Fesztivál Fókuszban

Ilyen csak a mesékben van – Ernest és Célestine

529db02a507c6Ritka manapság az olyan animációs mese, ami a határtalan ártatlanságot és kedvességet árasztja magából, ami valóban a gyerekeknek szól, mégis újra elő tudja varázsolni a felnőttek gyermeklelkét – a francia-belga Ernest és Célestine pont ilyen.

A medvék és az egerek ősi ellenségek, barátok legfeljebb a mesékben lehetnek – állítja maga a mese, amiben a mihaszna medve, Ernest és a különc kisegér, Célestine köt életre szóló barátságot. Ernest jogász családból származó művészlélek, akit a társadalom kivetett magából zenész és színész hajlamai miatt. Magányosan éldegél kis kunyhójában, csak azért tér be a városba, hogy utcazenészként egy kis pénzt keressen, ám ezt a törvény őrei nem nézik jó szemmel. Célestine festeni szeretne, de az egerek világában csak az ér valamit, aki fogorvosi pályára lép, ennek pedig egyetlen módja, hogy a medvebocsok párna alá rejtett fogait ellopja az orvosok számára. Ráadásul Célestin nem hiszi el, hogy egy medve csak gonosz lehet, aki mindenáron egereket akar vacsorázni. Mindketten kirekesztettek saját kis világukban, egy nem túl szép napon azonban ők ketten összetalálkoznak, és hamar megkedvelik egymást. Persze a két ellenséges társadalom ezt nem nézi jó szemmel, és véletlenek sorozatának köszönhetően a két új barát hirtelen a körözési listák élén találja magát. Bujkálás menekülés és szörnyű büntetés vár rájuk, de végül úgyis minden jóra fordul, mint ahogy az a mesékben lenni szokott.

ernest-et-celestine-8A történet rengeteg általános igazságot vonultat fel. Megtanítja, hogy az előítéletesség rossz dolog, hogy előbb kéne beszélgetni, kérdezni és csak utána cselekedni, hogy az uniformizáltság elfojtja a személyiséget és a vágyakat, de főként azt, hogy az ártatlanság és az igaz barátság rengeteg dologra képes.

Mindez persze nem zárná ki azt, hogy egy Disney-féle óriási költségvetésű, szenzációhajhász produkció legyen, de az Ernest és Célestine mellőz minden giccset és túlzást. A lehető legegyszerűbb formában (kézzel festve, fázisonként, elnagyolva) mutat be egy úgyszintén egyszerű, nagy fordulatoktól és csavaroktól mentes történetet, viszont mesterien szívhez szólóan. Akár 5, akár 50 évesekről legyen szó, garantáltan elfeledteti minden apró-cseprő baját a nézőnek. Vagy ha nem, hát akkor bizony nagyon megkeseredett az illető.

Ernest-et-CelestineAz Ernest és Célestine ízig-vérig európai, zenéjének köszönhetően (Vincent Courtois) pedig tagadhatatlanul francia. A film alapjául az azonos című, Gabrielle Vincent illusztrációival ellátott nagyon népszerű belga mesekönyv szolgál. Az adaptáció számos nagy filmfesztiválon nyert már elismerést: többek között Cannes, Los Angeles és Seattle is behódolt már ennek a bájos történetnek, de a március 2-án kiosztásra kerülő legjobb animációs filmnek járó Oscar-díjra is jelölték. Sajnálatos módon itthon eddig csak a KAFF-on láthattuk, de talán hamarosan lecsap rá az egyik forgalmazó.

Avatar

Wehli-Nardai Dorina

Wehli-Nardai Dorina a ZSKF szabad bölcsészet, majd az ELTE BTK filmtudomány szakán diplomázott. 2011 óta a Filmtekercs szerkesztőségének tagja. Specializációja a gender témák, a dráma, a krimi, a thriller, valamint a spanyol, francia, német és távol-keleti film. nardaidorina@filmtekercs.hu

Add Comment

Click here to post a comment

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

FM ‘tekercs Podcast

Hirdetés

Hirdetés

Weboldalunkon sütiket használunk.

Ez a weboldal cookie-kat és más követési megoldásokat alkalmaz elemzésekhez, a felhasználói élmény javításához, személyre szabott hirdetésekhez és a hirdetési csalások felderítéséhez. Az Adatvédelmi tájékoztatóban részletesen is megtalálhatóak ezek az információk..