábbi munkatársa sáfárkodott Flip című filmje készítésekor, aki felismerte és vállalta annak lehetőségét, hogy vannak olyan filmes szituációk, ahol a szereplőknek az a jobb, ha egyáltalán nem beszélnek. A gördeszkás és a hajléktalan párbaja leginkább Szirmai Márton Szalontüdő című filmjének jeleneteihez hasonlítható.

delfinkiraly
Azt hiszed, te leszel a delfinkirály?

Hevesi István Szárítás című filmje nagyon érzékenyen mutat be egy egyébként teljesen valószínűtlen kapcsolatot és szituációt: az eső elől egy fodrászüzletbe menekülő jól szituált harmincas férfi és egy idős, nyugdíj előtt álló fodrásznő, zárás után, aki kiöntheti lelkét a hirtelen jött idegennek. Egy pillanat művét mutatja meg a film, mégis nagyon emlékezetes marad. Külön öröm, hogy ismét vásznon látjuk az inkább színházi színészt, Makranczi Zalánt, akit legtöbben Alföldi Róbert Nyugalom című filmjéből és Reisz Gábor Külalak című kisfilmjéből ismerhetünk (és akivel a rendező első nagyjátékfilmjében is együtt dolgozik).

Delfinkirály Szentpéteri Árontól egy igazi panelsztori; tömbök tetején szotyizó, esténként már nem szomjas, teljesen kilátástalan, céltalan mai tizenévesekről. A történet ugyan nem mond újat, de az amatőr színészek hitelessége sokat hozzátesz a film élményéhez, amely a 2013-as miskolci Cinefest workshopján készült.

A legkevesebb pluszt Kárpáti György Mór Provincia című filmje adta, amelyben egy gépkocsivezető, Ottó, akinek elromlik a gépkocsija, egy ókori ásatáson találja magát, és ásás közben egy ritka értékes kincset talál. Érdekes azonban az közös motívuma, amire a rendezővel nemrég készült interjúnkban figyelt föl kolléganőnk, miszerint a rendező filmjeiben a főhős mindig kizárja magát a civilizációból. Itt sincs másképp.

 

Sergő Z. András

Sergő Z. András a Filmtekercs.hu alapítója és 2022-ben bekövetkezett haláláig felelős szerkesztője volt. Aktívan követte Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film eseményeit. Érdeklődési körébe tartoztak a dokuk, a kamaradarabok, a sport- és a valláspolitika.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com