Fesztivál Fókuszban

KAFF 2015: Itt és most – A boldogság művészete

abolsogsagmuveszeteAlessandro Rak filmje egyszerűen csodás. Keresem rajta a fogást, de sehol sem találom. A boldogság művészete mind képekben, mind gondolatiságában méltó a címhez, amit kapott.

A boldogság művészete az első film, amit a 12. Kecskeméti Animáció Filmfesztiválon látok, de nem tudom, lehet-e majd felülmúlni.

Két testvért, Sergiót (Leandro Amato) és Alfredót (Nando Paone) elsodor egymás mellől az élet. Sergio, az egykori zenész, ma taxisofőrként dolgozik Nápoly apokaliptikus utcáin, Alfredo pedig buddhista szerzetesként él a Távol-Keleten. Egy nap Sergio olyan hírt kap, ami megváltoztatja életét.

Alessandro Rak első egészestés animációs filmjében megosztja velünk a boldogság titkát, ami az ittben és a mostban rejlik. Rak a megvilágosodott emberek hangján beszél, akik mindig meglepik az embert, mennyire egyszerű igazságokat követnek. A boldogság művészetének nagysága abban rejlik, hogy több síkon kommunikál. Egyszerre beszél a képek – méghozzá milyen képek! –, a zene, a szimbólumok és a mondatok nyelvén. Kérdéseket tesz fel karmáról, szeretetről, életről és halálról, kérdéseket, melyeket egytől egyig meg is válaszol. Ha képesek vagyunk értelmezni válaszait, megláthatjuk, Rak miben látja a boldogság titkát, s ha erősen figyelünk, könnyen magunkévá is tehetjük azt. A rendező hétköznapi pillanatokat kap el, s azokat emeli olyan magasságokba, ahonnan már nem lehet őket mindennapiként kezelni. A zenével támasztja alá gondolatait, melyeket az olaszokra oly jellemző mélyfilozófiai eszmefuttatásokként tálal.

aboldogsagmuveszetePersze mindez mit sem érne, ha nem kísérnék ezeket a gondolatokat káprázatos képek. Csak a látvány is eladná ezt a filmet, erre azonban nincsen semmi szükség. A rendhagyó időkezelés, a felbukkanó izgalmas karakterek vagy a politikai áthallások mind-mind hozzáadják a maguk kis pluszát a filmhez – nem véletlen, hogy A boldogság művészete nemcsak a Raindance Fesztiválon kapta meg a legjobb elsőfilmesnek járó díjat, de elhozta a legjobb animációért az Európai Film-díjat is – s azon sem csodálkoznék, ha Kecskemétről is díjjal menne haza.

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya

Molnár Kata Orsolya a Filmtekercs főszerkesztője és egyik alapítója. Geográfusként végzett, majd szabadúszóként írt. Miközben filmes diplomáján is dolgozik, saját PR ügynökségét építi. Specializációja a képregényfilm, a sci-fi és a távol-keleti filmek. [email protected]

Hirdetés

Hirdetés