Magazin

Friss Hús 2015: Érezni és izgulni – Magyar Versenyfilmek I.

magyar versenyfilmek I.Érezni és izgulni. Két olyan állapot, melybe hihetetlen profizmussal képesek bevonni a nézőt a fiatal hazai alkotók. Sok egyéb pozitívuma mellett ez a legerősebb üzenete a Friss Hús 3.0 nyitóblokkjának. Emberségből mindenki jeles, feszültségkeltésből pedig sokan egyenesen kiválóak. Jöhetne már egy újabb egész estés magyar thriller.

Idén harmadik alkalommal láthatjuk a hazai és nemzetközi rövidfilmek legjavát a Friss Hús keretein belül. A tegnap esti program első részében magyar alkotók kiváló darabjait vetítették, amelyek ismét ékes például szolgáltak arra, hogy egyre jobb és jobb lesz a hazai filmgyártás. A Toldi moziban rendezett esemény részletes programját egyébként itt találjátok.

 

Kamaszkor vége (9′ Szilágyi Fanni)

Szilágyi Fanni nemcsak humorosan és emberien mutatja meg két ikerlány állóvízben való sodródását, de zseniálisan pontosan találja el a nagy betűs MAGYARSÁGOT is. Étkezés egy apró konyha-ebédlőben: atlétás, csámcsogó apuka, cuppogós pörkölt és közönséges viccelődés a szülők között, miközben Shakira klipje pereg a TV képernyőjén. Késő délután egy tóparti strandon: lemenő nap, pihenés a mólón, a hangosbemondó pedig közli, hogy elkészült két lángos. A lányokat megszólítja egy fiú, hogy a következő öt percben felgyorsuljon az életük, majd ismét minden visszaálljon a régi, kínzóan unalmas közönybe.

kamaszkor vege

Viadal (14′ Szeiler Péter)

Szeiler Péter munkája az első a sorban, amely a már említett thriller igényt felhozza. Egy párhuzamos eseménysornak köszönhetően látjuk a szexuális kapcsolat két formáját. Amikor akarja a nő, és amikor nem. Csavar a történetben, hogy az elsőt végző férfi a másodikat majdnem elszenvedő nő hivatalos barátja, aki egy céges bulin végül mégis mással lép le, megteremtvén kvázi a lehetőséget az erőszakra. Az alig negyedórás film mindössze néhány perce épül a feszültségkeltésre, de azt annyira jól végzi, hogy teljesen átérezzük a helyzetet. Együtt kuporgunk az avarban, és rettegünk attól, hogy ránk találnak. A nyitott végű alkotás összességében igen súlyos vádakkal illeti a társadalmunkat, melyben egy nő vagy felveszi a harcot, vagy testi-lelki megaláztatásban végzi a földön.

viadal

Marea (15′ Breier Ádám)

Breier Ádám filmje szívbemarkoló történet egy anyáról, aki fia születésnapján sem képes semmit jól csinálni. A vidámparkba nem engedik be őket, apu ígérete ellenére késik a tengerpartról, ráadásul egy rövid elbóbiskolás után a fia eltűnik. No, nem izgalmas keresésre kell gondolni, a helyzet sokkal inkább kivetülése egy elkeseredett női léleknek. Már nem feleség, de kezdi magát anyaként is elveszíteni. A befejező képsorok pedig megdöbbentő erővel hatnak: egy összetört karóra jelképezi egy összetört nő nyomorúságát és kilátástalanságát. És bár a film nem magyar nyelvű, minden egyes szavát teljesen megértjük.

marea

Szépségkirálynő (13′ Oláh Judit)

