Magazin

Udine 2018: Hosszú pillantás a múltba, örömünnep a jelenben

Bombasztikus kínai háborús akciók, véres és stílusos gengsztereposzok, habkönnyű vígjátékok és a ’90-es évek Hongkongjának kultfilmjei – a távol-keleti filmek rajongói most se maradnak színes választék nélkül az április 20-án kezdődő udinei Far East Film Festivalon. Mielőtt tudósítónk Udinébe indul, az alábbi cikkben alaposan áttekintjük, mivel is képviseltetik magukat az ázsiai filmipar szereplői. 

Idén huszadik alkalommal rendezik meg Udinében a Far East Film Festivalt, melynek szándékolt célja az Európába mozis úton ritkán bekerülő távol-keleti filmek nagyobb mértékű reprezentálása a nagyközönség előtt. A jubileumi dátumhoz méltóan nagy és széleskörű a felhozatal: 11 ország képviselteti magát közel 55 filmmel, amelyek a legkülönbözőbb spektrumot fedik le műfajilag. Az akciórajongóktól kezdve a könnyes drámákon át az elvont művészfilmeket kedvelőkig szinte mindenki megtalálhatja számítását a fesztivál ideje alatt.

A filmek számát tekintve legnagyobb mértékben Dél-Korea képviselteti magát 15 alkotással. A 2000-es évek eleje óta szinte töretlen diadalmenetet élvező koreai film most is egyszerre demonstrálja népszerűségét, alkotásainak sokszínűségét és egyediségét. A fesztivál nyitófilmje a Steel Rain a 2017-es évek egyik legnépszerűbb és legsikeresebb filmje volt saját hazájában, legfőképpen annak köszönhetően, hogy egy szórakoztató zsánerfilm hagyományos keretei között volt képes az Észak és Dél között kiéleződő politikai feszültségre reflektálni. A könnyed és a fajsúlyos témák effajta keveredése is újszerű annak, akinek még nem volt szerencséje dél-koreai filmhez.

De ezen a színtéren belül még nézhetünk hazafias történelmi drámát (1987: When the Day Comes), látványos akcióthrillereket (The Outlaws, Midnight Runners) és még horrort is (Gonjiam: Haunted Asylum). Ugyanakkor a fősodorból kieső visszafogottabb emberi drámák jelenléte se hiányzik (Last Child), és akit ezek megviselnének, azok ismerkedhetnek Ryoo Seung-wan a koreai film egyik legsikeresebb zsánerfilmesének életművével is (Veterán, The Battleship Island).  

Természetesen a rohamosan fejlődő kínai filmipar is nagymértékben jelen lesz a fesztiválon. A két legzajosabb és leglátványosabb versenyző a hollywoodi blockbustereket megszégyenítően nagy sikert arató Wolf Warrior 2 és a hasonló utakon járó Operation: Red Sea. E két film szégyentelen őszinteséggel hozza vissza a 80-as évek militarista felhangú amerikai akciófilmek stílusát és fekete-fehér világképét. Hőseik becsületes és bajtársias katonák, ha kell, életüket áldozva harcolnak országukért és az ártatlanokért, csak most a kínai zászló alatt. Külön irónia, hogy a Michael Bayt idéző megalomán csatajelenetek tökéletesítését is az álomgyár szakembereinek köszönhetik a kínai filmesek, például a Wolf Warrior 2-be a mostani Marvel-filmek jó részét jegyző Russo testvérpár segített be.

A „toborzófilmeken” kívül persze azok a kínai alkotók is jelen lesznek, akik műfaji keretek között, de mernek a kínai társadalmat érintő problémákkal foglalkozni (és ezzel vállalni az állami cenzúrát és büntetéseket). Xi Yukun filmje a Wrath of Silence az ország hátsó vidékein uralkodó szinte feudális állapotok elleni kirohanás, míg a Love Generationben Sylvia Chang két külön generáció képviselőin keresztül reflektál a kínai nők ellentmondásos társadalmi helyzetére. A kínai és a hongkongi filmipar közötti egyre erősödő szimbiózist pedig olyan filmek reprezentálják, mint John Woo Szebb holnap című klasszikusának 2018-as remakeje (A Better Tomorrow 2018) vagy az emberi drámáiról ismert Ann Hui történelmi eposza (Our Time Will Come).

A gengszterfilmek szerelmesei se maradnak hoppon a fesztivál ideje alatt. A Better Tomorrow 2018 mellett még olyan országok is megjelennek ebben a műfajban, akik még a távol-keleti színtéren is nagyon sokáig parkolópályán állónak számítottak. A tény, hogy Tajvan (Gatao 2: Rise of the King), Thaiföld (Sad Beauty) és még Szingapúr is (Diamond Dogs) képviselni tudja magát ezen a téren, bizonyítéka annak, hogy mennyire erős a műfaji filmgyártás az egész térségben. És persze a „kicsik” mellett nem feledkezhetünk meg az olyan országokról sem, mint Japán, ahol a műfaj több évtizedes hagyományai szintén tovább élnek Kazuya Shiraishi The Blood of Wolves című alkotásában, amelynek világpremiere a fesztiválon lesz.

Ha pedig esetleg besokallnánk a sok véresebb műfaji mozitól, a fesztivál felhozatalában van lehetőségünk más vizekre evezni, legyen az a japán és a koreai szekció emberi drámái (The 8-Year Engagement, The Runaway Actress), egy indonéz utazás a háború mélyére (Night Bus) vagy egy dokumentumfilmes portré az egyik legismertebb és legkülönlegesebb távol-keleti zeneszerzőről (Ryuichi Sakamoto: Coda).

A múlt megidézése nemcsak bizonyos mostani filmeken keresztül történik meg. A fesztivál díszvendége lesz a ’80-as és ’90-es évek hongkongi filmjének emblematikus színésznője, Brigitte Lin, akinek életművéből retrospektív vetítések lesznek a fesztivál ideje alatt. A hongkongi film szerelmesei nagyvásznon nézhenek újra olyan klasszikusokat, mint a Chungking Express, a Dragon Inn vagy a Bride with White Hair. Rajta kívül pedig még olyan híres színészekkel és rendezővel lesz lehetősége az embernek találkozni, mint Ding Sheng, Chapman To, Ryoo Seung-wan vagy Johnnie To.

A fentiekből leszűrhető: gazdag, változatos és sokféle élményt biztosító programmal álltak elő a szervezők az ezévi fesztiválra a legbefogadhatóbb közönségfilmektől kezdve a kisebb és különlegesebb gyöngyszemekig. A fesztivál egyes filmjeiről pedig bővebben itt, a Filmtekercsen fogunk tudósítani az elkövetkezendő hetekben.

Szabó Kristóf

Szabó Kristóf az ELTE bölcsészkarán végzett filmelmélet és filmtörténet szakirányon, jelenleg könyvtáros, 2016 óta tagja a Filmtekercsnek. Filmes ízlésvilága a kortárs hollywoodi blockbusterektől kezdve, az európai művészfilmeken át, egészen a Távol-Keletig terjed. Különösképpen az utóbbira, azon belül is a hongkongi és a dél-koreai filmre specializálódik.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com