Magazin

India Filmhét 2016: Bollywood esszenciája – Veer-Zara

firstmeetingIdén egy hétre ismét a hindi nyelvű filmeké lett a főszerep a Puskin moziban: szerelem, humor, akció egyaránt helyet kapott a kínálatban, mely nem lehetett volna teljes a románcok királyának nevezett Yash Chopra egyik legismertebb alkotása, a Veer-Zara nélkül. Tökéletes belépő film ez Bollywoodba: egy igazi klasszikus, hatalmas sztárokkal, fülbemászó zenével és szépséges pandzsábi tájakkal.

Bollywood megosztja a hazai nézőt. Sokan vagyunk, akik első látásra beleszerettek ebbe a rendkívül látványos, színes és romantikus stílusba, egyeseknek azonban túlságosan harsányak és érzelgősek a világ egyik legjelentősebb filmgyártó központjának – mely közel sem azonos az indiai filmgyártással, annak mindösszesen 43%-át adja – művei. A helyi filmek nagy mértékben különböznek az európai vagy amerikai alkotásoktól, jellemző rájuk a műfajkeveredés, a sok-sok zene és a melodramatikus történetvezetés. Bár Hollywood hatására a filmek egyre rövidebbek és egyre tisztább műfajúak, még napjainkban is erősen érződik a maszálá hatás. A maszálá film elnevezés a fűszerkeverékre utal, ebben a jellegzetesen indiai filmtípusban is mindenből van egy kicsi: a három-négy órás, szünettel megszakított filmekben jut idő szerelemre, családi gondokra, akcióra, látványos táncos betétekre és humorra egyaránt – mindenre, amit csak a filmnéző kíván. Nem véletlen, hogy ezeket a filmeket a család együtt nézi, hiszen mindenki talál bennük a saját kedvére valót.

A 2004-es Veer-Zara sem tisztán romantikus film, a sok-sok dallal tarkított melodráma mellett egy izgalmas tárgyalótermi drámát is kap a néző – 192 percbe simán belefér. A történetet a pakisztáni-indiai konfliktust árnyalja: Zaara Haayat Khan (Preity Zinta) jómódú, befolyásos családból származó pakisztáni lány, aki épp esküvőjére készül. A nagy nap előtt egy kis idővel meghal a dadája, aki halálos ágyán azt kéri a lánytól, vigye haza hamvait Indiába. Családja intésére fittyet hányva Zaara egyedül vág neki az útnak, ahol összeismerkedik Veer Pratap Singh-gel (Shah Rukh Khan), aki segít neki célja megvalósításában, megmutatja neki Pandzsábot, és bemutatja családjának is. Természetesen a fiatalok egymásba szeretnek – de a határ két oldalán élve kötelességeik fogságában nem lehetnek egymáséi. Vagy talán mégis?

Ez még csak a nyitánya egy több évtizedet felölelő nagyszabású történetnek, mely nem véletlenül vált Yash Chopra rendező egyik legnépszerűbb filmjévé – nemcsak Indiában, de világszerte óriási sikert aratott, és számos díjat is begyűjtött. A négy éve elhunyt Chopra a bollywoodi film egyik legnagyobb mogulja volt, aki ezúttal saját fia, Aditya Chopra történetéből rendezett. Yash Chopra 1993-ban dolgozott együtt először a Veer-Zara férfi főszereplőjével, az azóta kultikus sztárrá nőtt Shah Rukh Khannal – a találkozás mindkettejük karrierjét meghatározta: a direktor-producer ezt követően még háromszor rendezett, valahányszor Khannal a főszerepben.

81xrtgidhdl-_sl1500_-1

Shah Rukh Khan a bollywoodi film egyik legjelentősebb személyisége, nem véletlenül hivatkoznak rá Bollywood királyaként: mind színészként, mind magánemberként hihetetlenül szimpatikus, akit egyszerűen nem lehet nem imádni. Több mint 80 filmben szerepelt ezidáig, és számos díjat begyűjtött. Kezdetben főleg rosszfiúkat játszott, de aztán rátaláltak a romantikus szerepek – a nézők legnagyobb szerencséjére. Nemcsak jóképű, remek színész is, amit a Veer-Zarában is bizonyít, ahol azonban nem egyedül remekel. Igazi sztárparádé ez a film, olyan nagyágyúk brillíroznak benne, mint Hema Mailini vagy a Veer nagybátyjának szerepében feltűnő Amitabh Bachchan.

De a sikerhez nem elég néhány nagy név. Mi lehetett a titka mégis a Veer-Zarának? Indiában az egyik legfontosabb érték a szerelem. A film egy olyan szerelmet mutat be, ami dacol az idővel, a vallással, dacol az országok ellenségeskedésével, ami önfeláldozó és őszinte. Ráadásul a történet hősei a határ két oldaláról érkeztek – így a film üzenete messze túlmutat saját magán. Veer és Zara egymásra találása nem csupán két szerelmes szív találkozása, de a Pakisztán és India között mindmáig élő erős szálakat is szimbolizálja. Ráadásul mindezt úgy képes megmutatni, hogy – indiai mértékkel mérve – nem lesz túlságosan geil. Aki egy kicsit is fogékony arra a színpompás és érzékeny világra, amit Bollywood képvisel, a Veer–Zara remek választásnak ígérkezik.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs.hu egyik alapítója, 2020 augusztusáig főszerkesztője. Geográfusként és filmtörténetre specializálódott bölcsészként végzett, PR-, branding- és marketingtanácsadóként dolgozik. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek.

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com