Magazin

Friss Hús 2018: Sorsfordulás – VII. magyar versenyblokk

Lichter Péter és Máté Bori: 2016. október 8.

A Friss Hús VII. blokkja sorsfordulások története: egy negyven év után búcsúzó pár, egy megszűnő napilap, egy anyját elvesztő fiatal lány, egy mesterséges intelligenciával küzdő biztonsági őr és egy önmagára eztán másképp tekintő fiatal srác története. 5 bitangerős rövid, amit biztosan nem követ másnaposság.

A Friss Hús VII. blokkja igazán hatásos nyitánnyal, Gyimesi Anna 15 perces filmjével, a Negyven évvel indult. Ica és Imre negyven éve házasok. Ica készül valahova, Imre nem örül, de nem tehet mást, elfogadja a megváltoztathatatlant. A végső búcsúról van szó – de olyan humoros, szerethető, szinte szívmelengető módon, hogy az ember kénytelen elmosolyodni, megmosolyogni, belátni, hogy van, amire egyszerűen nem lehet felkészülni, akármennyire is szeretnénk.

Gyimesi Anna hatalmas szeretettel beszél hőseiről, akiket apró gegek és szinte tapintható gesztusok sorával jellemez. A végső csattanót jól készíti elő, és egy-két slusszpoén elsütése után semmi mást nem hagy a néző szívében, mint keserédes szeretetet.

Gyimesi Anna: Negyven év

Nem kevésbé erős film, sőt, talán a blokk legütősebb darabja lett Brauner Máté 19 perces Laurettája. Az egykor énekesnek készült kövérkés pénztárosnő, Lauretta (Rainer-Micsinyei Nóra) élete igazi paneltragédia: együtt él hipochonder anyjával (Murányi Tünde) , napjai egyhangúságába csak a hipermarket kasszájánál feltűnő kekec vásárlók hoznak színt. Amikor anyja kórházba kerül, a hivatalos papírok között turkálva felfedezi zeneakadémiai felvételi értesítőjét: őt bizony anno felvették énekes szakra – de erről mit sem tudott… A lány élete szépen lassan megváltozik.

Rainer-Micsinyei Nóra szerethetően kelti életre ezt az álmairól már régen lemondott nőt,

akinek néhány nap leforgása alatt fordul ki a sarkaiból teljesen az élete. De nemcsak Rainer-Micsinyei alakítása emlékezetes: a Lauretta 19 percében minden a helyén van. A rendező Ászity Boglárkával közös forgatókönyve szépen lassan építkezik, és jó érzékkel fűzi egybe egy céltalan élet jellemző epizódjait. A film fináléja – leszámítva azt az egyébként nem elhagyagolható tényt, hogy nehezen hiszem el Rainer-Micsinyeiről, hogy ő énekel – szépen előkészített, így az érzelmi katarzis sem marad el. 

Brauner Máté: Lauretta

A blokk legrövidebb darabja Lichter Péter és Máté Bori kétpercese, a 2016. október 8. A kísérleti filmes páros ezúttal Magyarország egykori legnagyobb példányszámú közéleti napilapja, a Népszabadság utolsó lapszámából dolgozik: a pergő képek a tisztázatlan körülmények között felfüggesztett szerkesztőség utolsó munkájának filmkockákra alakított változata – egy zaklatott lenyomat, egy roncsolt lapokból alkotott impresszió, mely egyszerre állít méltó emléket és rajzol óriási felkiáltójelet.

Kísérleti eszközökben nincs hiány az Oscar-díjas Deák Kristóf legújabb kisfilmjében, A legjobb játékban sem, melynek külön kritikát szenteltünk.

A válogatásból talán leginkább Vízkeleti Dániel Lerepül a hülye fejetek című kisfilmje lóg ki. A Hartay Csaba azonos című regényének Március madárfüttyös kezdetén című részéből, Schlaschta Fruzsinával közösen írt 25 perces munka Shado (Sedró Áron) és Ádám (Feczesin Kristóf) éjszakai portyázásának története. A két srác Shado születésnapján szökik ki a koliból, hogy a helyi kocsmába menjen. Shadónak tetszik a csaposlány (Pálya Pampónia), de Ádám árnyékában nehezen tud érvényesülni.

Hartay kilencvenes években játszódó történetét az alkotók a jelenkorba helyezték át,

a rendszerváltás utáni évek békés piálásaiba így már fűszag keveredik – oda a nosztalgia, de cserébe kapunk egy – azt hiszem, lévén a regényt nem volt szerencsém olvasni – sokkal keményebb, kiábrándítóbb képet a kortárs ifjúságról. A film tudatos építkezéssel viszi főhősét a fordulóponthoz, a színészek azonban nem tudják mindig szolgálni a cselekményt, itt-ott leugrik a vászonról a buli, mi meg keressük a kamerát.

Vízkeleti Dániel: Lerepül a hülye fejetek

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com