Úgy tűnik ez a magyar blokk döntően a női lélekről és a gyengébbik nem harcáról szól az életben, már ami a történeteket illeti. Ehhez pedig talán legpontosabban és legemberibben Oláh Judit alkotása tesz hozzá. Egy középkorú ápolónő szépségversenyből való kizárása a korhatár miatt maga a megtestesült megaláztatás. Mindezt pedig tetőzi a munkahelyi viszonyban való csalódás. Míg Szandtner Anna játéka fájóan tökéletes az elveszett és tartását megőrizni próbáló nő szerepében, hihetetlen erővel bírnak a mű beállításai is. Iskolapéldája ez annak, hogyan is kell kivetíteni a belső érzéseket a környezetre.

szepsegkiralnyo

Yes (9′ M. Tóth Géza)

Elérkeztünk a számomra legerősebb és legemlékezetesebb filmjéhez a blokknak. Mindössze kilenc perc Tóth Géza műve, de ha tizenkilenc, huszonkilenc vagy harminckilenc lenne is, szívesen a vászon elé ülnék, és hiszem, hogy végigizgulnám minden pillanatát. A film szövege kimerül a yes szócskában, kiemelve Osvárt Andrea színészi (dupla)játékát, amely egyébként is páratlan. Andrea a csinos, komoly és sikeres üzletasszony szépen lassan átvedlik Andivá, a szegény anyává, aki koldulni kényszerül gyermekével a karján. Mindez egy sötét és kihalt parkolóházban zajlik, tökéletes terepet nyújtva egy mini-thrillernek. A feszültséget fokozza a zene, az átgondolt kamerahasználat és Osvárt valami hihetetlen átváltozóképessége, ahogy az egyre többet követelő anya arckifejezésén megjelenik valami, amibe a néző beleborzong. A film hibátlanul mutatja be két női kiteljesedés összecsapását.

yes

Lámpaláz (12′ Görögh Árpád)

Görögh Árpád a Birdmant idéző komor és képileg is igen sötét alkotásában egy hirtelen elhunyt színészóriást kell helyettesítenie egy jóval szerényebb ismertségnek örvendő, középkorú művésznek. A Mephisto premier előadásának készületét láthatjuk, a főszereplő az öltözőben ül. Hirtelen saját szerepe jelenik meg előtte életnagyságban, kemény szavakkal illeti, majd belső utazásra invitálja őt a színpadon. Eszméletlenül hatásos, amikor a színész egymaga áll szembe a nézőtért elborító Mephisto alakokkal. A végkifejlet pedig talányosan utal rá, hogy néha le kell győznünk önmagunkat, hogy ismét önmagunk lehessünk.

lampalaz

Limbo Limbo Travel (17’ Kreif Zsuzsi, Zétényi Bori)

A blokk egyetlen animációját Kreif Zsuzsinak és Zétényi Borinak köszönhetjük. De még milyen hálásan! A harsány színek, örökké változó alakok és formák látványos és humoros forgatagában fogalmazódik meg, milyen nehéz is nőnek lenni. A technológia uralta világ férfiai ráuntak a nőkre, lecserélték őket annak vívmányaira. Mit tesz ilyenkor egy erős, határozott nő? Jegyet vált a Limbo Limbo Travelre, elbuszozik egy isten háta mögötti szigetre, amit vörös bajszú hímegyedek népesítenek be. A kezdeti félénk ismerkedést követően pedig mindenki élvezi a másik társaságát. Persze csak addig, amíg a legjobb nő ki nem sajátít mindenkit. A film legnagyobb tanulsága: hiába teszel meg mindent egy férfiért, mindig lesz egy nálad jobb, akinél szintén lesz egy nála jobb. Nem túl szívderítő téma, annál szórakoztatóbb kivitelezésben.

limbo limbo travel

Kajdi Júlia

Kajdi Júlia az ELTE-n végezte el a filmes alapszakot, majd az Edinburgh-i Egyetemen a mesterszakot. 2014 óta tagja a ‘tekercsnek. Specializációja a thriller, a krimi és Alfred Hitchcock. Ő a Hírek rovat vezetője.

Feliratkozás
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Mutasd az összes megjegyzést!
WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com