Fesztivál Fókuszban

Friss Hús 2018: Társadalmi üzenetek terepe – 1. magyar versenyblokk

Schwechtje Mihály Aki bújt, aki nem című filmje a 6. Friss Hús Nemzetközi Filmfesztiválon (Forrás: daazo.com)

Idén már 6. alkalommal rendeztek Friss Hús Nemzetközi Filmfesztivált a Toldi moziban, a minőségi szórás azonban az eddigieknél is nagyobb volt. Az 1. magyar versenyblokkban például több film is annyira törekedett a társadalmi egyenlőség megmutatására, ami már néha a minőség rovására is ment. Aztán jött az utolsó darab…

Élőszereplős és animációs filmek ismét együtt az évek óta egyre változatosabb és talán éppen ezért népszerűbb Friss Húson.  A fesztivál helye itthon ma már megkérdőjelezhetetlen. Az azóta országosan ismert alkotók, mint például Bucsi Réka vagy Deák Kristóf filmjei is helyet kapnak ugyanúgy, mint a frissen végzett vagy még hallgatóként létező filmszakos egyetemisták első komolyabb művei.

A magyar versenyblokkok közül néhányat magam is megtekintettem. Az elsőben éppen az előbb említett, Berlint megjárt Solar Walk volt a blokk egyetlen animációja. A sillabusz szerint is kozmikus utazás néha szertelen, máskor kaotikusnak ható; különböző megelevenedő karakterei, egymásból formálódó animációi néha szavak nélkül is mosolyra fakasztanak, hogy aztán újra visszatérő motívumaival elégedettséggel töltsenek el bennünket. A film eredeti, Dániában készült 50 perces változata egy összművészeti projekt volt, ami valószínűleg 21 perces miniatűr verziójánál sokkal jobban hatott.

Bucsi Réka Solar Walk című filmje a 6. Friss Hús Nemzetközi Filmfesztiválon (Forrás: daazo.com)
Bucsi Réka Solar Walk című filmje a 6. Friss Hús Nemzetközi Filmfesztiválon (Forrás: daazo.com)

Noha ritkán látunk itthon kosztümös rövidfilmet, Cibulya Nikol Irinyi című 25 perces kisjátékfilmje érdekes, azonban nem túlságosan előremutató vállalkozás. 1859-ben egy ifjú újságíró elégeli meg a favágó munkát a hírlapnál, és igazi sztorit akar: megkeresi a remeteségben élő Irinyi Jánost, valóban ő találta-e föl a dörzsgyufát. Az erdőn túli faházhoz érve azonban egy harci masina készülésének a tanúja, amit korábban még maga Kossuth rendelt. Az Irinyi részleteiben nagyon tetszetős film, egységgé, üzenetté azonban mégsem tud állni. Remek színészei (Hajduk Károly, Szacsvay László vagy Gados Béla) és a témával ellenkező modern zenéje érdekessé teszi, de a szabadságharc bizsergető érzése ritkán fog el minket.

A blokk másik 3 filmje az esélyegyenlőség útvesztőit kutatja több vagy kevesebb sikerrel. Wrochna Marcel Nyugi, rohanok című 16 percese empátiával fordul egy nehéz helyzetbe kerülő fiatal roma család felé. A lakbérért küzdő fiatal fiú, Norbi esete a nála jobb anyagi helyzetben lévőkkel szemben gyakran helyzetkomikumban oldódik fel, azonban mégis veszély van demagógiára. A történetet deus ex machina feloldó pénzhez jutás kedves gesztus, mégis marad némi hiányérzet.

Wrochna Marcel Nyugi, rohanok című filmje a 6. Friss Hús Nemzetközi Filmfesztiválon (Forrás: daazo.com)
Wrochna Marcel Nyugi, rohanok című filmje a 6. Friss Hús Nemzetközi Filmfesztiválon (Forrás: daazo.com)

Vermes Dorka Anyák napja című filmje még eddig sem megy abban, hogy a nézőre bízná a választás lehetőségét. Juli és Réka egy pesti bérházban fogadja Juli anyját ebédre, amiből persze a végére perpatvar lesz. Hogy az egynemű párok nevelhetnek-e gyereket, és hogy ehhez a közeli hozzátartozók hogyan reagálnak, nehéz téma. Éppen ezért frappáns, egyedi ötlettel vagy megvalósítással kell kezelni a dolgot. És noha a dolgot ellenző – vagy inkább nem egyértelműen támogató – anya szerepében Für Anikó jó filmnyelvi eszközökkel meglehetősen negatívra volt karikírozva, és az állandóan mozgó kamera is adott némi bizonytalanságot a kérdésnek, az Anyák napja ebben a formájában sokkal inkább társadalmi célú hirdetés lehetne, nem pedig kisjátékfilm. A másság elfogadásának témájában valószínűleg már mindannyian láttunk mellbevágóbb alkotást.

Szintén komoly társadalmi üzenettel bír, az előzőeknél azonban sokkal komplexebben tud szólni Schwechtje Mihály Aki bújt, aki nem című filmje, ami bármelyik elhagyatott borsodi vagy baranyai faluban játszódhatna. Miközben a többnyire szintén roma 8-12 évesek bújócskáznak vagy éppen esküvőset játszanak, egy nagy fekete luxusterepjáró jár körbe, és mutatja meg a gyanútlanoknak, mennyire jól szól az autórádió… A váratlan portya furcsamód hallgatásával tud nagyot hatni. A gyanútlan gyerekek gond nélkül szállnak be az idegen autóba, nekünk, nézőknek pedig az első pillanattól fogva egyértelmű, mire megy ki a játék. Nem lennék meglepve, ha ez a film nyerné a fesztivál fődíját.

Update: Für Anikó az Anyák napja című filmben nyújtott alakításáért elnyerte a legjobb színésznő díját. Gratulálunk!

Avatar

Sergő Z. András

Sergő Z. András alapító, főszerkesztő-helyettes. Közép-Kelet-Európa, különösen a román újhullám, a délszláv és a magyar film követője. Kedvencei a dokuk, a kamaradarabok, sport- és valláspolitika. sergoandras@filmtekercs.hu

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..